شنبه ۵ مهر ۱۳۹۳ - ۱۸:۴۴
انتشار خاطرات دفاع مقدس روحیه معنوی جامعه را افزایش می‌دهد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین تجلیل از هنرمندان پیشکسوت عرصه دفاع مقدس، ضمن تأکید بر مقابله با تحریف دفاع مقدس، انتشار کتاب‌های خاطرات این دوران را برای حفظ و معرفی آثار دفاع مقدس به نسل آینده ضروری دانست و گفت: انتشار خاطرات دفاع مقدس روحیه معنوی جامعه را افزایش می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، ظهر امروز 5 مهرماه در آیین تجلیل از هنرمندان پیشکسوت عرصه دفاع مقدس که از سوی مرکز بسیج وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سالن سینمایی این وزارتخانه برگزار شد اظهار کرد: بزرگداشت حماسه دفاع مقدس از سوی همه دستگاه‌ها، سازمان‌ها، نهادها، اصحاب فرهنگ و رسانه از طریق مختلف از جمله برگزاری همایش‌ها و چاپ و نشر مقالات در روزنامه‌ها و رسانه‌ها اقدام بسیار شایسته و در خور ستایش است. 

این مقام عالی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: حماسه دفاع مقدس و هشت سال تلاش و رشادت‌های ایثارگران و رزمندگان کشور به هیچ گروه و جناحی وابسته نیست و آن را آن‌گونه که رُخ داده است باید به طور دقیق به ثبت برسانیم و همان‌طور که مقام معظم رهبری نیز فرموده‌اند نباید در تعریف و ثبت آن دچار تحریف شویم.

وی افزود:‌ بسیاری از کشورهای غرب ظرفیت ملت ایران را که پس از چند سال دوران سیاه دیکتاتوری با فریادهایی که در خیابان‌ها سر دادند و ناملایماتی که در زمان آغاز نهضت امام خمینی (ره) تا پیروزی انقلاب شکوهمند پیروزی متحمل شدند را برنتابیدند و به دلیل شعارهای استقلال‌طلبانه آنها کشور ایران را از طریق رژیم بعثی مورد هجوم قرار دادند. 

جنتی ادامه داد: دشمنان ایران در آن زمان تلاش کردند ابتدا با حمله برق‌آسایی که به کشورمان کردند نظام جمهوری اسلامی ایران را از بین ببرند و یا بخشی از این سرزمین از جمله خوزستان که دارای منابع نفتی و دسترسی آسان به آب‌های آزاد بود را تصرف کنند اما با رشادت‌های رزمندگان ایثارگر کشورمان نتوانستند به دست‌اندازی‌های خود دست یابند. 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: روزهای هشت سال دفاع مقدس بر ملت صبور ما بسیار سخت گذشت؛‌ در شرایطی که ارتش جمهوری اسلامی ایران متلاشی شده بود و سپاه پاسدارن نیز در آن زمان نهادی نوپا بود و آرایش جنگی به خود نگرفته بود؛‌ در فکر دشمنان این طمع را انداخت که می‌توانند سرزمین ایران و از جمله خوزستان را تصاحب کنند اما با تلاش‌های مردم این مرز و بوم نتوانستند به مقاصد خود دست یابند. 

عضو کابینه دولت تدبیر و امید با اشاره به خسارت‌های مادی و معنوی ناشی از جنگ با عراق در کشور افزود: در این مدت شهدای بسیاری تقدیم شد و جانبازان و آزادگانی هستند که هنوز هم مثل ستارگان درخشانی بر تارک افتخارات ملت می‌درخشند و خانواده‌های آنها با سرافرازی دوری و فقدان عزیزان خود را تحمل می‌کنند. 

وی اظهار کرد: با وجود شرایط سختی که دشمن در آن زمان بر مردم ما تحمیل کرد؛‌ حضور بسیجیان جان برکف که با دعوت امام خمینی (ره) و انگیزه الهی به جنگ با دشمن رفتند؛‌ قوت قلب بود که با امواج الهی در برابر سلاح‌های مدرن مقاومت کردند و دشمن را از خاک کشور به بیرون راندند. 

جنتی گفت: حماسه هشت سال دفاع مقدس برای نسل امروز که آن را به یاد ندارند باید یادآوری شود زیرا اگر یادآوری نشود به تدریج از خاطره‌ها محو می‌شود و فراموش می‌کنیم که در چه شرایطی ایستادگی کرده‌ایم. 

وی با اشاره به پیشرفت‌های کشور در چند دهه اخیر در حوزه‌های مختلف، اظهار کرد: در حوزه توسعه اقتصادی عقب‌ماندگی‌های ناشی از جنگ همچنان وجود دارد اما ملت ایران در این سه دهه آب‌دیده شده‌اند و قدرتی یافته‌اند که همه دشمنان به آن معترفند و بسیاری از آنها اذعان دارند که ایران امروز قدرت نخست منطقه است. 

جنتی گفت: امروزه همه سیاستمدارانی که در عراق هستند از جمله کُرد، ‌شیعه،‌ سنی و احزاب و گروه‌ها به نوعی تحت نفوذ جمهوری اسلامی ایران هستند و اگر کشور ایران نبود بغداد در تصرف گروهک جنایتکار داعش قرار می‌گرفت و این نشان‌دهنده نفوذ ایران در منطقه است. این نفوذ در لبنان و سوریه و دیگر کشورهای حوزه خلیج فارس و آسیای میانه نیز کاملا مشهود و نمایان است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: حوزه نفوذ فرهنگ و تمدن کشور ایران در منطقه بسیار وسیع و حوزه سیاسی آن هم کاملا تقویت شده است. 

وی با اشاره به آرزوی آمریکا در مذاکره دو جانبه با ایران گفت: آمریکا آرزو دارد که بر سر مسائل مختلف با ایران بر سر یک میز و به صورت دوجانبه به مذاکره بنشیند. 

جنتی گفت: باید با زنده نگه داشتن خاطرات هشت سال دفاع مقدس از طریق برگزاری چنین همایش‌هایی روحیه معنوی را در خود حفظ کنیم زیرا اگر این دوران را فراموش کنیم به سمت زندگی مرفه و تشریفاتی کشیده می‌شویم و از معنویتی که این حماسه برایمان به ارمغان آورده است به تدریج دور می‌شویم. 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: باید با استفاده از تمامی ابزارهای فرهنگی و هنری از جمله ساخت فیلم‌‌هایی که یادآور آن دوران است یا با چاپ کتاب‌هایی با این موضوع و ساخت سمفونی دفاع مقدس آن دوران را برای نسلی که آن را ندیده و درک نکرده‌اند به تصویر بکشیم و فرهنگ ایثار و شهادت را به طور دائمی در کشور زنده نگه داریم. 

وی گفت: وظیفه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حمایت از تمامی کسانی است که از طریق این ابزارها برای یادآوری حماسه هشت سال دفاع مقدس تلاش می‌کنند. 

جنتی با اشاره به تحریف برخی وقایع آن دوران افزود: برخی خاطرات که از برخی شهدا به دست آمده گاهی به صورت غلوآمیز نقل‌ یا تحریف شده است که بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس با بررسی این آثار در جلوگیری از این تحریف‌ها نقش به‌سزایی دارد. 

وی گفت: امروز نیز باید فارغ از هرگونه جناح بندی‌های سیاسی و گروه‌بندی‌ها و اختلافات سلیقه‌ای همانگونه که در آغاز جنگ در کنار هم بودیم در برابرجنگ نرم و تهاجمی که دشمنان به را‌ه انداخته‌اند با آنان بجنگیم. 

در ادامه این مراسم، حسین حاجی، فرمانده بسیج وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: پاسداری از حریم حماسه دفاع مقدس به عهده همگان و تمامی اهالی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و نباید اجازه هرگونه تحریف در این حوزه را داد. 

در بخشی از این آیین به صورت نمادین با هدف تبادل آرمان‌های مقاومت ایران در هشت سال دفاع مقدس و جنبش اسلامی فلسطین مراسمی برگزار شد. 

در پایان از برگزیدگان هنرمند و پیشکسوت فعال عرصه دفاع مقدس در بخش‌های مختلف از جمله فیلم،‌ کارگردانی،‌ بازیگری،‌ عکاسی،‌ رسانه و ... از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تقدیر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط