جمعه ۴ مهر ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۴
تذکاری بر خویشاوندی تئاتر و رسانه با تجلیل از شکرخواه و امجد

در سیزدهمین مسابقه مطبوعاتی انجمن منتقدان و نویسندگان خانه تئاتر، لوریس چکناواریان مدال زنده‌یاد عبدالحسین‌نوشین را به دکتر یونس شکرخواه، پدر روزنامه‌نگاری آنلاین ایران اهدا کرد. شکرخواه در فیلم مستندی که در معرفی او به نمایش درآمد، گفت: مطبوعات تئاتری ایران، نیاز به مثلث قدرتمندی همچون هوشنگ گلمکانی، عباس یاری و مسعود مهرابی در سینما دارد.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) – خواجه وند: شب گذشته، سیزدهمین جشن و مسابقه مطبوعاتی انجمن منتقدان و نویسندگان خانه تئاتر با حضور استاد عباس جوانمرد؛ پیشکسوت تئاتر، شهرام ناظری، لوریس چاکناواریان، یونس شکرخواه، لیلی گلستان، ایرج راد، بهروز غریب‌پور، جواد مجابی، حمید امجد، شهریار کهن‌زاد و عده‌اي از بازیگران، نویسندگان و منتقدان عرصه تئاتر در تالار ایوان شمس برگزار شد. 

این مراسم که اجرای آن را فرزاد حسنی بر عهده داشت، با تقدیری خاص از دکتر یونس شکرخواه پدر روزنامه‌نگاری آنلاین ایران آغاز شد. شکرخواه در مستندی که در معرفی از او ساخته و به نمایش در آمده بود، با اظهار این نکته که فرصتی برای تئاتر دیدن ندارد، صراحتا تئاتر امروز ایران را فاقد قامتِ منسجمِ بومی دانست و در مقابل از موفقیت و قدرتِ مثلث مطبوعاتی سینما؛ هوشنگ گلمکانی، عباس یاری و مسعود مهرابی یاد کرد. این گفته شکرخواه اعتراض بهروز غریب‌پور را در برداشت.

بعد از نمایش فیلم، یونس شکر خواه با حضور روی سن، جایزه عبدالحسین نوشین را از دستان لوریس چکناواریان؛ موسیقی‌دان برجسته ایران دریافت کرد و شانه وی را بوسید. شکرخواه رو به حاضران گفت: زندگی همه ما یک تئاتر است و به همه ما نقشی واگذار شده است. درآخر باید لباس نقش را از تن بیرون کنیم و از سن پایین بیاییم. 

در ادامه از بهروز غریب‌پور کارگردان با سابقه تئاتر عروسکی ایران، به عنوان سرپرست گروه تئاتر آران؛ گروه برگزیده انجمن منتقدان و نویسندگان تقدیر به عمل آمد. در این بخش بهروز غریب‌پور پس از نمایش مستندی کوتاه از اپراهای عروسکی‌اش، به روی سن آمد و جایزه خود را از شهرام ناظری دریافت کرد.

غریب‌پور:آقای شکرخواه! برای تئاتر آستین بالا بزنید
غریب پور خطاب به شکرخواه اظهار كرد: آقای شکرخواه از شما نمی‌پذیرم که تئاتر نبینید و علنا اظهار کنید؛ به دَرَک که تئاتر نمی‌بینم. 

وی افزود: لطف کنید برای ما نسخه نپیچید که اگر تئاتر هم گلمکانی‌ها، یاری‌ها و مهرابی‌ها را داشت چه می شد! چرا خود شما با اینکه می‌دانید چقدر وجودتان برای ما مغتنم است برای چهره مطبوعاتی تئاتر آستین بالا نمی‌زنید. از بزرگانی همچون شما انتظار حمایت بیشتری می‌رود، امیدوارم که دریغ نکنید. 

وی در پایان افزود: از مطبوعات تشکر می‌کنم که طی سالهای ممنوع التصویر بودنم، حمایتهای خود را از من حفظ کردند. 

شهرام ناظری نیز ضمن اهدا جایزه عبدالحسین نوشین به بهروز غریب‌پور گفت: در اوضاع و احوال اخیر که میان هنرمندانِ نه فقط رشته‌های مختلف بلکه هنرمندانِ یک رشته هم، تفرقه و دوری وجود داشت، از اینکه در چنین مراسمی به یک بزرگوار در عرصه تئاتر نشانی را تقدیم می‌کنم احساس افتخار دارم و یقین دارم کارهای اینچنینی می‌تواند همراهی و همکاری دو هنر تئاتر و موسیقی ایران را بیشتر و موثرتر سازد.

رحمانیان : حمید امجد، بیضایی هم نسلانش است
بخش سوم مراسم به تقدیر ویژه از حمید امجد پژوهشگرِ برجسته، نویسنده و کارگردان تئاتر ایران اختصاص داشت. ابتدا فیلم مستندی از گفته‌های محمد رحمانیان، محمد چرم شیر، حمید احیا و افشین هاشمی درباره کارهای امجد به نمایش در آمد.
 
در بخشی از فیلم محمد رحمانیان با تاکید بر جایگاه ارزشمند پژوهشی، نگارشی و خلاقانه آثار امجد، نقش حمید امجد را در تئاتر امروز ایران همچون نقش بهرام بیضایی در میان هم نسلان خودش دانست. 

بعد از نمایش فیلم؛ استاد عباس جوانمرد پیشکسوت عرصه تئاتر برای اهدا جایزه به روی سن آمد. 

وی با اشاره به اینکه حمید امجد، محمد رحمانیان و محمد چرم شیر، هرسه از شاگردان بهرام بیضایی بوده‌اند، بر پُرکاری این هر سه تن تاکید کرد و افزود: همواره کارهای متعدد و متنوع هر سه این هنرمندان که پُرکار بودن را از استاد خود بهرام بیضایی آموخته‌اند مایه خرسندی و شادمانی من بوده است. 

حمید امجد نیز ضمن اظهار افتخار و سپاسگزاری از اینکه از دستان استاد جوانمرد این جایزه را می‌گیرد، گفت: از آنجا که نزدیک به 10 سال است که از محیط‌های تئاتری ایران دور بوده‌ام، دریافت چنین جایزه‌ای مایه تعجبم نیز هست.

برگزیدگان مسابقه مطبوعاتی انجمن
در ادامه این مراسم هیئت داوران سیزدهمین مسابقه مطبوعاتی انجمن منتقدان و نویسندگان خانه تئاتر متشکل از دکتر خسرو رستمی، فریدون عموزاده خلیلی، رامتین شهبازی، رضا معطّریان و سیامک زمرّدی مطلق، اسامی برگزیدگان بخش‌های مختلف این مسابقه را اینگونه معرفی کردند:
در بخش عکس: مهسا صفاری‌پور
در بخش یادداشت: امین عظیمی برای یادداشت «پرسه زنی در حال و هوای تئاتر 1391» در سایت شخصی او
در بخش گفتگو: فرزانه ابراهیم‌زاده از روزنامه شرق برای گفتگو با جعفر والی
در بخش مقاله پژوهشی: مجید کیانیان و محمد جعفر یوسفیان کُناری برای مقاله بررسی زبانهای گفتگویی در 4 نمایشنامه از محمد یعقوبی در ماهنامه جستارهای زبانی
در بخش نقد: فروغ سجادی برای نقد نمایش «من چه جوری ممکنه یه پرنده باشم» در سایت ایران تئاتر
در بخش گزارش: جواد عاطفه برای گزارش «استريندبرگ گردي در استكهلم» در کتاب کانون کارگردانان
و در بخش مقاله ژورنالیستی: سید جواد اشکذری برای مقاله «سه ضلع یک مثلث» در سایت مشهد تئاتر

در ادامه این مراسم از سه تن از اهالی و فعالان با سابقه انجمن منتقدان و نویسندگان تقدیر به عمل آمد:
 
- اکرم محمدی؛ روزنامه‌نگار با سابقه در روزنامه خراسان و عضو انجمن منتقدان و نویسندگان خانه تئاتر از زمان تاسیس آن
- مریم فَشندی؛ خبرنگار و دبیر سرویس سابق در سایت ایران تئاتر به مدت 10 سال
و کاظم هژیر آزاد، بازیگر پیشکسوت سینما، تلویزیون و تئاتر و عضو فعال انجمن 

جوایز این سه تن توسط جواد مجابی شاعر و طنز نویس و حمید لبخنده کارگردان و سازنده سریال‌های تلویزیونی اهدا شدند.

بخش پایانی این جشن را معرفی سه نمایش برگزیده سال 92 از سوی انجمن منتقدان و نویسندگان خانه تئاتر تشکیل داد. جوایز این بخش با حضور لیلی گلستان نویسنده و مترجم پیشکسوت هنرو ادبیات اهدا شدند:
رتبه اول: دکتر علی رفیعی برای نمایش «یرما»
رتبه دوم: امیررضا کوهسنانی برای نمایش «سرگشتگی»
و رتبه سوم: حمید رضا نعیمی برای نمایش «سقراط»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها