یکشنبه ۲۳ شهریور ۱۳۹۳ - ۰۸:۴۵
از انتشار مجلد دوم فرهنگ مردم ایران تا همایش زن در تاریخ آذربایجان

گزارش امروز چه خبر از تازه‌های کتاب، نهادها و موسسه‌ها در حوزه تاریخ و سیاست به دو کتاب تازه «دارساوین» و دومین جلد دانشنامه «فرهنگ مردم ایران» همچنین برگزاری همایش «خوی در گذر تاریخ» و «زن در تاریخ آذربایجان» اختصاص دارد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) انتشار دانشنامه «فرهنگ مردم ایران» از تازه‌های کتاب و «دارساوین» از کتاب‌های در دست چاپ حوزه تاریخ و سیاست است. همچنین هفته گذشته در این حوزه دو همایش «خوی در گذر تاریخ» و «زن در تاریخ آذربایجان» برگزار شد که از جمله فعالیت نهادها و موسسه‌های تاریخ و سیاست به‌شمار می‌آید.

دارساوین به زودی منتشر می‌شود 

کتاب خاطرات فتح الله جعفری، مسئول تیم حفاظت از امام خمینی(ره) در قم و از بنیانگذاران سپاه قم با عنوان «دارساوین» از سوی سعید علامیان به رشته تحریر درآمده و به زودی از سوی انتشارات سوره مهر منتشر خواهد شد. فتح‌الله جعفری مسئولیت تیم حفاظت از بیت امام خمینی (ره) در قم و حفاظت از ایشان در بیمارستان قلب تا زمان اسکان در جماران را به عهده داشت. 

‌این کتاب خاطرات تلفیقی است از یادداشت‌های روزانه فتح‌الله جعفری و مصاحبه‌هایی که این یادداشت‌ها را شرح می‌دهد، وقایع زمانی کتاب قبل از انقلاب و دوران انقلاب تا سال 59 است. 

کتاب «دارساوین» علاوه بر خاطرات جعفری در رابطه با حفاظت امام (ره) به خاطرات وی در کردستان، و همچنین تشکیل سپاه قم با همراهی شهید زین‌الدین با جمعی از دوستان و داستان اسارت محافظ امام (ره) را نیز دربرمی‌گیرد. جعفری بعد از حفاظت از امام خمینی (ره) با گروهی به کردستان می‌رود و با شهید صیاد شیرازی ستونی ایجاد می‌کنند و به دست کردها اسیر می‌شوند. 

کتاب به چند بزنگاه تاریخی پرداخته و آن‌ را به طور مفصل شرح داده است. خاطرات جعفری از حفاظت امام خمینی (ره) در قم و بیمارستان و همچنین خاطرات درگیری‌های کردستان و اسارت از جمله موضوعات این کتاب است. 




دومین مجلد «فرهنگ مردم ایران» با 277 مدخل به بازار آمد

دومین جلد دانشنامه «فرهنگ مردم ایران» با سرویراستاری سیدکاظم موسوی بجنوردی، رئیس مرکز دائره‌المعارف بزرگ اسلامی و از سوی این مرکز منتشر شد.

این دانشنامه تخصصی درباره فولکلور و فرهنگ عامه مردم ایران است و عمده‌ترین مباحث فرهنگ مادی و معنوی مردم مناطق مختلف ایران را دربرمی‌گیرد و در 20 کد طبقه‌بندی شده که برخی از آنها عبارتند از خوراک، پوشاک، بازی و نمایش، هنر و صنایع دستی، موسیقی، ادبیات عامه، طب عامیانه، باورها و اعتقادات، آداب و رسوم، نهادها و موسسات مرتبط با مردم‌شناسی و فرهنگ عامه، شخصیت‌ها و صاحب‌نظران تاثیرگذار در این زمینه، کتاب‌ها و متون فولکلوریک. 

مجلد دوم دانشنامه «فرهنگ مردم ایران» به حرف‌های «ب»، «پ» و «ت» اختصاص دارد و دارای 277 مدخل است. نخستین مدخل این مجلد، با مدخل «باران خواهی» آغاز می‌شود و با مدخل «توت» پایان می‌یابد. این مجلد در 771 صفحه در قطع رحلی با شمارگان دوهزار نسخه و بهای 60 هزار تومان از سوی مرکز دائره‌المعارف بزرگ اسلامی منتشر شده و در اختیار دانش‌پژوهان و علاقمندان قرار گرفته است.
 



همایش «خوی در گذر تاریخ»

در همایش «خوی در گذر تاریخ» که پنجشنبه 20 شهریور از سوی انجمن ایرانی تاریخ در شهرستان خوی برگزار شد از دکتر محمد‌تقی امامی‌خویی به دلیل 50 سال تدریس تاریخ قدردانی شد. 

دکتر عباس قدیمی در مقاله «خوی و انقلاب مشروطه ایران» گفت: بعضی شهرها عین تاریخ هستند مانند استانبول، پاریس و تبریز. یکی از این شهرها شهر خوی است که در انقلاب مشروطیت نقش بسزایی داشت و دومین کانون مشروطه‌خواهی در آذربایجان است و در میان رسائلی که از این دوره بر جای مانده و همچنین در کتاب‌های خاطرات نقش خوی به روشنی آمده است. 

در این همایش دکتر داریوش رحمانیان و آزاده حسنین با عنوان «خوی در آلبوم علیخان والی» سخن گفتند: در آذربایجان از سال 1296 قمری علیخان والی به والیگری آذربایجان گمارده شد و چون در کودکی همراه پدرش قاسم خان والی وزیرمختار ایران در سن‌پترزبورگ به‌سر برده و در آنجا نیز تحصیل کرد و فن عکاسی را فرا گرفت و در بازگشت به ایران چون می‌دانست ناصرالدین‌شاه علاقه‌مند به عکاسی است آلبوم‌های عکاسی خود را مدون کرد و برای ناصرالدین شاه فرستاد و نام آن را کتاب «عکس» گذاشت. او بیش از 1400 عکس را گردآوری کرد و نزدیک به 120 صفحه به شرح عکس‌ها اختصاص داد. وی این کتاب عکس را به ناصرالدین شاه قاجار پیشکش کرد. 





نگاهی به همایش «زن در تاریخ آذربایجان»

همایش «زن در تاریخ آذربایجان» به همت انجمن زنان پژوهشگر تاریخ سه‌شنبه ۱۸ شهریورماه در سالن بنفشه تالار ماریانا در شهرستان مرند برگزار شد.

در بخشی از همایش «زن در تاریخ آذربایجان» دکتر محمد امامی در مقاله‌ای با عنوان «نقش زن در میان ترکان» اظهار کرد: نقش زنان ترک در زندگی کوچ‌نشینی و یکجانشینی اهمیت زیادی دارد و حاکی از جایگاه رفیع زنان در زندگی و فرهنگ ترکان است. جایگاهی که در دوره حکومتگران مسلمان نیز دستخوش تغییر چندانی نشد و زنان همچنان صاحب نفوذ و دارای نقش‌های تأثیرگذار بودند. داستان‌های اساطیری چون داستان «سارای» و تشریح سیر تحول تاریخی و جایگاه زن در فرهنگ ترکی از جمله در نهضت‌های حروفیه و بکتاشیه تا دوره مشروطه از دیگر مباحث مورد توجه امامی خویی در این مقاله بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها