یکشنبه ۱۶ شهریور ۱۳۹۳ - ۰۰:۱۸
انتشار 111 عنوان کتاب برای پاسخ به پرسش‌های زائران حرم رضوی(ع)/ رایگان، کاربردی و پرشمارگان

مجموعه کتاب‌های «رهنما» از تولیدات اداره پاسخگویی به سوالات دینی آستان قدس رضوی در 111 جلد است که به رایگان در میان زائران حرم مطهر رضوی توزیع می‌شود. در این مجموعه سعی شده با زبانی ساده به شبهاتی که ممکن است عامه مردم در مورد مسائل گوناگون دیني و مذهبي داشته باشند، پاسخ داده شود.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)ـ محمد آسیابانی: «رهنما» نام مجموعه کتاب‌هایی جیبی درباره تمام شئون مختلف دین است که از سوی اداره پاسخگويی به سوالات دينی آستان قدس رضوی تهیه و توسط اداره تولیدات فرهنگی این آستان منتشر می‌شود.‌ از این مجموعه تاکنون 111 عنوان منتشر شده و 15 عنوان دیگر نیز در ظرف دو ماه دیگر منتشر می‌شود. 

در این مجموعه موضوع‌هايي مختلف چون سبک زندگی دینی، اعتقادات شیعه، آداب و اصول دین، پاسخ به شبهات درباره دین اسلام و مذهب تشیع چون حقیقت زیارت و حقیقت توسل، شناخت‌شناسی حضرت ثامن الحجج امام علی بن موسی الرضا (ع)، حرم‌شناسی، سیاست و ... مطرح مي‌شود. تمامی موضوع‌هاي کتاب‌ها از پرسش‌هایی که عموم زايران از مبلغان حاضر در حرم می‌پرسند و همین طور سوالات مطرح‌شده در حلقه‌های معرفتی آستان قدس رضوی استخراج می‌شود. 

آیت‌الله جعفر سبحانی، شهید آیت‌الله مرتضی مطهری، شهید محمدجواد باهنر و حجج اسلام محمدامین پورامینی، علی ذوعلم، حمیدرضا شاکرین، محمدباقر پورامینی، سید مصطفی علم‌خواه، احمد نبوی، سید محمود مرویان حسینی، جواد محدثی، رضاعلی عزیزی، رحیم کارگر، سید ابراهیم حسینی، حسین مهدوی ‌پارسا، صادق محمدی، حسین ناصری، محمدحسین پورامینی، محمد الیاسی، صالح حائری، محمدرضا کاشفی، سیّدمجتبی حسینی، محمد ضیایی، جواد هاشمی و حسین سروقامت نام شماری از نویسندگاني هستند كه آثار آنها در این مجموعه به چشم مي‌خورد. 

جواد هاشمی، رئیس اداره پاسخگویی آستان قدس رضوی به «ایبنا» گفت: آستان قدس رضوی پاسخ به سوالات بنیادین زايران امام رضا (ع) را از مهم‌ترین محورهای فعالیت خود می‌داند. سوالاتی که زائران در جلسات مطرح می‌کنند به طور روزانه تجزیه و تحلیل و فراوانی آن‌ها سنجیده می‌شود.

وی افزود: مجموعه «رهنما» نیز حاصل تجزیه و تحلیل همین پرسش‌ها و پاسخ‌هاست. بر اساس فراوانی و اهمیت پرسش‌هایی که از سوی زايران مطرح می‌شدند، طرح تدوین این مجموعه را مشخص کردیم. به این ترتیب حتي هر کتاب که حجم کمی هم دارد، یکی از این سوال‌ها را پاسخ مي‌دهد. 

نظرات برخی نویسندگان مجلدات  «رهنما»
رحیم کارگر نویسنده کتاب‌های «حقیقت مهدویت»، «حقیقت توسل»، «سیمای حضرت مهدی (عج)» و «حقیقت زیارت» از مجموعه «رهنما» درباره این مجموعه به «ایبنا» توضیح داد: مجموعه «رهنما» مخاطب عام دارد و شیوه ارائه مفاهیم به این طیف از مخاطبان فرم خاصی می‌طلبد. من دو مورد از این کتابچه‌ها را در فرم مناظره کار کردم. این فرم باعث شد تا بحث‌های مهم علمی و دینی به صورت پرسش و پاسخ کوتاه و ساده درآيد و برای هر طیف از مخاطبان، مفید و جداب باشد. 

وی افزود: سعی من این بود که در بحث‌ها به ترجمه روایت بسنده کنم و متن ساده و فارسی روایت را بیاورم که مورد استقبال همه قرار بگیرد. به طور کل عموم مطالب این کتاب‌ها در عین این‌ که بار علمی و تخصصی خاص خود را دارد، از زبان ساده‌ و پویا و قابل فهم برای عموم مردم برخوردار است. 

حجت‌الاسلام سیدابراهیم حسینی نویسنده کتاب «چند دقیقه با موسیقی» از مجموعه «رهنما» نیز در گفت‌وگو با «ایبنا» درباره کتاب خود گفت: در این اثر در ابتدا تلاش شده مفهوم موسیقی مشخص شود. برای بسیاری از افراد اساسا چیستی موسیقی و حرام یا حلال بودن آن، محل سوال است. کتاب علاوه بر این موضوعات، به مسائلي دیگری از جمله چیستی موسیقی مطربی و مباحث فقهی مربوط به آن و همچنین بحث فلسفی درباره مخالفت اسلام با موسیقی مطرب و آثار زیانبار این نوع از موسیقی می‌پردازد. 

وی افزود: همچنین کتاب به این موضوع می‌پردازد که آیا اسلام با شادی مخالف می‌کند یا نهی کننده از شادی‌های مضر است؟ از سوی دیگر با توجه به توصیه‌ها و سخنان اخیر مقام معظم رهبری درباره سبک زندگی، این کتاب به این موضوع نیز پرداخته است که آیا اسلام با تفریح مخالف است یا تنها با تفریح زیان‌بار مخالفت می‌کند و آیا تقسیم‌بندی تفریح به سالم و ناسالم ممکن است یا خیر؟ در ادامه مباحث کتاب، تعریف اسلام ــ یعنی قرآن و ائمه معصومین ــ درباره شادی ارائه شده و این موضوع که آیا اصولا موسیقی حلال وجود دارد یا خیر، مورد بحث قرار گرفته است. چگونگی تشخیص موسیقی حلال و حرام و این مطلب که به جای گوش دادن به موسیقی چه می‌توان کرد، از دیگر سرفصل‌های کتاب است. 

حسین سروقامت نویسنده کتاب‌های «در کار گلاب و گل» و «غدیر پیوند آسمان و زمین» از مجموعه «رهنما» نيز درباره این مجموعه به «ایبنا» توضیح داد: «رهنما» شامل کتاب‌های کوتاه و کم‌حجمی است که با شمارگان گسترده چاپ شده و به‌رایگان در اختیار زايران مشهد مقدس قرار می‌گیرد. کم‌حجم بودن، برخورداری از زبان ساده و روان و همچنین رایگان بودن کتاب‌ها، از ویژگی‌های منحصر به فرد مجموعه «رهنما»ست. 

ديدگاه هاي برخی از مسئولان درباره «رهنما»
آيت‌الله سيد احمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران و عضو مجلس خبرگان رهبری ضمن بیان این نکته که انتشار مجموعه «رهنما» نشان دهنده مدیریت مناسب معاونت تبلیغات و ارتباطات اسلامی است، گفت: فعاليت‌های فرهنگی، تبليغی و مذهبی كه در حرم مطهر رضوی از سوی معاونت تبليغات و ارتباطات اسلامی برگزار می‌شود، نشان از مدیریت عالی مجموعه دارد و قابليت الگو شدن برای ساير اماكن مذهبی و زیارتی را نیز دارد. بر این اساس بايد زمينه الگوبرداری از اين فعاليت‌ها برای ساير اماكن مذهبی و زيارتی فراهم شود. 

وی در ادامه گفت: من با مطالعه يكی از كتابچه‌های «رهنما» به این نتیجه رسیدم که اين كتابچه‌ها حاصل خلاصه‌برداری از چندين صفحه بزرگ است و برای مبلغان قابليت استفاده در منابر را دارد. 

حجت‌الاسلام محمد مروج، امام جمعه قوچان نیز درباره مجموعه «رهنما» گفت: فعاليت‌های فرهنگی و مذهبی آستان قدس رضوی روز به روز در حال تغيير و نوآوری است كه این مساله واقعا جای قدردانیر و تشكر دارد.

وی افزود: قطع و طراحی مناسب ساختار آن به مخاطب امکان مطالعه آن در بسیاری از مکان‌ها را می‌دهد، چرا که به‌راحتی می‌توان آن را حمل کرد.

حجت‌الاسلام حسين اسكندری مشاور مدير شبكه اول سيمای جمهوری اسلامی ايران و مدير حوزه علميه دارالسلام تهران درباره مجموعه «رهنما» گفت: مجموعه «رهنما» حاوی کتابچه‌هایی متقن و پرمحتواست كه در آن به واژه‌های كليدی در هر بحث پرداخته شده است كه با مطالعه آن بسیاری از پاسخ‌های سوالات را كه مورد ابهام بود، می‌توان يافت.

دیدگاه برخی مخاطبان مجموعه «رهنما»
 نظرات برخی مخاطبان مجموعه «رهنما» اختصاصا در اختیار خبرگزاری کتاب ایران قرار گرفته است که در زیر به برخی از آنها اشاره می‌شود: 

مهدی قاسمی، زاير 38 ساله از شهر قم:
کتابچه شماره 88 این مجموعه با عنوان «مرگ و برزخ»را مطالعه کردم که به نظرم بسیار تاثیرگذار بود. انتشار این کتاب‌ها نیاز جامعه امروز ماست.

سیدکاظم حسینی زاير 55 ساله از رشت:
کتابچه‌های «وهابيت چگونه پديد آمد» و «غدير در شعاع خورشيد» را تاکنون مطالعه کردم. اکنون با علاقه بسیار مشغول ادامه مجلدات هستم. اگر امکان توزیع مجموعه در بین زايران در رده‌های سنی مختلف وجود داشته باشد، عالی است.

سارا مدرس زاير 33 ساله از اصفهان:
کتابچه‌های «احکام بانوان»، «راه‌های ايجاد صميمت در خانه» و «در تربيت کودک چه نکاتی را رعايت کنيم» را مطالعه کردم. من پاسخ بسیاری از پرسش‌هایی را که مدام ذهن مرا به خود مشغول کرده بود، در این سه کتاب پیدا کردم. پیشتر در هنگام مطالعه برخی کتاب‌های احکام ناچار بودم شرح و توضیح آن را از کسانی بپرسم، اما با مطالعه این کتاب‌ها هیچ احتیاجی به دیگران نداشتم و خودم تمام مباحث را فهمیدم.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) پیش از اين، اخبار و گزارش‌هایی درباره برخي از مجلدات مجموعه ««رهنما»» منتشر کرده است. در ذیل چند عنوان از این اخبار قابل پیگیری است:
پورامینی زایران را به جست‌وجوی فدک می‌برد
«در کار گلاب و گل» و شرح جلوه‌های رفتاری ثامن الحجج
پورامينی: مجموعه ««رهنما»» نگاهی فراملیتی داشته باشد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط