دوشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۸
تفاهمنامه همكاری كتابخانه ملي ايران و  چين امضا شد

تفاهمنامه همكاری ميان سازمان اسناد و كتابخانه ملي كشور و كتابخانه ملي چين با هدف توسعه همكاری‌های دوجانبه، امضا شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در اين نشست، ابتدا دكتر «فريبرز خسروی»، معاون پژوهش، برنامه‌ريزی و فناوری سازمان اسناد و كتابخانه ملی، ضمن خوش آمدگويی به هيات چينی، بيان کرد: دو ملت بزرگ ايران و چين وارث دو تمدن بزرگ هستند كه كتابت و كاغذ، از تمدن آن‌ها شكل گرفت.

وی ادامه داد: حديث مشهوری از پيامبر اسلام(ص) در زمينه طلب علم تا چين وجود دارد كه البته نشان‌دهنده مظهر علم بودن اين سرزمين و بُعد مسافت آن است و از طرفی اهميت علم و دانش را در فرهنگ اسلامی بيان می‌كند. 

خسروی در ادامه گفت: امضای تفاهمنامه همكاری ميان ايران و چين به عنوان نمادهای فرهنگی دوكشور، می‌تواند به گسترش همكاری‌های فرهنگی در سطح كلان نيز كمک كند و روندی را به وجود آورد تا هر دو طرف از آن بهره‌مند شوند. 

در ادامه اين ديدار، «چن‌لي» معاون كتابخانه ملی چين با ابراز خوشحالی از حضور در كتابخانه ملی ايران بيان کرد: در چين بسياری از مظاهر فرهنگی از ايران وارد شده‌اند و ما به‌ويژه در بخش «سين كيانگ» كه از ديرباز مسلمانان و فارسی‌‌‌زبانان حضور داشتند، آثار بسيار ارزشمندی را بدست آورده‌ايم.

وي در ادامه صحبت‌های خود از ظرفيت‌های كتابخانه ملی چين، نكاتی را بيان کرد و افزود: در كتابخانه ملی چين به زبان‌های مختلف منابع گوناگون وجود دارد و به زبان فارسی نيز تاكنون نزدیک به دو هزار منبع اطلاعاتی و كتاب موجود است و اميدواريم با امضای اين تفاهمنامه، تعداد اين منابع افزايش يابد.
 
در پايان اين نشست، برخی خبرنگاران حاضر، اقدام به پرسيدن سوالات خويش در زمينه‌های مختلف كردند كه معاونان كتابخانه‌های ملی چين و جمهوری اسلامی ايران به آن‌ها پاسخ دادند. يكی از خبرنگاران در زمينه تعداد نسخ خطی فارسی پرسيد كه معاون كتابخانه ملی چين از وجود تعداد معدودی نسخه خطی ايرانی در كتابخانه ملی چين خبر داد كه در مكانی مناسب و با معيارهای سطح بالا نگهداری می‌شود. نحوه اجرای رده‌بندی مخصوص چين، تعداد اعضا و كارمندان، وسعت كتابخانه ملی چين و نظاير آن از ديگر سوالات مطرح شده در اين نشست بود. 

تفاهمنامه منعقده ميان كتابخانه ملی چين و سازمان اسناد و كتابخانه ملی جمهوری اسلامی ايران مشتمل بر 6 ماده است كه هدف از آن به اشتراک‌ گذاردن اطلاعات و تجارب، مبادله استاد و كارشناس، مبادله مواد كتابخانه‌ای، برگزاری دوره‌ها، كارگاه‌ها، نمايشگاه‌ها، سمينارها و كنفرانس‌ها و همكاری‌های پژوهشی است و مدت اعتبار آن نيز 5 سال ذكر شده است.

آیین امضای تفاهمنامه همکاری میان سازمان اسناد و كتابخانه ملی كشور و كتابخانه ملی چين یکشنبه (25 خردادماه) در  سالن كنفرانس حوزه رياست كتابخانه ملی برگزار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها