جمعه ۳۰ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۱
راهکارهای علمی در روش تحقیق/ «از طراحی سیستم‌ های کنترل» تا «اصول طراحی پی» در قاب کاغذی

دانشگاه خواجه نصیر‌الدین طوسی،‌ خردادماه 93، چهار اثر جدید فنی و مهندسی، در رشته‌های برق و عمران از جمله «تحليل و طراحی سيستم‌های كنترل خطی» به قلم رئیس این دانشگاه را منتشر کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نخستین اثر این مجموعه «تحليل و طراحی سيستم‌های كنترل خطی» نوشته دكتر علی خاكی ‌صديق است. این کتاب در حوزه برق و برای دانشجویان گرایش سيستم‌های كنترل خطی تالیف شده است. رئیس دانشگاه خواجه نصیر، در این اثر به اصول تحلیل و طراحی سیستم‌های کنترل می‌پردازد. 

کتاب «تحليل و طراحی سيستم‌های كنترل خطی» به دانشجویان همه رشته‌های مهندسی کمک می‌کند تا با مفاهیم سیستم‌های کنترل آشنا شوند. دکتر خاکی صدیق،‌ چاپ نخست این کتاب را در سال 1374 به‌صورت درسنامه منتشر کرده بود. در پیشگفتار کتاب حاضر، مولف این اثر را به‌واسطه روزآمدی و ارایه ایده‌های جدید براساس سال‌ها تدریس، بسیار متفاوت و تغیریافته از کتاب قبل دانسته است. 

این اثر در هشت فصل به موضوعاتی مانند سیستم‌های کنترل،‌ مدل‌سازی و نمایش سیستم‌های کنترل خطی،‌ تحلیل عملکرد گذرا و ماندگار سیستم‌های کنترل،‌ اثرات فیدبک به همراه دو مفهوم پایدار و حساسیت،‌ تحلیل پاسخ فرکانسی، روش نوینی برای تحلیل سیستم‌های کنترل و ابزار‌های مهم تحلیل پاسخ فرکانسی پرداخته است. 

چاپ نخست کتاب «تحليل و طراحی سيستم‌های كنترل خطی» با شمارگان یک‌هزار نسخه در 366 صفحه، به بهای 20 هزار تومان از سوی انتشارات دانشگاه خواجه‌ نصیر‌الدین طوسی منتشر شده است.  

ارایه راهکارهای علمی در روش تحقیق
دومین اثر تازه منتشر شده از سوی انتشارات دانشگاه خواجه نصیر، کتاب «چگونه تحقيق علمی انجام دهيم (روش تحقيق)» اثر دكتر عليرضا صالحی است. این کتاب با هدف ارایه راهکار‌های علمی انجام تحقیق برای علاقه‌مندان و پژوهشگران رشته‌های مختلف تحصیلی مانند علوم تجربی و نظری، تالیف شده است. 

در این اثر، نویسنده در تشریح تفاوت‌های کتابش با سایر آثار مشابه آورده است که‌ در این کتاب ﻓﺮاﯾﻨﺪ ﯾﮏ ﺗﺤﻘﯿﻖ ﻋﻠﻤﯽ ﺑﺎ ارایه ﻣﺜﺎلﻫﺎی ﻣﺘﻌﺪد از ﻋﻠﻮم ﺗﺠﺮﺑﯽ و ﻏﯿﺮ ﺗﺠﺮﺑﯽ ﻣﻮرد ﺑﺮرﺳﯽ ﻗﺮارﮔﺮﻓﺘﻪ اﺳﺖ ﺗﺎ ﻫﻤﮕﺎن از آن ﺑﻬﺮهﻣﻨﺪ شوند. 

مولف «چگونه تحقيق علمی انجام دهيم (روش تحقيق)» معتقد است: «خوب است ﮐﻪ ﻣﺤﻘﻘﯿﻦ در ﻋﻠﻮم ﻣﺨﺘﻠﻒ (ﺗﺠﺮﺑﯽ و ﻧﻈﺮی) از ﺷﺮاﯾﻂ و وﯾﮋﮔﯽﻫﺎی ﻓﺮاﯾﻨﺪ ﺗﺤﻘﯿﻖ در ﻋﻠﻮم دﯾﮕﺮ آﮔﺎه شوند ﺗﺎ ﺑر اﯾﻦ اساس ﺑﺎ اﻃﻼﻋﺎت ﺑﯿﺸﺘﺮی ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺗﺤﻘﯿﻖ ﻣﻮردﻧﻈﺮ ﺧﻮد اﻗﺪام ﻧﻤﺎﯾﻨﺪ.» 

صالحی، اﺻﻠﯽﺗﺮﯾﻦ و اﺑﺘﺪاﯾﯽﺗﺮﯾﻦ ﮔﺎم ﺑﺮای ﯾﮏ ﺗﺤﻘﯿﻖ ﻋﻠﻤﯽ را، آﺷﻨﺎﯾﯽ ﺑﺎ اﺻﻮل و جزئیات روش ﺗﺤﻘﯿﻖ ﻓﺮاﯾﻨﺪ اﺟﺮا دانسته است. 

مولف در این زمینه نوشته است: «ﺗﺼﻮر ﺑﻌﻀﯽ از اﻓﺮاد ﺑﺮ آن اﺳﺖ ﮐﻪ ﺗﺤﻘﯿﻖ ﻋﺒﺎرت اﺳﺖ از ﺟﻤﻊآوری ﯾﮏ ﺳﺮی اﻃﻼﻋﺎت؛ در ﺻﻮرﺗﯽ‌ﮐﻪ ﻓﺮاﯾﻨﺪ ﺗﺤﻘﯿﻖ ﺑﺴﯿﺎر ﻓﺮاﺗﺮ از آن اﺳﺖ و ﻋﻼوه ﺑﺮ ﺟﻤﻊآوری اﻃﻼﻋﺎت ﺑﺎﯾﺪ ﺑﻪ ﻣﻘﺎﯾﺴﻪ اﯾﻦ دﺳﺘﺎوردﻫﺎ ﺑﺎ ﻧﺘﺎﯾﺞ ﺗﺤﻘﯿﻘﺎت دﯾﮕﺮان در ﺳﻄﺢ ﺟﻬﺎن ﭘﺮداﺧﺖ و ﺗﺠﺰﯾﻪ و ﺗﺤﻠﯿﻞ دﻗﯿﻘﯽ از آنﻫﺎ ﺑﻪ‌دﺳﺖ داد. از اﯾﻦ‌رو ﺗﻮاﻧﺎﯾﯽ اﻧﺠﺎم ﺗﺤﻘﯿﻖ ﺑﻪ ﻧﺤﻮ ﺻﺤﯿﺢ و آﺷﻨﺎ ﺷﺪن ﺑﺎ اﺻﻮل آن، از اﻟﺰاﻣﺎت اﺳﺎﺳﯽ ﺗﺤﺼﯿﻞ در داﻧﺸﮕﺎهﻫﺎ ﺑﻪ‌ﺷﻤﺎر ﻣﯽرود.» 

چاپ نخست کتاب «چگونه تحقيق علمی انجام دهيم (روش تحقيق)» با شمارگان 200 نسخه در 162 صفحه، به بهای 9 هزار تومان از سوی انتشارات دانشگاه خواجه‌ نصیر‌الدین طوسی به بازار نشر عرضه شده است. 
 
مدیریت پسماند به روایت کتاب
«طراحی، ساخت و پايش مراكز دفن پسماند (لندفيل)» سومین اثر جدید دانشگاه خواجه نصیر است که به قلم مشترک دكتر محمدرضا صبور، مرتضی شكری و بهادر محمدی به فارسی ترجمه شده است. دانشجویان رشته عمران که به دنبال راهکاری بری دفن اصولی زباله هستند، مخاطبان اصلی این اثر هستند. 

مترجمان در این اثر، در تشریح اهمیت مقوله دفن اصولی پسماندها آورده‌اند:‌ «از دو قرن پیش تا به امروز جمعیت شهرنشینی در جهان از 30 میلیون نفر به سه میلیارد نفر رسیده است. توسعه شهرنشینی یکی از عوامل تهدیدکننده محیط زیست و مصرف بی‌رویه منابع است و در این میان کشور‌های در حال توسعه از نظر زیست‌محیطی آسیب‌پذیرتر هستند چراکه شهر‌های این کشو‌رها به سرعت بیشتر در مقیاس بزرگتر توسعه می‌یابند.» 

ضرورت ترجمه این اثر شاید با این آمار بیشتر احساس شود که کشور‌های در حال توسعه پنج درصد سرانه تولید ناخالص ملی خود را صرف مدیریت پسماند شهری می‌کنند. 

نخستین چاپ کتاب «طراحی، ساخت و پايش مراكز دفن پسماند (لندفيل)» با شمارگان 500 نسخه در 444 صفحه، به بهای 20 هزار تومان از سوی انتشارات دانشگاه صنعتی خواجه نصیر منتشر شده است.

«اصول طراحی پی» خواندنی شد
چهارمین اثر این مجموعه یعنی «اصول طراحی‌ پی» به قلم دكتر سيدناصر مقدس تفرشی تالیف شده است. دانشجویان رشته عمران و گرایش‌های پی‌سازی،‌ طرح و ساختمان، ‌خاک و مکانیک مخاطبان اصلی این کتاب هستند. 

ارایه یک منبع در حوزه تحلیل و طراحی پی به زبان ساده و متنی روان، هدف اصلی مولف در تالیف این اثر است. مولف تلاش کرده با ارایه مثال‌های مختلف، به درک بهتر مخاطب کمک ‌کند. 

«اصول طراحی‌ پی» در هفت فصل تدوین شده است. نخستین فصل کتاب به‌طور اختصار به تشریح روش‌های شناسایی رفتار خاک و تعیین پارامتر‌های آن و همچنین آزمایش‌های موردنیاز پرداخته کرده است.
 
فصل دوم این اثر، اﻧﻮاع ﻣﺨﺘﻠﻒ پی‌ها را برای ﺷﻨﺎﺧﺖ و اﻧﺘﺨﺎب سیستم‌های پی ﻣﻨﺎﺳﺐ، ﻃﺒﻘﻪﺑﻨﺪی می‌‌کند. فصل‌های سوم، چهارم و پنجم نیز به ترتیب مباحث ظرفیت باربری پی‌های سطحی، نشست و طراحی سازه‌ای آن‌ها را بررسی کرده‌اند. فصل ششم کتاب حاضر نیز ضمن ارایه مبانی محاسبه فشار‌های جانبی خاک در دو حالت ایستاتیکی و دینامیکی، روش طراحی دیوار‌های حائل را تشریح می‌کند. 

مولف در فصل پایانی این اثر دانشگاهی، به اصول طراحی پی‌های عمیق (شمع‌ها) از نقطه نظر باربری،‌ نشست و عملکرد آن‌ها در گروه شمع اشاره کرده است.

کتاب «اصول طراحی پی» با شمارگان یک‌هزار نسخه در 536 صفحه، به بهای 20 هزار تومان، نخستین‌بار از سوی انتشارات دانشگاه خواجه نصیر منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها