شنبه ۳ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۸:۴۸
فتح خرمشهر با روش‌های علمی و یاری خداوند محقق شد

در «همایش بزرگ ایثار»، به مناسبت سی‌و دومین حماسه آزادسازی خرمشهر، از کتاب‌های «خرمشهر نمی‌میرد»، «فقط غلام حسین باش»، «اینجا صدایی نیست»، «تنها با تو می‌مانم» و «برفراز آشیانه عنقا» رونمایی شد. میرزاده، رییس دانشگاه آزاد اسلامی و سردار کارگر، رییس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در این همایش، فتح خرمشهر را نتیجه یاری خداوند و تکیه بر روش‌های علمی دانستند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، «همایش بزرگ ایثار» به مناسبت سی‌و دومین حماسه آزادسازی خرمشهر، ظهر امروز، سوم خرداد 1393 با حضور سردار بهمن کارگر، رییس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، حمید میرزاده، رییس دانشگاه آزاد اسلامی، حسن نصیرزاده، معاون امور ایثارگران دانشگاه آزاد اسلامی، حسن زمانی، مسوول درس آشنایی با دفاع مقدس دانشگاه آزاد اسلامی و برخی از امیران ارتش جمهوری اسلامی ایران و سرداران سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سالن اجتماعات واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد.

حسن نصیرزاده، معاون امور ایثارگران دانشگاه آزاد اسلامی در این مراسم با بیان این‌که سنگر مبارزه پس از جنگ تحمیلی از جنگ سخت به جنگ نرم تغییر یافته است، گفت: از این رو، در دانشگاه آزاد اسلامی 600 نفر از اعضای هیات علمی، از میان ایثارگران و جانبازان و 18 هزار نفر از کارمندان، بسیجی هستند. همچنین بهای ویژه‌ای به فرزندان ایثارگران داده می‌شود. شایسته است که رییس جدید دانشگاه آزاد اسلامی در راهبرد‌های ارایه شده خود توجه خوبی هم به بسیجیان داشته باشد.

حسن زمانی، مسوول درس آشنایی با دفاع مقدس دانشگاه آزاد اسلامی نیز با اشاره به برپایی «همایش بزرگ ایثار» گفت: چنین همایش‌هایی با هدف شناساندن علوم و معارف دفاع مقدس برگزار می‌شود، اما تا چه اندازه در این امر موفق بوده‌ایم؟ باید بپذیریم که هنوز دانشجویان نمی‌توانند از عملیات‌ها و شهیدان و فرماندهان دوران دفاع مقدس به درستی یاد کنند.

وی همچنین با بیان این‌که 12 ترم درس آشنایی با دفاع مقدس برگزار شده است، ادامه داد: آسیب‌شناسی‌های انجام شده در این‌باره سه سوال به ذهن متبادر می‌کند: آیا مفاهیم علوم دفاع مقدس برای طرح در دانشگاه‌ها ارزشمند نیستند؟ آیا نسل‌های آینده از این مفاهیم فاصله گرفته‌اند؟ و آیا متولی ارایه این درس‌ها توانایی ارایه آن‌ها را دارد؟ دانشگاه آزاد اسلامی با راه‌اندازی رشه‌هایی چون ادبیات پایداری در پی ارایه پاسخ مناسب به چنین پرسش‌هایی بوده است.

زمانی قصد داشت که صحبت‌های خود را در این باره ادامه دهد که درست، راس ساعت 11، هم‌زمان با به صدا درآمدن زنگ هماهنگ ایثار و مقاومت در سراسر کشور، صحبت‌های او با پخش کلیپی درباره خرمشهر قطع شد.

وی صحبت‌هایش را با ارایه دو پیشنهاد پی گرفت. نخستین پیشنهاد وی به میرزاده برای اختصاص بخش بسیج در میان شوراهای تخصصی دانشگاه آزاد اسلامی بود و دیگر پیشنهادش نیز خطاب به سردار کارگر برای پیگیری موضوع سامان یافتن رشته‌ ادبیات پایداری و تجلیل از استادان این رشته ارایه شد.

میرزاده: در اقتصاد و فرهنگ علمی رفتار کنیم
دکتر حمید میرزاده، رییس دانشگاه آزاد اسلامی نیز در سخنانی با اشاره به مسوولیتش برای بازسازی خرمشهر در دوران سازندگی، گفت: در این سال‌ها شعری از مرحوم سپیده کاشانی را زیر شیشه میزم داشتم و همواره آن را زمزمه می‌کردم.

وی در ادامه این شعر را برای حاضران چنین خواند: ای شهر خرمشهر ای خاک گهرخیز، ای سینه پر آذرت از غصه لبریز/ خاکت ببوسم خاک تو بوسیدنی شد، گل‌های خرمشهر من بوئیدنی شد/ ای قله ایثار و محراب عبادت، آی ای مقام شهر ای شهر شهادت/ خورشید از خون سرزند بر خون نشیند، تا شام بدفرجام دشمن را ببیند/ سوی تو مرغان مهاجر باز آیند، بر آشیان سبز در پرواز آیند/ با من بخوان شعر ظفر ای بندر سبز، شب سر شد و آمد سحر، ای بندر سبز.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر این‌که فتح خرمشهر با روش‌های علمی و با تدبیر و درایت ممکن شد، گفت: همان‌طور که تمامی فرماندهان دوران دفاع مقدس معتقدند در فتح خرمشهر امکان اشتباه وجود نداشت و باید کاملاً علمی رفتار می‌شد. اکنون در حوزه‌های اقتصاد، فرهنگ و... نیز باید چنین عمل کنیم.

وی سپس از 700 نفر از مشاورانش در دانشگاه آزاد یاد کرد که از خادمان 30 ساله انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزیده است و گفت: قصد ما این است که از خِرد جمعی در دانشگاه آزاد بهره‌مند شویم. خوشحالیم که می‌توانیم از دانش ارتش و سپاه در مدیریت دانشی دانشگاه آزاد بهره بگیریم.

سردار کارگر: تدبیر، معنویت و حماسه کلید آزادی خرمشهر بود
سردار بهمن کارگر سخنران پایانی این مراسم بود. وی پیروزی‌های دفاع مقدس را متعلق به مردم دانست و تاکید کرد: نباید دفاع مقدس را متعلق به گروه خاصی بدانیم. مشارکت همه گروه‌ها در خرمشهر بود که به پیروزی انجامید.

وی با تایید سخنان میرزاده در این باره که امکان اشتباه در عملیات بیت‌المقدس را نداشتیم، گفت: عقلانیت(تدبیر)، معنویت و حماسه سبب پیروزی ما در این عملیات شد. در واقع اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی در عملیات بیت‌المقدس بروز یافت.

رییس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، همچنین درباره این شبهه که جوانان نسبت به دفاع مقدس علاقه خود را از دست داده‌اند، به ارایه آماری پرداخت و گفت: در ابتدای دهه 80 تنها 400 هزار نفر از اردو‌های راهیان نور استقبال کردند، این در حالی است که طبق آمار سال 1392 بیش از چهار میلیون نفر از مناطق عملیاتی بازدید داشته‌اند که از این میان 78 درصد جوانان بودند.

در پایان این مراسم از کتاب‌های «خرمشهر نمی‌میرد»، «فقط غلام حسین باش»، «اینجا صدایی نیست»، «تنها با تو می‌مانم» و «برفراز آشیانه عنقا» رونمایی و از رضا خدری و فرامرز گرجیان به عنوان دو نویسنده فعال حوزه دفاع مقدس قدردانی شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها