سه‌شنبه ۲۲ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۰
نظریه‌پرداز فلسفی نداریم!

به اعتقاد رییس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، نظریه‌پردازی در حوزه فلسفه قطعاً فعال نیست، چون ما متخصصص و نظریه‌پرداز نداریم.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، صادق آیینه‌وند اظهار کرد: متاسفانه ما در حوزه فلسفه و نظریات فلسفی بسیار ضعیفیم. البته در این زمینه بنیاد حکمت صدرا تحولاتی را ایجاد کرده است، اما به نظر می‌آید که در این باره باید بسیار جدی‌تر جلو برویم. 

وی ادامه داد: نظریه‌پردازی در حوزه فلسفه به یقین فعال نیست و باید درباره فلسفه غرب، فلسفه اسلامی و حکمت تلاش‌های بیشتر و نظریه‌پردازی انجام شود. 

وی افزود: متاسفانه نظریه‌پردازی در حوزه فلسفه بسیار مشکل است، چون ما متخصصص و نظریه‌پرداز نداریم. بیشتر فعالیت ما در این زمینه به نقد فلسفه غرب مربوط می‌شود و فعالیت ما انفعالی است!
 
به گفته این استاد دانشگاه، ما در نقد فلسفه غرب هم تولید علم نداشته‌ایم، در حالی که متفکران قرن سوم و چهارم ما به گونه دیگری با علم برخورد می‌کردند. 

آیینه‌وند در بخش دیگری از سخنانش در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار «ایبنا» درباره چگونگی معرفی مکتوبات این حوزه به مخاطبان خارجی اظهار کرد: باید آثار این حوزه به زبان‌های خارجی ترجمه شوند و در اختیار پژوهشگران قرار گیرد. بخشی از این وظیفه را نیز بنیاد حکمت ملاصدرا می‌تواند بر عهده بگیرد.
 
وی درباره شبکه توزیع ضعیف کتاب‌های پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی نیز گفت: این موضوع را قبول داریم و امیدواریم فروشگاه‌های بیشتری برای عرضه آثار ما به زبان‌های عربی، انگلیسی و فارسی ایجاد شوند.
 
این مقام مسوول درباره این‌که در میان تولیدات مکتوب این سازمان چه حوزه‌ای بیشترین کتاب را به خود اختصاص داده‌اند، آماری ارایه نکرد.

رییس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به این‌که این پژوهشگاه بزرگترین پژوهشگاه علوم انسانی کشور و یک مجموعه استراتژیک است، عنوان کرد: این پژوهشگاه باید در مسیر پژوهش یکی از مسیرهای راهگشا را دنبال کند.
 
وی ادامه داد: این سازمان جایگاهش برای همه شناخته شده است و ما با 11 پژوهشکده مطالعاتی کار می‌کنیم.
 
این دکترای تاریخ اسلام با اشاره به این‌که پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در بحث تحول علوم انسانی نگاه اتصال به ریشه و تطبیق با نیازها را دنبال می‌کند، گفت: ما باید به فرهنگ و معارف اسلامی وصل شویم و با تکیه بر معارف اسلامی این مباحث را به‌روز رسانی، بومی‌سازی و غنی کنیم. در این راستا باید توجه به نیازها و اتصال به ریشه‌ها را دنبال کنیم. 

وی در پاسخ به این سوال که «معارف بشری را چگونه می‌توان اسلامی‌سازی کرد؟» اظهار کرد: ما سه دسته علوم تاسیسی، تملیکی و اخذی داریم. علوم تاسیسی بر اساس شریعت، کتاب آسمانی، حدیث، تفسیر و فقه پی‌ریزی شده‌اند. علوم تملیکی مانند فلسفه از یونانیان گرفته و توسط اندیشمندانی همچون فارابی و ابن سینا با ساختار تمدن اسلامی هماهنگ شده‌اند و علوم اخذی نیز مانند طب و نجوم که علوم ثابت هستند، از آن بهره‌مند شده‌اند.

آیینه‌وند درباره معنی اسلامی شدن علوم انسانی گفت: اسلامی به این معنی نیست که کلمه اسلام را بچسبانیم به همه واحدها، منظورمان این نیست. مثلاً باستان‌شناسی علوم غربی است و ما در این باره روی نظریه باستان‌شناسی قرآنی کار می‌کنیم. 

وی یادآور شد: ما به ریشه و قرآن وصل هستیم و این اتصال به جوهر و قابل تحول و تطبیق با همه زمان‌ها است. تحول و ارتقا، به معنای روزآمدسازی است. بسیاری از متون ۳۰ سال است تغییر نیافته‌اند. بنابراین باید این متون را با مبانی ارزشی اسلام هم‌سو، غنی‌سازی و بومی‌سازی کنیم. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها