یکشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۱:۰۰
ناشران دفاع مقدس نباید در انتظار خرید دولتی باشند

کارشناسان حاضر در نشست رسانه‌ای برپایی پنجمین دوره «هزار نمایشگاه کتاب دفاع مقدس» در دهه فجر، با اشاره به این‌که در راه‌اندازی این نمایشگاه‌ها به رغبت عمومی نسبت به آثار توجه داشته‌ایم، بر ضرورت فعالیت بیشتر ناشران دفاع مقدس در ترویج و توزیع آثارشان تاکید کردند و نهاد‌های دولتی چون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را مسوول خرید این آثار ندانستند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، نشست رسانه‌ای برپایی پنجمین دوره هزار نمایشگاه کتاب دفاع مقدس در دهه فجر انقلاب اسلامی، با حضور سردار علی ناظری، معاون ادبیات و انتشارات سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، مصطفی آقامیری، کارشناس این سازمان در حوزه ادبیات و انتشارات عصر روز گذشته، پنجم بهمن 92 در سرای اهل قلم و به کوشش خبرگزاری ایبنا برگزار شد.

در آغاز، سردار ناظری در پاسخ به این سوال یاسر سماوات(مجری برنامه)، که دستاورد چهار دوره برگزاری این نمایشگاه چیست؟ توضیح داد: کتاب دفاع مقدس رسانه‌ای برای تحقق و انتقال به نسل بعدی است. سازمان بسیج مستضعفین در عرصه‌های ترویج، تولید و توزیع کتاب دفاع مقدس به طور رسمی وارد شده است. اکنون، سالانه 200 عنوان کتاب در طول سال از سوی سازمان بسیج مستضعفین و ناشران وابسته تولید می‌شود. هر سال چندین نمایشگاه در اقصی نقاط کشور و با هدف دسترسی آسان به این آثار در حال برگزاری است. تبلیغات و تربیت و آموزش نویسندگان نو قلم، از دیگر اقدام‌های این نهاد است.

وی با اشاره به برگزاری چهارمین دوره نمایشگاه ملی کتاب دفاع در (آبان 92) گفت: پنجمین دوره هزار نمایشگاه کتاب دفاع مقدس با تاخیری که به تاخیر در برگزاری نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس وابسته بود، در حال برپایی است.

ایبنا: این نمایشگاه سال‌های گذشته در فاصله میان هفته کتاب و هفته بسیج برگزار می‌شد تا پیوندی میان هر دو هفته باشد. آیین گشایش پنجمین دوره نیز در نماز جمعه تهران (یکم آذر 92) با حضور آیت‌الله احمد جنتی و علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شده بود.

ناظری ادامه داد: دستاورد هزار نمایشگاه کتاب دفاع مقدس ترویج، تولید و توزیع موثر کتاب های این حوزه در کشور است. بنا بر آماری که مسوولان وزارت ارشاد و... ارایه کرده‌اند، با وجود رکود حوزه چاپ و نشر، کتاب‌های دفاع مقدس از پرفروش‌ترین آثار مکتوب کشورند.

سپس، آقامیری درباره پیش‌بینی خود از برگزاری پنجمین دوره هزار نمایشگاه دفاع مقدس توضیح داد: از مشکلات اساسی مخاطبان، بهای بالای آثار و در دسترس نبودن کتاب است. هدف از برپایی این نمایشگاه‌ها پوشش این دو ضعف است. ناشران دفاع مقدس با 40 درصد تخفیف آثارشان را در اختیار سازمان قرار می‌دهند. از سوی دیگر، با حمایت معاونت فرهنگی وزارت ارشاد، 20 درصد یارانه برای هر کتاب در نظر گرفته شده است. در مجموع کتاب‌های دفاع مقدس با 60 درصد تخفیف عرضه می‌شوند. البته 10 درصد از این تخفیف، به برگزارکنندگان نمایشگاه تعلق می‌گیرد و مراجعان با 50 درصد تخفیف کتاب‌ها را تهیه خواهند کرد.

به گفته وی، رسیدن کتاب به اقصی نقاط کشور از اهداف برپایی این نمایشگاه‌هاست و از هزار نمایشگاه، تنها 30 غرفه در تهران دایر خواهد شد.

علی ناظری در پاسخ به این سوال مجری برنامه که چه ارزیابی از پوشش رسانه‌ای این نمایشگاه‌ها در ادوار گذشته دارید؟ به برگزاری چهارمین دوره نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس در آبان 92 و پوشش رسانه‌ای «رادیو کتاب» و «شبکه یک سیما» اشاره کرد و گفت: ‌در نظرسنجی‌ها متوجه شدیم که بیشتر مراجعان، طی مراوده‌های روزمره به این نمایشگاه آمدند و نه از راه تبلیغات رسانه‌ای! تهران البته شهری پیچیده است و تبلیغات حرفه‌ای‌تری را می‌طلبد. از ضعف‌های هزار نمایشگاه همین پوشش رسانه‌ای است. این نمایشگاه از شنبه 12 بهمن تا سه‌شنبه، 22 بهمن 92 برپا خواهد بود.

وی درباره مشارکت نهاد‌ها و سازمان‌های حامی هزار نمایشگاه کتاب دفاع مقدس توضیح داد: این نمایشگاه با حمایت علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و سردار محمد‌رضا نقدی، رییس سازمان بسیج مستضعفین در دهه فجر برگزار می‌شود. معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مجمع ناشران دفاع مقدس (در کارشناسی کتاب)، مدیران رادیو کتاب، معاونت‌های فرهنگی بسیج در استان‌ها از حامیان هزار نماشگاه ملی کتاب دفاع مقدس‌اند.

ناظری به گردش مالی یک میلیارد و 250‌ میلیون تومانی در برپایی این نمایشگاه به عنوان حداقل گردش مالی در طول برگزاری هزار نمایشگاه اشاره کرد و گفت: از ناشران خرید قطعی داشته‌ایم.

سپس سماوات درباره این‌که «آیا در روند انتخاب آثار نمایشگاه، پرفروش بودن کتاب‌ها هم مورد توجه بوده است» پرسید و آقامیری پاسخ داد: طی دستور‌العمل شورای کارشناسی که از دو نویسنده آثار دفاع مقدس و دو کارشناس فروش در این زمنیه تشکیل شده است، از میان کتاب‌هایی که به دبیرخانه ارسال شده‌اند، آثاری بر مبنای مرتبط با دفاع مقدس بودن گزینش می‌شوند. در گزینش آثار بر اساس مهمترین جریان سیاسی یا فرهنی کشور، کتاب‌هایی با موضوع فرعی را هم انتخاب می‌کنیم.

وی افزود: امسال با توجه به برگزاری در دهه فجر، 20 درصد آثار به موضوع انقلاب اسلامی اختصاص دارند. فقط آثاری که از سال 1388 به بعد منتشر شده‌اند امکان راهیابی به دبیرخانه را داشتند و از 53 ناشر سه‌هزار و 220 عنوان کتاب ارسال شد. در کارشناسی آثار، 152 عنوان کتاب گزینش شد که از بهترین آثار این حوزه‌اند. کارشناسان بر انتخاب آثار از میان تمامی گونه‌های ادبی و نگارشی و برای تمامی گروه‌های سنی تاکید دارند.

در ادامه یکی از خبرنگاران (زیدی) که سوال‌های ایبنا را «گزینشی» تلقی کرده بود، استقبال سرد رسانه‌ها از نمایشگاه‌ها حوزه دفاع مقدس را ناشی از ضعف روابط‌عمومی برگزارکنندگان دانست و گفت: آن‌چه در چهارمین نمایشگاه کتاب دفاع مقدس رخ داد، نشان می‌داد که به کمیت بیش از کیفیت بها داده شده است. کتابی مانند «دا» همواره پر فروش خواهد بود زیرا نویسنده آن در بطن جنگ حضور داشته است.

وی که تنها چنین نویسندگانی را نگارندگان واقعی دفاع مقدس می‌خواند و معتقد بود نمی‌توان بر پایه شنیده‌هایی از جنگ تحمیلی و بدون لمس کردن خودِ جنگ اثر ادبی فاخری در این زمینه نگاشت(!)، پرسید: از میان آثاری که در هزار نمایشگاه دفاع مقدس ارایه شده‌اند، چه میزان نوشته افرادی‌اند که جنگ را درک کرده‌اند و چه تمهیداتی برای نویسندگان حوزه دفاع مقدس برای استقبال بیشتر از این نمایشگاه‌ها در نظر گرفته شده است؟

ناظری در پاسخ به بخشی از پرسش‌های این خبرنگار گفت: در سایت «فاتحان» نام آثار ارایه شده، همراه با نام ناشر و بهای کتاب آمده است. اکنون این امکان که بگوییم چه میزان از آثار ارایه شده از سوی نگارندگان حاضر در جنگ نوشته شده است، وجود ندارد. حضور انتشارات «سوره مهر» از ویژگی‌های پنجمین دوره «هزار نمایشگاه کتاب دفاع مقدس» است. این ناشر پیش از این فقط یک‌بار در این نمایشگاه‌ها حضور یافته بود.

وی با بیان این‌که کوشیدیم آثاری را که رهبر معظم انقلاب یادداشتی بر آن داشته‌اند، در این نمایشگاه ارایه کنیم اظهار کرد: آثار پر مخاطبی چون «دا» (چاپ اول و سوم 1387 و ‏‫چاپ هفتم تا پنجاه و هشتم 1388)، «پایی که جا ماند»، مجموعه «فرمانده من»، «هم‌پای صاعقه» (چاپ اول 1386 از حوزه هنری)، «خاک‌های نرم کوشک» (چاپ اول 1380 از انتشارات نسل کوثر و 1388 از انتشارات ملک اعظم)، «سلام بر ابراهیم»، «نور‌الدین پسر ایران»، «شهید همت» و «لشکر خوبان» در پنجمین دوره هزار نمایشگاه کتاب دفاع مقدس ارایه می‌شوند. شاید تمامی آثار ارایه شده از سوی نویسندگان حاضر در جنگ تحمیلی نوشته نشده باشند اما کتاب‌های پرمخاطبی‌اند.

ناظری از راه‌اندازی صندوق حمایت از ناشران و نویسندگان ارزشی و دفاع مقدس از یکسال پیش گفت و ادامه داد: اعتبار این صندوق با حمایت سازمان بسیج تامین و هیات مدیره و مدیرعامل آن هم انتخاب شده است. البته این‌که نمایشگاهی برپا می‌شود که آثار نویسندگان فروش برود، بالاترین حمایت از نویسندگان است.

خبرنگار «ایکنا» در این برنامه از نام کارشناسان گزینش کتاب پرسد و آقامیری گفت: به دلیل این‌که ممکن است برخی ناشران از نحوه گزینش و تعداد آثار انتخابی از یک ناشر مشخص دل‌آزرده باشند، نام این کارشناسان تا پایان برگزاری نمایشگاه محفوظ خواهد بود. برخی ناشران معتقدند که از ناشر دولتی نباید خریدی داشت؛ در حالی که بحث کیفیت آثار برای برگزارکنندگان اهمیت دارد و توجه نداریم که ناشر خصوصی است یا دولتی.

ناظری هم در این‌باره اظهار کرد: البته ناشران با سابقه فعالیت بسیج در این زمینه آشنایند و می‌دانند که در پی برآورده ساختن منویات مقام معظم رهبری در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت هستیم. شاید ناشری چون «سوره مهر» نیازی به خرید نداشته باشد اما وقتی آثار پرمخاطبی را منتشر می‌کند، نمی‌توانیم به مراجعان بگوییم که چنین آثاری را به دلیل دولتی بودن ناشر عرضه نکرده‌ایم.

خبرنگار «ایلنا» با بیان این‌که نمی‌توان بر پرفروش بودن انتشارات «سوره مهر» شک داشت، در پیشنهادی گفت: آن‌چه در مصوبات وزارت ارشاد نیز وجود دارد این است که در چنین نمایشگاه‌هایی نباید از ناشر دولتی خریدی داشت. انتشارات سوره مهر هم بنا بر مصوبه خود، موظف به ترویج ارزش‌های انقلاب و دفاع مقدس است. بنابر این بهتر بود که فقط از ناشر خصوصی- به منظور حمایت از این قشر- خرید انجام می‌شد و ناشران دولتی چون «سوره مهر» موظف به حضور در این نمایشگاه می‌شدند.

ناظری در پاسخ به این پیشنهاد گفت: مخاطبان و رغبت آنان را باید در نظر داشت. در ابتدا سوره مهر مخالف حضور در این نمایشگاه‌ها به دلیل کم ارزش شدن کتاب در نگاه مخاطب بود. باید به فکر رونق نمایشگاه‌ها هم بود. بنابر این، هم حضور ناشر خصوصی را در نظر داشته‌ایم و هم ارایه آثار پر مخاطب را. البته پیشنهاد شما را هم نمی‌توان مورد توجه قرار نداد.

آقامیری درباره نحوه اختصاص مبلغ فروش به ناشران گفت: شماره حسابی به همین منظور گشوده شده که مبلغ 20 درصد حمایت وزارت ارشاد و وجوه فروش آثار پس از برگزاری نمایشگاه به این صندوق ارایه می‌شوند. در یک فرصت دو تا سه ماهه این مبالغ در اختیار ناشران قرار خواهد گرفت.

در ادامه سماوات با اشاره به اثر مشهور تولستوی(جنگ و صلح) و این‌که لزوما نویسنده دفاع مقدس و حوزه جنگ فردی نیست که جنگ را لمس کرده باشد، پرسید: چرا با وجود برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی آثار برتر حوزه دفاع مقدس در بسیاری از کتابخانه‌های جامع استان‌ها دیده نمی‌شود؟

آقا میری در این‌باره گفت: نمی‌توان از نهاد کتابخانه‌های عمومی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یا شهرداری‌ها توقع داشت که حتما از ناشران حوزه دفاع مقدس خرید کنند. ناشران خود باید برنامه منظمی برای ترویج و توزیع آثارشان داشته باشند. در این نمایشگاه آثاری از سوی ناشرانی ارایه شده است که شاید تنها یک اثر منتشر کرده باشند. مانند سایان که فقط «دایرة‌المعارف مصور دفاع مقدس» را منتشر کرده است.

ناظری در پایان تصریح کرد: آثار دفاع مقدس باید از سوی کارشناسانی فروخته شود که با کتاب‌های این حوزه آشنایی خوبی داشته باشند و باید فروشندگانی را در این زمینه آموزش داد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها