چهارشنبه ۱۲ تیر ۱۳۹۲ - ۱۴:۰۵
ادبیات ساختاری قابل قبول و جهانی در آثار سیاسی‌مان نداریم

حسن هانی‌زاده، کارشناس مسایل خاورمیانه در مراسم رونمایی از کتاب «اسلام‌هراسی در غرب» با انتقاد از کم‌کاری محققان روابط بین‌الملل، گفت: متاسفانه نتوانسته‌ایم ادبیات ساختاری قابل قبولی را برای انتقال پیام انسان‌ساز اسلام و تشیع در جهان مطرح کنیم، در حالی که غربیان بیکار ننشسته‌اند.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، مراسم رونمایی از کتاب «اسلام‌هراسی در غرب» نوشته دکتر محمدرضا دهشیری امروز(12 تیر ماه) با حضور مولف اثر و عده‌ای از خبرنگاران در سالن همایش‌های خبرگزاری مهر برگزار شد.

در ابتدای این مراسم حسن هانی‌زاده در معرفی کتاب عنوان کرد: این اثر فصل جدیدی از موضوع مورد بحث شرق و غرب یعنی اسلام‌هراسی را آغاز می‌کند؛ مساله‌ای که پس از جنگ جهانی اول به ویژه بعد از جنگ‌های صلیبی در مدار توجه غرب قرار گرفت و با وجود نبود ابزار رسانه‌ای امروز و کندی تعامل ملت‌ها، شاید خیلی مساله‌ساز نبود اما پس از جنگ جهانی دوم و انفجار اطلاعاتی که غرب ایجاد کرد، توانست با شیوه‌های گوناگون مساله اسلام‌هراسی را گسترش دهد. این کتاب علاوه بر بیان علل، انگیزه‌ها و ریشه‌های اسلام‌هراسی به بررسی و تجزیه و تحلیل این مساله نیز پرداخته است.

وی ضمن بیان این‌که مولف کتاب در شمار چهره‌های برجسته حوزه روابط بین‌الملل است، گفت: این نوشتار که بر اساس تحقیقات علمی و تجارب عملی دکتر دهشیری پدید آمده است، می‌تواند نوعی روشنگری برای ملل مسلمان به ویژه فارسی زبانان در تبیین اهداف غرب از اسلام‌هراسی باشد.

کارشناس مسایل روابط بین‌الملل افزود: اسلام‌هراسی مقوله‌ای است که در دل آن موضوع شیعه‌هراسی و ایران‌هراسی جای دارد که برخاسته از نگرش غربی‌ها درباره اسلام و ایران و بیانگر ادبیاتی است که آن‌ها برای تقابل شرق و غرب ایجاد کرده‌اند.

هانی‌زاده تاکید داشت: متاسفانه در حوزه اسلام‌هراسی نتوانسته‌ایم ادبیات ساختاری قابل قبولی را برای انتقال پیام انسان‌ساز اسلام و تشیع در غرب مطرح کنیم. این در حالی است که غربی‌ها در این زمینه و در راستای ایجاد تقابل با شرق موفق بوده‌اند و با استفاده از ابزارهای گوناگون اعم از کتاب‌ها، مقالات و رسانه‌های متفاوت مقوله اسلام‌هراسی را در جهت اهداف سیاسی خود گسترش داده‌اند تا چهره اسلام حقیقی را مخدوش كنند.

در ادامه نشست دکتر محمدرضا دهشیری، مولف کتاب و محقق حوزه روابط بین‌الملل درباره انگیزه تالیف کتاب «اسلام‌هراسی در غرب» گفت: عده‌ای معتقد بودند که اسلام‌هراسی حقیقت ندارد و آنچه با این عنوان بیان می‌شود، توهم یا تصورات ذهنی علیه غرب است. در تحقیقاتم که حاصل آن‌ها را در این کتاب انعکاس داده‌ام، به این نتیجه رسیدم که نه تنها این مساله توهم نیست، بلکه حرکتی سازمان‌یافته و برنامه‌ریزی شده است که بنیادهای، بنیان‌های مالی قدرتمند خود را دارد و رسانه‌های خاصی به جریان‌سازی در این زمینه پرداخته‌اند. 

مولف کتاب افزود: از این رو لازم دیدم نخبگان سیاسی و دانشگاهی کشورمان را با ابعاد گوناگون جریان اسلام‌هراسی به شکل مطلوبی آشنا سازم.

این استاد دانشگاه با ارایه پیشینه‌ای از اسلام‌هراسی که غرب آن را طرح و بسط داده است، گفت: همچنان که در کتاب نوشته‌ام، بنیان اصلی جهان غرب به ویژه آمریکا در سرکوب غیر، استوار است. در حقیقت آن‌ها به اثبات خود از طریق نفی دیگران می‌پردازند.

وی بیان مناظره پنجم را نظریه پیشنهادی خود در کتاب «اسلام‌هراسی در غرب» معرفی کرد و توضیح داد: مناظره نخست در روابط بین‌المللی «تقابل واقع‌گرایی و آرمان‌گرایی» بود، «مناظره میان نولیبرالیسم و نو واقع‌گرایی»، «مدرنیسم و پست مدرنیسم» و «ساختارگرایی و پساساختارگرایی» به ترتیب مناظرات طرح شده در عرصه روابط بین‌الملل هستند. در این میان نظریه «تقابل تفکر سکولار و تفکر دین‌گرا» را در این کتاب عنوان کردم.

دهشیری ادامه داد: این نظریه به این مساله می‌پردازد که «آیا دین در نظام بین‌الملل می‌تواند نقش به‌سزایی داشته باشد؟» و عنوان می‌کند که جریان اخلاق‌مدار در جهان روبه ‌رشد است.

وی درباره بخشی از کتاب که به جریان بیداری اسلامی اختصاص دارد، گفت: با گسترش این موج بر پایه اخلاق و علم‌گرایی احساس می‌شود که نوعی بازخیزی در اسلام در حال شکل‌گیری است که موجب شده حامیان مالی اسلام‌هراسی بیشتر در صدد تخریب چهره اسلام برآیند. همچنین در این کتاب بیان کرده‌ام که چگونه این حامیان در صدد ایجاد محدودیت‌های حقوقی و شهروندی علیه مسلمانان هستند و همواره می‌کوشند چهره مخدوشی از اسلام و مسلمانان ارایه دهند.

استادیار دانشکده روابط بین‌الملل افزود: با این وجود آمارهایی که در کتاب نیز قید شده است، نشان می‌دهد میزان خشونت‌های غربیان، بسیار بیشتر از خشونت‌ها و اعمال تروریستی است که از سوی مسلمانان در غرب انجام شده و در موارد متعددی مسلمانان کوشیده‌اند مانع از این رفتارهای خشنوت‌آمیز شوند. همچنین آمارها نشان می‌دهد که اعمال خشنوت‌آمیزی که مسلمانان در غرب مرتکب شده‌اند، بیشتر در میان خود مسلمانان بوده به این معنا که نوعی برادرکشی رخ داده که در پی اختلافات دینی یا فرقه‌ای شکل گرفته و معصوف به غربیان نبوده است.

مولف اثر درباره پیشنهادهایی که به عنوان راهکارهای مواجهه با اسلام‌هراسی در غرب ارایه کرده است، گفت: لازم است مسلمانان ساکن کشورهای غربی، گروه‌های ذی‌نفوذ و تشکل‌های اسلامی تشکیل دهند تا بتوانند احقاق حقوق بیشتری در غرب داشته باشند و دست کم در فضای مجازی به پیام‌رسانی و معرفی چهره صلح‌طلب اسلام بپردازند. این اقدام به تصویرسازی مدیریت شده و استفاده از واژگانی در تعاملات بین‌المللی نیاز دارد که به شفاف‌سازی واقعیت‌ها بپردازد و از گفتمان‌های تندرو و رادیکالی به دور باشد.

در ادامه مراسم مولف اثر در پاسخ به سوال خبرنگار (ایبنا) مبنی بر این که «آیا در کتاب خود نظریه جدیدی را در عرصه روابط بین‌المللی عنوان کرده‌ است؟» گفت: علاوه بر نظریه مناظره پنجم که حاصل تقابل میان تفکر سکولار و تفکر دین‌گراست، مفهوم جنگ سرد نوین فرهنگی را نیز در این اثر عنوان و تبیین کرده‌ام.

در ادامه نشست از کتاب «اسلام هراسی در غرب» با زیر عنوان «جنگ سرد جدید فرهنگی علیه مسلمانان در آمریکا» که از سوی انتشارات بین‌المللی الهدی به چاپ رسیده است، رونمایی شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها