چهارشنبه ۵ تیر ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۰
«ادبیات شهری» روایت زندگی انسان‌هایی مدرن و تنهاست

بلقیس سلیمانی، نویسنده و منتقد در نشست نقد کتاب «عکاسخانه آدم‌های خوشبخت» این مجموعه داستان را شامل نمونه‌هایی از ادبیات شهری دانست و توضیح داد: این گونه از ادبیات داستانی انسان‌های مدرن و تنها را نشان می‌دهد که شخصیت‌هایش اغلب در حال پرسه زدن در شهرها هستند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نشست نقد کتاب «عکاس‌خانه‌ آدم‌های خوشبخت» با حضور ‌بلقیس سلیمانی، امیرعلی نجومیان، سلیم اوزبان و سیدمهدی مدیرواقفی، عصر دیروز، سه‌شنبه، چهارم تیر، در مرکز فرهنگی شهر کتاب برگزار شد.

امیرعلی نجومیان که به عنوان دبیر نشست در این جلسه حضور داشت سخنانش را با معرفی کتاب «عکاسخانه آدم‌های خوشبخت» آغاز کرد و گفت: این کتاب برای معرفی ادبیات داستانی ترکیه مناسب است و تصویری از دیدگاه‌ها و سبک‌های دهه 50 تا 70 میلادی ترکیه به دست می‌دهد. البته با خواندن این کتاب و مقایسه داستان‌های کتاب با آثار نویسنده‌های ایرانی آن دوره، درمی‌یابیم که این دهه‌ها دوران طلایی داستان‌نویسی ایرانی بوده‌اند و سبک نویسندگانی چون جلال آل احمد، چوبک، ابراهیم گلستان و سیمین دانشور خیلی بهتر بوده است.

تاثیر حوادث سیاسی، اجتماعی، گفتمانی و فرهنگی بر نگاه داستان‌نویسان موضوع دیگری بود که نجومیان از آن صحبت کرد و افزود: عواملی مانند تاثیر ادبیات مدرنیستی غرب و ترجمه آن‌ها به فارسی و حضور برخی نویسندگان ما در کشورهای غربی و بازگشت آن‌ها به وطن سبب شد دوره طلایی ادبیات ایران رقم بخورد.

این استاد دانشگاه به گفته‌ای از فلانری اوکانر اشاره کرد و گفت: این نویسنده بزرگ داستان کوتاه را داستان انسان‌های تنها می‌داند و معتقد است حضور حس تنهایی شاخص‌ترین ویژگی‌ داستان کوتاه است. داستان‌های این کتاب هم اغلب بر عنصر تنهایی یک شخصیت دور می‌زنند و تنش محیط اجتماعی از جمله شهرها را در داستان‌ها می‌توان دید.

نجومیان در ادامه به مرور برخی داستان‌های کتاب و ویژگی‌های آن‌ها پرداخت و گفت: به عقیده من داستان‌های انتخاب شده در مجموعه «عکاسخانه آدم‌های خوشبخت» مخاطب را وارد فضای داستان‌نویسی مدرن آن دوران ترکیه نمی‌کند.

مترجم کتاب «عکاسخانه آدم‌های خوشبخت» سخنران دیگر این مراسم بود. سید مهدی مدیر واقفی تاریخ داستان‌نویسی در ترکیه را به 6 دوره تقسیم کرد و گفت: سعی شده در این کتاب داستان‌هایی از دوره دوم به بعد آورده شود. همچنین معتقدم ایده کتاب صوتی همراه با این مجموعه می‌تواند به جذب بیشتر مخاطب کمک کند.

مدیر واقفی افزود: ادبیات این کشور همسایه در ایران خیلی کار نشده و فقط چند نویسنده و شاعر هستند که شناخته‌ شده‌اند و اغلب آثار همان نویسندگان ترجمه می‌شود. هدف اصلی ما از ترجمه کتاب معرفی ادبیات ترکیه بود و مختصری از زندگی‌نامه نویسندگان نیز در کتاب آورده شده تا مخاطبان با این چهره‌های ادبی بیشتر آشنا شوند.

در ادامه نشست بلقیس سلیمانی، نویسنده و منتقد ادبی، ادبیات ایران و ترکیه را خویشاوندان هم دانست و به برخی حوادث تاریخی که در ادبیات ترکیه تاثیرگذار بوده‌اند اشاره کرد. وی افزود: ترکیه در انجام اصلاحات و آشنایی با ادبیات غرب همواره چند گام جلوتر از ایران بوده. غربی شدن ترکیه با حضور آتاتورک سرعت گرفت و رضا شاه هم در ایران سعی کرد این غربی شدن را تقلید کند. مدرن شدن شهرها بر ادبیات هم تاثیر گذاشت و نوعی «ادبیات شهری» را به وجود آورد.

وی کتاب «عکاسخانه آدم‌های خوشبخت» را شامل نمونه‌های خوبی از ادبیات شهری دانست و اظهار کرد: این گونه از ادبیات داستان انسان‌های مدرن و تنها را نشان می‌دهد و شخصیت‌هایش اغلب در حال پرسه زدن در شهرها هستند.

سلیمانی به برخی داستان‌های این کتاب و نمونه‌هایی از ادبیات شهری در ادبیات ایران اشاره کرد و گفت: واقع‌گرایی یکی از مولفه‌های ادبیات شهری است که در برابر خیال‌پردازی در آثار رمانتیسیسم قرار می‌گیرد. در ادبیات شهری سرگذشت شهر با سرگذشت شخصیت‌های داستان همراستا می‌شود و این همراستایی در واقعیت و نمادها نیز وجود دارد. در این مجموعه داستان نمونه‌هایی از ادبیات شهری آمده که می‌توان عناصر اصلی این گونه ادبی را در آن‌ها دید.

سلیم اوزبان، مشاور فرهنگی بنیاد فرهنگی یونس امره، نیز یکی از حاضران این نشست بود که درباره داستان‌نویسی مدرن صحبت کرد و گفت: ادبیات داستانی در سده اخیر دارای ذخیره با ارزشی است. گونه‌های ادبی تحت تاثیر زبان نویسندگان دوره‌های مختلف یا سبک‌های مختلف زندگی اجتماعی تغییر کرده و ممکن است با فراز و فرودهایی همراه باشد. در کشور ترکیه هم همینطور بوده و برخی دوره‌ها درخشان و دوره‌های دیگری راکد بوده‌اند.

به عقیده وی، نگاهی به روند تاریخی داستان ترکیه نشان می‌دهد که ادبیات این کشور همواره با تغییر و پیشرفت همراه بوده و نویسندگان ترک توانسته‌اند آثاری با کیفیت جهانی را خلق کنند و جایگاه ادبیات و داستان‌نویسی را به سطح خوبی برسانند.

اوزبان در ادامه از برخی نویسندگان ترک و آثار مطرح آن‌ها در دوره‌های مختلف نام برد و موضوعات اصلی داستان‌نویسی ترکیه را بررسی کرد.

کتاب «عکاسخانه آدم‌های خوشبخت» همراه با لوح فشرده صوتی و همراه با صدای هنرپیشگان عرصه تئاتر و سینما منتشر شده و این نخستین کتابی است که نشر افراز به صورت صوتی و با صدای شخصیت‌هایی مانند فرزاد حسنی، فرهاد آييش، داريوش اسدزاده، داريوش ارجمند، ناصر ممدوح، رضا بهبودی، ‌ليلا بلوكات، زيبا بروفه و فاطمه گودرزی راهی کتابفروشی‌ها کرده است.

این نشست عصر دیروز، چهارم تیر ماه از ساعت 16 و 30 دقیقه در مرکز فرهنگی شهر کتاب برگزار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها