سه‌شنبه ۳۰ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۶:۳۰
اسناد روابط ايران و تركيه منتشر مي‌شوند

با همكاري دو كشور ايران و تركيه اسناد روابط اين دو كشور سال آينده در دو مجلد منتشر مي‌شوند.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، علي اكبر اشعري، رييس سازمان اسناد و كتابخانه ملي در ديدار با مصطفي بوداك، مديركل آرشيو عثماني درتركيه، با اعلام اين مطلب گفت: نمايشگاهي از اسناد روابط ايران و تركيه كه در آرشيوهاي ملي دو كشور موجود است ،اوايل پاييز آينده به طور هم‌زمان در تهران و آنكارا برگزار مي‌شود.

در اين ديدار طرفين همچنين بر برقراري تسهيلات استفاده از آرشيو براي محققاني كه در مورد طرف مقابل مطالعه مي‌كنند و تبادل اسناد و تجربيات ميان آرشيوهاي ملي دو كشور تاكيد كردند.

برگزاري كنفرانس علمي در زمينه تاريخ روابط دو كشور نيز از ديگر مسايلي بود كه در ديدار رئيس سازمان اسناد و كتابخانه ملي كشورمان و مدير كل آرشيو عثماني تركيه مورد توافق قرار گرفت.

همچنين امير اِش رئيس كتابخانه سليمانيه استانبول نيز در ديدار با مشاور فرهنگي رئيس جمهور كشورمان ،پيشرفت وضعيت كتابخانه‌ها در ايران را تحسين برانگيز خواند و افزود: دليل اين امر فرهنگي بودن اكثر مقامات و مسئولان جمهوري اسلامي ايران است.

وي ضمن اشاره به تاكيد پيامبر اسلام مبني بر تلاش براي پيشرفت علمي افزود: ما مسلمانان بايد بر اساس اين سفارش در زمنيه گسترش توانايي‌هاي علمي با هم همكاري كنيم.

رئيس سازمان اسناد و كتابخانه ملي كشورمان نيز در اين ديدار پيشرفت‌هاي علمي تركيه را موجب خوشحالي دانست و افزود: ما هم هميشه نسبت به پيشرفت‌هاي كشورهاي مسلمان احساس افتخار مي‌كنيم.

مشاور فرهنگي رئيس جمهور ضمن اشاره به نسخ خطي فارسي موجود در اين كتابخانه اعلام آمادگي كرد تا اين نسخ توسط كارشناسان كشورمان فهرست‌نويسي شوند.

اشعري همچنين اعلام آمادگي كرد تا كارشناسان تركيه‌اي بتوانند در دوره‌هاي كارشناسي ارشد كتابداري و همچنين دوره‌هاي آموزشي كوتاه مدتي كه در كتابخانه ملي جمهوري اسلامي ايران برگزار مي‌شود، شركت كنند.

همچنين امضاي تفاهم‌نامه ميان كتابخانه ملي جمهوري اسلامي ايران و كتابخانه سليمانيه استانبول از ديگر موضوعاتي بود كه در اين ديدار در زمينه آن توافق حاصل شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها