چهارشنبه ۴ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۸:۴۸
تالیف حماسه‌ها، درس‌های نبرد با دشمن را ماندگار می‌کند

رییس سازمان بسیج مستضعفین در نخستین یادواره شهیدان جنگ‌های نامنظم گفت: در جبهه‌های کشور ما عملیات‌ها و حماسه‌های بسیاری رخ داده‌اند که هنوز درباره برخی از آن‌ها کتابی به نگارش در نیامده است. تالیف این کتاب‌ها سبب می‌شود تا درس‌هایی که از نبرد با دشمن آموختیم ماندگار شوند._

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، نخستین یادواره شهیدان جنگ‌های نامنظم با حضور مسعود زریبافان، معاون رییس جمهوری و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران، سردار محمدرضا نقدی، رییس سازمان بسیج مستضعفین، مهدی چمران، رییس شورای شهر تهران، محمد‌باقر نیکخواه‌بهرامی، رییس ستاد یادواره رزمندگان و شهدای جنگ‌های نامنظم شهید چمران، سردار محمدجواد اسلامی، مسوول جبهه پیشکسوتان جهاد و شهادت سوسنگرد و خانواده‌های شهیدان جنگ‌های نامنظم‌ عصر امروز (4 بهمن‌ماه 91) در تالار وزارت کشور برگزار شد. 

مسوول جبهه پیشکسوتان جهاد و شهادت سوسنگرد در این مراسم به بیان چگونگی شکل‌گیری ستاد جنگ‌های نامنظم پرداخت و گفت: تاکنون یادواره‌های متعددی درباره سوسنگرد در استان‌های تهران، آذربایجان شرقی، بوشهر، لرستان و ... برگزار شده، اما شاید یکی از دلایلی که سبب شد تاکنون یادواره‌ای برای شهیدان جنگ‌های نامنظم برگزار نشود، نبودن ستادی در این زمینه بوده است. 

سردار محمدجواد اسلامی افزود: برای تشکیل این ستاد با همکاری بنیاد شهید و امور ایثارگران،سوابق، زندگینامه‌ها، یادداشت‌ها، خاطرات و آثار به‌جامانده از شهیدان گردآوری و با توجه به این سوابق کتابی با عنوان «ستارگان درخشان جنگ‌های نامنظم» تدوین و از سوی نشر شهر منتشر شد. 

در ادامه، محمد‌زمان گلدسته به شعر‌خوانی درباره شهیدان جنگ‌های نامنظم پرداخت و فرم‌هایی در میان میهمانان و خانواده‌های شهیدان که از استان‌های دیگر ایران به تالار وزارت کشور آمده بودند توزیع شد تا اطلاعاتشان را درباره شهیدان جنگ‌های نامنظم بنویسند و برای تدوین کتاب غنی‌تری در این زمینه به مسوولان نخستین یادواره شهیدان جنگ‌های نامنظم ارایه دهند. 

مهندس مهدی چمران دیگر سخنران نخستین یادواره شهیدان جنگ‌های نامنظم بود که در سخنانی جنگ نامنظم را خروش مردمی ملت ایران توصیف کرد و افزود: پس از دریافت اجازه از امام خمینی (ره) برای اعزام ستاد جنگ‌های نامنظم به جبهه‌ها، نیروهای جنگ‌های نامنظم با تعدادی در حدود هفت‌هزار نفر اعزام شدند و سوسنگرد را از خطر سقوط در برابر ارتش صدام نجات دادند. 

وی شهید دکتر مصطفی چمران را نظریه‌پردازی دانست که در دوران خود بی‌نظیر بود و گفت: فقط رزمندگان در ستاد جنگ‌های نامنظم مشغول فعالیت نبودند بلکه متفکران و دانشمندانی به ساخت سلاح‌هایی مانند زیردریایی چریکی، خودروی نیمه‌شنی‌دار و خمپاره‌انداز 60 میلی‌متری می‌پرداختند. اساس جنگ‌های نامنظم تکیه بر نیروی مردمی و شناسایی نقاط ضعف دشمن است که به خوبی در روز‌های جنگ از سوی شهید چمران و مقام معظم رهبری هدایت و اجرا شد. 

رییس شورای شهر تهران در پایان سخنانش از برخی شهیدان جنگ‌های نامنظم یاد کرد و گفت: بهانه برگزاری این یادواره‌ها، یادگیری از روش شهیدان است که اتحاد را به ما آموختند.

وی سپس دو یادداشت از شهید چمران را به صورت خلاصه قرائت کرد. 

در ادامه،سردار محمدرضا نقدی ابراز امیدواری کرد که نخستین یادواره شهیدان جنگ‌های نامنظم بهانه‌ای برای معرفی معارف مردان بزرگ و آثاری که از آنان به جا مانده‌ است، باشد. 

وی از جنگ‌های نامنظم به عنوان «منطق تسلیم‌ نشدن» یاد کرد و گفت: رهبر معظم انقلاب و شهید دکتر مصطفی چمران دو خورشیدی هستند که در ابتدای جنگ درخشیدند و با تشکیل ستاد جنگ‌های نامنظم مانع از پیشروی دشمنان بعثی شدند. 

رییس سازمان بسیج مستضعفین در بخش دیگری از سخنانش گفت: در کشور ما عملیات‌ها و حماسه‌های بسیاری رخ داده‌اند که هنوز درباره برخی از آن‌ها کتابی به نگارش در نیامده است. شهید مسعود رسولی یکی از حماسه‌آفرینانی است که هنوز کتابی درباره او نوشته نشده است. تالیف این کتاب‌ها سبب ماندگاری درس‌هایی می‌شود که از نبرد با دشمن آموختیم. 

در پایان این برنامه با حضور مسعود زریبافان، سردار محمدرضا نقدی، مهدی چمران، محمد‌باقر نیکخواه بهرامی و حجت‌الاسلام صمدی آملی از خانواده شهیدان جنگ‌های نامنظم تجلیل شد. 

همچنین در حاشیه نخستین یادواره شهیدان جنگ‌های نامنظم، آثار شهید چمران در قالب نمایشگاهی از سوی بنیاد شهید چمران ارایه شدند.

پیش از این اعلام شده بود یادنامه شهیدان جنگ‌های نامنظم که به بهانه نخستین یاد‌واره این شهیدان آماده شده، در این یادواره رونمایی خواهد شد، اما این کتاب ارایه نشد.

ستاد جنگ‌های نامنظم توسط شهید دکتر مصطفی چمران در ششم مهر ماه سال 1359 ایجاد و تا دی ماه سال 1360 فعالیت داشت. در این ستاد 14‌ هزار رزمنده حضور داشته‌اند که از این تعداد 745 نفر شهید شده‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها