یکشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۱ - ۱۱:۱۳
کتاب‌ها تنها رسانه‌های قابل اعتماد مردمند

نشست «جامعه، کتاب و رسانه» در نهاد کتابخانه‌های عمومی نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی مطبوعات و خبرگزاری‌ها برگزار شد. دبیر گروه جامعه روزنامه جوان، در این نشست گفت: کتاب‌ها تنها رسانه‌هایی‌اند که مردم به آن‌ها اعتماد دارند. اعتماد مردم به خبرگزاری‌ها و مطبوعات به‌دلیل درگیری‌های سیاسی و جناحی کمتر شده است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، نشست «جامعه، کتاب و رسانه» از سلسله نشست‌های هم‌اندیشی کتاب و رسانه با حضور محسن یزدی، مدیرکل فرهنگی خبرگزاری فارس و  محمدصادق زمانی، مستندساز و دبیرگروه جامعه روزنامه جوان، شنبه (۱۳ آبان) در غرفه نهاد کتابخانه‌های عمومی نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی مطبوعات و خبرگزاری‌ها برگزار شد. 

زمانی در این نشست با اشاره به دشواری کار در رسانه اظهار کرد: اعتماد مردم به روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها به‌دلیل جناح‌بندی‌های سیاسی پایین آمده است اما کتاب‌ها همیشه قابل اعتماد مردمند.

وی بیان کرد: کتاب‌هایی که در ایران منتشر می‌‌شوند بیشتر  برای نخبگان نوشته می‌شوند و برای خواندن آن‌ها نیاز به تحصیلات بالاست، در حالی‌که باید به مخاطب عام نیز توجه کرد تا آن‌ها از قافله کتابخوانی عقب نیفتند. از سوی دیگر کتاب‌هایی با موضوع روانشناسی تجاری نیز گسترش زیادی پیدا کرده که بهتر است نام کتاب‌های زرد را روی آن‌ها بگذاریم. این کتاب‌ها رواج‌دهنده عرفان‌های دروغین در میان مردمند.

دبیرگروه جامعه روزنامه جوان در ادامه گفت: نهادهای مسوول در حوزه کتاب باید توجه ویژه به ترویج کتابخوانی داشته باشند. صداوسیما یکی از این نهادهاست که باید به برنامه‌سازی در این حوزه همت کند. برنامه‌هایی مانند کتاب مترو یا اتوبوس نیز مقطعی اجرا می‌شوند و بعد به بهانه این‌که مردم کتاب‌ها را می‌برند، متوقف شده‌ است. چه اشکالی دارد که این کتاب‌ها به خانه مردم راه پیدا کنند و دست‌به‌دست بگردند؟  

این مستندساز توضیح داد: وزارت آموزش‌وپرورش نیز در کنار فعالیت‌های خوبی که انجام داده است، باید تلاشی دوچندان داشته باشد. متاسفانه سطح کتاب‌ها در مدارس و حتی کتاب‌های درسی پایین است؛ این‌که فرزندان ما استفاده از امکانات و تجهیزات جدید را یاد گرفته‌اند اما هنوز با کتاب بیگانه‌اند این مساله را معلوم می‌کند که علاوه بر نهادها و رسانه‌ها، خانواده‌ها نیز در این امر کم‌کاری کرده‌اند.

در این نشست مدیرکل فرهنگی خبرگزاری فارس با اشاره به نقش رسانه‌ها در معادلات سیاسی اظهار کرد: عده‌ای معتقدند با روی کار آمدن رسانه‌های دیجیتال قدرت کتاب کم شده اما این مساله هیچگاه تایید نشده است. در ایران با وجود اعلام آمارهایی در حوزه کتاب و کتابخوانی، باید به مسایلی مانند ترجمه‌های سخت، طراحی‌های نامناسب، بی‌توجهی به نیاز مخاطب و دیگر مشکلات نیز اشاره کرد و بعد نتیجه گرفت که کتابخوانی در ایران به بن‌بست رسیده است.

یزدی افزود: باید از انتشاراتی‌ها و فروشندگان کتاب پرسید برای فروش این کالای فرهنگی به مردم چه راهکارهایی اندیشیده‌اند. اگر مردم کتاب نمی‌خرند تنها نباید مساله اقتصادی را مطرح کرد و از دیگر مسایل غافل ماند.

وی گفت: رهبر معظم انقلاب با اشاره به نقش تربیتی کتاب فرمودند که در تربیت فرزندانم از کتاب «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» بهره گرفته‌ام.

یزدی ادامه داد: متاسفانه در حوزه فرهنگ برخوردها سلیقه‌ای است و این نوع برخورد بیشتر از دیگر مسایل به فرهنگ آسیب وارد می‌کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها