چهارشنبه ۸ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۴:۱۲
معرفي نامزدهاي دريافت جايزه واترلو

سه نويسنده كانادايي نامزد دريافت جايزه واترلو که به برترین آثار غيرداستاني خلاق تعلق می گیرد، شدند.-

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) به نقل از واترلو ريكورد، برنده نهايي اين جايزه معروف كه ادنا استابلر آن را پايه گذاري كرده، 19 سپتامبر(29 شهریور) معرفي و مراسم اهداي جايزه، كتابخواني و شام نيز در دو جشن جداگانه 13 و 14 نوامبر(23 و 24 آبان) در واترلو و برانتفورد برگزار مي شود. 

«اوته ليشك» پروفسور مطالعات فيلم و زبان انگليسي و يكي از داوران اين جايزه كانادايي دراين باره گفت: 18 عنوان كتاب در اختيار سه داور اين جايزه قرار گرفت تا تابستان خود را به خواندن اين آثار بگذرانند و برترین ها را انتخاب کنند. همه ما معترفيم كه كتاب هاي اين دوره بسيار قدرتمندند. اين نشانه خوبي است كه نسل جوان به سوي نوشتن خلاق غيرداستاني پيش رفته اند و استعدادها در حال شكوفايي است. 

كتاب «هنر داغ: تعقيب و گريز سارقان و كارآگاهان در دنياي رمزآلود هنر گمشده» يكي از سه كتاب راه يافته به فهرست نهايي اين جايزه است كه آن را «جاشوا نلمن» روزنامه نگار اهل تورنتو نوشته و در سال 2011 توسط انتشارات داگلاس و مكنتير روانه بازار نشر كرده است. اين كتاب به دنياي پنهان سرقت بين المللي هنر و اين كه چگونه گروهي از كارآگاهان گاهي سال ها به دنبال سارقان در سراسر جهان سفر مي كنند، مي پردازد.
 
«روبين مايكل لوي» با كتاب «بيشتر من: زنده ماندن من در حال فروپاشی» نيز ديگر نويسنده اي است كه شانس خود را براي دريافت جايزه مي آزمايد. اين كتاب نيز در سال 2012 توسط انتشارات گري استون منتشر شد. كتاب «لوي» در واقع نخستين خاطرات اين گزارشگر تلويزيون و هنرمند از دوران بيماري اش است. وي در 43 سالگي متوجه شد به طور همزمان مجبور است با دو بيماري سرطان سينه و پاركينسون دست و پنجه نرم كند. «لوي» از زبان شوخي براي نوشتن داستان مبارزه اش با بيماري و بهبودي با كمك دوستان و خانواده استفاده كرده است. 

ديگر كتاب اين فهرست «شمپانزه هاي پناهگاه جانوران: داستان كانادايي بازگشت و بهبودي» است كه آن را «آندره وستول» در سال 2011 توسط انتشارات هارپركالينز به چاپ رسانده است. سفر داوطلبانه «وستول» به پناهگاه شمپانزه ها در كبك و اقامت دوماهه وي در آن جا، زمينه نوشتن اين كتاب را فراهم كرده است. وي كه پيش ازاين پريماتولوژيست (دانشمندي كه بر روي گونه هاي اوليه مطالعه مي كند) بود در كتابش نگاهي به شخصيت شمپانزه ها دارد.اين كتاب پيش از اين نيز در ماه مارس جايزه ادبي چارلز تيلور را براي آثار غيرداستاني به خود اختصاص داده بود. 

جايزه 10 هزار دلاري ادنا استابلر واترلو از سال 1991 توسط اين نويسنده كانادايي كتاب هاي آشپزي تاسيس شده و هدف آن، شناختن استعدادهاي برتر كانادا در زمينه نويسندگي كتاب هاي غيرداستاني خلاق است. مسووليت اجرايي اين جايزه نيز با دانشگاه ويلفريد لارير است و روند مربوط به برگزاری جایزه در اين دانشگاه برگزار مي شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها