پنجشنبه ۴ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۱:۴۶
جایزه جورج اورول 2012 برندگانش را شناخت

کتابی درباره مرگ افسران بریتانیایی در افغانستان به عنوان برنده جایزه کتاب سیاسی جورج اورول 2012 انتخاب شد._

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از سایت این جایزه، برندگان جایزه جورج اورول که معتبرترین جایزه برای نوشته های سیاسی است، دیشب (چهارشنبه) در مراسمی در کلیسای وست مینیستر لندن معرفی شدند. 

این جایزه مثل هر سال در بخش برترین کتاب سیاسی، بهترین روزنامه نگار سیاسی و بهترین وبلاگ سیاسی ، برندگان خود را معرفی کرد. 

در بخش جایزه کتاب، کتاب «مردگان به پا می خیزند» نوشته توبی هارندن از سوی گروه داوری به عنوان بهترین کتاب سیاسی سال انتخاب شد. این کتاب درباره حضور 6 ماهه ارتش ولز در نبردهای خونین استان هلمند افعانستان در سال 2009 است. انتشار این کتاب با مخالفت زیاد وزیر دفاع روبه رو شده بود و نسخه منتشر شده آن شامل بخش هایی بود که دوباره تنظیم شده بودند. این کتاب درباره نظامی گری سنتی و عملکرد یکی از سربازان گارد ولز در افغانستان است.

داوران بخش کتاب شامل میراندا کارتر نویسنده و برنده جایزه جورج اورول در سال 2002، سامر رحیم دستیار دبیر بخش کتاب دیلی تلگراف و بارونس هلنا کندی از نامزدهای بخش نهایی این جایزه در دوره های پیش بودند. گروه داوری درباره این کتاب گفت: به نظر می رسد ما فقط وقتی به سربازانی که برای ما می جنگند فکر می کنیم که آن ها کشته می شوند. اما کتاب توبی هارندن از قلب و روح سربازان ولزی می گوید و هر شهروندی را که سوالی درباره سربازان در افغانستان دارد به چالش می گیرد. 

جایزه بخش روزنامه نگاری امسال نیز به آملیا جنتلمن برای مطلبی که در روزنامه گاردین منتشر شد رسید. جایزه بخش وبلاگ نیز به رنجرز تکس- کیس رسید که وبلاگی است درباره جزییات کار غیرقانونی که تیم فوتبال رنجرهای اف سی یکی از بزرگترین تیم های فوتبال بریتانیا انجام داده اند.
در فهرست نهایی جایزه جورج اورول 2012 نام 6 کتاب برتر سیاسی جای داشت که از میان فهرست 18 نفره اولیه، به مراحل آخر راه یافته بودند. 

«موشی با کلاه» نوشته گوین نایت درباره فرهنگ تبهکاران در منچستر، گلاسکو و لندن، «جنگ تریاک» نوشته جولیا لوول درباره یک دوره تاریخی در روابط چین و بریتانیا می پردازد، «بازار سیاه: دزدهای سایبری و شما» نوشته میشا گلنی درباره جرایم سایبری و ظرفیت های ایجاد چالش و هرج و مرج از این طریق، «مردمی که تاریکی را می خورند: سرنوشت لوسی بلکمن» نوشته ریچارد لیودی پری درباره مرگ لوسی بلکمن در ژاپن، «زیبا و دوزخی: زندگی هند جدید» نوشته سیدارتا دب درباره لایه های پیچیده و متفاوت طبقاتی در هند دیگر رقبای کتاب برنده در بخش نهایی بودند.

اين جوايز به نويسندگاني تعلق مي گيرد كه سنت جورج اورول در نوشتن آثار سياسي به عنوان هنر را تداوم بخشیده باشند. به برنده هر بخش يك جايزه 3 هزار پوندي و يك لوح يادبود تعلق مي گيرد.

جایزه جورج اورل در آخرین سال های زندگی این نویسنده روزنامه نگار بریتانیایی توسط خود اوشروع به کار کرد تا به این وسیله به نویسندگان نیازمند کمک های مالی و شاعران بی پول کمک شود. بعدا بخش روزنامه نگاری و در سال 2008 جایزه وبلاگ نویسی نیز به دو جایزه کتاب و روزنامه نگاری اضافه شد. 

در مراسم دیشب از کریستفور هیچینز نیز تجلیل شد. پیتر هیچینز که خود از برندگان پیشین این جایزه بود، سال پیش در 62 سالگی درگذشت و آخرین کتابش با عنوان «هیچ 22» نیز در فهرست نهایی جوایز 2011 جای داشت. 

نامزدهای جوایز امسال با بررسی 264 کتاب، 140 روزنامه نگار و 226 وبلاگ انتخاب شدند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها