یکشنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۱:۲۰
امیدی‌سرور: «ايراندخت» تاریخ تخیلی است

حميدرضا اميدي‌سرور، نویسنده و منتقد، «ايراندخت» را رماني تاريخي بر پایه تخیل دانست و دليل موفقیت آن را شاخصه‌ها و شرایط درون متنی آن بيان كرد و گفت: اين رمان وامدار شرایط بیرونی نیست. اگر کتاب ویژگی‌های یک اثر قدرتمند را نداشت، مانند بسیاری از دیگر آثار منتشر شده در ژانر رمان تاريخي، مورد بی‌توجهی قرار می‌گرفت.-

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، نشست نقد رمان «ایراندخت» نوشته بهنام ناصح، بعدازظهر ديروز، شنبه 19 فروردین، در برنامه نقد کتاب «روایت شهرزاد» انجمن نویسندگان کرج با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز و موسسه فرهنگی هنری «ندای باران» برگزار شد.

در ابتدای این نشست بهنام ناصح،‌ پس از خواندن بخشی از رمان «ایراندخت»، درباره كتابش توضیحاتی داد.

سپس حمیدرضا امیدی‌سرور، نویسنده و منتقد، درباره این کتاب گفت: اگرچه رمان ایراندخت قصه‌ای را از دل تاریخ گرفته و بیشتر بر اساس تخیل پیش رفته است، اما در نهایت نویسنده، رمان خود را به دوره‌ای از تاریخ برده  و همین نکته، رمان ایراندخت را در ژانر رمان تاریخی»قرار می‌دهد؛ چرا که این امر، الزاماتی به رمان تحمیل می‌کند.
 
وي افزود: ایراندخت به واسطه قرار گرفتن در ژانر تاریخی، امکان پرداختن به بعضی موارد را که مربوط به زمان بعد از خود باشد، از دست می‌دهد. بنابراین اين رمان، رمانی تاریخی است که بیشتر بر پایه تخیل نگاشته شده است.

وی افزود: در حال حاضر، رمان تاریخی در حال گذراندن دوران احتضار است. با توجه به این مساله، موفقیت رمان «ایراندخت» قابل توجه است و این نشان مي‌دهد که موفقیت این کتاب به شرایط درون متنی آن بازمی‌گردد و وامدار شرایط بیرونی نیست. اگر اين کتاب ویژگی‌های یک اثر قدرتمند را نداشت، مانند بسیاری از دیگر آثار منتشر شده در این ژانر، با بی‌توجهی مواجه مي‌شد. 

اين منتقد همچنين با بیان این نکته که در این اثر كمتر نکته منفی و نقطه ضعفی پیدا کرده است، به صحبت‌های خویش پایان داد. 

در ادامه یوسف علیخانی،‌ نویسنده و مدیر نشر «آموت» نیز دلیل موفقیت رمان ایراندخت را در سرراست بودن آن دانست و  درباره رمان‌نویسی و نویسنده حرفه‌ای شدن سخناني ارايه كرد.

وي گفت: اميدوارم در آینده شاهد تشکیل موسسه‌هایی باشیم که با تامین هزینه‌های زندگی افراد مستعد و دغدغه‌های مالی آنان، به تربیت نویسندگان مجرب و حرفه‌ای بپردازد. 

رمان «ايراندخت» سال 1389 از سوي نشر «آموت» منتشر شد. اين رمان اثر شايسته تقدير پانزدهمين دوره جايزه كتاب فصل، برگزيده پنجمين دوره جايزه گام اول و نامزد يازدهمين دوره جايزه كتاب سال شهيد غني‌پور است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط