یکشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۲:۰۲
بچه ها بار دیگر برندگان جایزه «رد هاوس» را انتخاب کردند

جایزه کتاب کودک «رد هاوس» (خانه سرخ) بار دیگر برندگان خود را به رای کودکان انتخاب و اسامی برندگان 2012 را اعلام کرد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از بوک سلر، این جایزه که تنها جایزه ای است که برنده خود را به رای کودکان انتخاب می کند، دیروز اسامی برندگان سال 2012 را اعلام کرد. 

برای نویسندگان افتخار کمی نیست که با رای کودکان انتخاب شوند؛ همان بچه هایی که در سال 1998 داستان «هری پاتر و سنگ جادو» از مجموعه جادویی جی.کی.رولینگ را برگزیدند و برای نخستین بار نام این کتاب را در فهرست کتاب های جایزه برده جای دادند. 

این جایزه که شامل کتاب های خردسالان، کودکان و نوجوانان می شود و از سال 1980 تاکنون هر سال اهدا می شود، در سال های پیش «اسب جنگ» مایکل مورپورگو و آثار رولد دال را نیز انتخاب کرده بود. 

فهرست نهایی امسال نیز مثل هر سال شامل سه بخش نوجوانان، کودکان و کودکان خردسال بود که توسط کارشناسان کتاب کودک، از میان 50 کتاب برتر سال به انتخاب کودکان، انتخاب شده بود. در مرحله بعد بچه ها از میان این فهرست ها برندگان نهایی را انتخاب کردند.

در حالی که در بخش کتاب خردسالان نامزدهای این دوره شامل «رولو و راف و پرنده کوچولوی کرکی» نوشته مایک اینک پن، «نگران داگلاس نباش!» نوشته دیوید میلینگ، «پلی والی» نوشته کالی استیلمن، «خرس ژولیده و 6 موش سفید» نوشته کریس وارمل بود، بچه ها آخرین کتاب از این میان یعنی «خرس ژولیده و 6 موش سفید» را به عنوان برنده انتخاب کردند.
 
«خرس ژولیده و 6 موش سفید» که تصویرگری آن را نیز کریس وارمل انجام داده بود کتابی واقع گرایانه به زبان کودکان است که داستان خرسی را باز می گوید که به یاری دوستان موشش برای نجات آن‌ها از دست روباه ها، جغدها و مارها می شتابد.

در بخش کتاب های کودکان نیز در حالی که «یک سگ و پسر او» نوشته اوا ایبوتسون، «شاهین آسمان» نوشته گیل بویس، «جهان درخشان تام گیتس» نوشته لیز پیچون جای داشتند، بچه ها با رای خود کتاب آخر این فهرست یعنی «جهان درخشان تام گیتس» را انتخاب کردند که داستان «تام» پسر کاملا پرت حواسی را نقل می کند که عاشق شیرینی است و در همین حال به فکر سربه سر گذاشتن خواهرش هم هست... 

در بخش کتابخوانان نوجوان نیز در حالی که «گریس» نوشته موریس گلیتس من، «خواهرم روی پیش بخاری زندگی می کند» نوشته آنابل پیچر و«هیولا صدا می کند» نوشته پاتریک نس در فهرست نهایی جای داشتند، بچه ها کتاب آخر یعنی «هیولا صدا می کند» را انتخاب کردند. این کتاب درباره هیولایی است که نیمه شب به راه می افتد و در همین حال پسری که تلاش می کند تا به مادر بیمارش کمک کند، با این هیولا روبه رو می شود.

«رد هاوس» که سابقه بیش از 30 سال فعالیت برای کودکان دارد، خانه کتاب برای کودکان و نوجوانان است. جایزه کتاب کودک و نوجوان رد هاوس نیز برای تشویق نویسندگان به نوشتن کتاب برای کودکان و ترغیب کودکان به خواندن کتاب اهدا می شود.

در سال 2011 «آخ!» نوشته آنجلا مک آلیستر و آلیسون اگسون جایزه بخش خردسالان را برد و جایزه بخش کودک نیز به کتاب «سایه» نوشته مایکل مورپورگو رسید. برنده این جایزه در بخش نوجوانان نیز «عبور کنندگان از زمان» نوشته آلکس اسکارو بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها