چهارشنبه ۲۸ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۱
موفقیت «آینده چاپ ایران» در گام نخست

سعید کلاری، فعال حوزه چاپ معتقد است؛ نمایشگاه آینده چاپ ایران که با رویکرد صادرات‌محور و با نگاهی به آینده صنعت چاپ طراحی و پایه‌ریزی شده بود، با توجه به تدوین استراتژی‌های مشخص و اهداف تعریف شده در نخستین گام موفق نشان داد.

خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، سعید کلاری، فعال حوزه چاپ؛ «همیشه اولین‌ها مورد توجه‌اند، زیر ذره‌بین‌اند، اولین‌ها می‌توانند سدشکن، نوآور، تاریخ‌ساز، جریان‌ساز، خاطره‌انگیز و ... باشند، همیشه اولین‌ها به هر شکل و حالتی، ماندگارند.
 
نخستین دوره نمایشگاه آینده چاپ ایران به همت بابک عابدین، فعال حوزه چاپ و رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنعت چاپ به مدت ۴ روز در ایران‌مال با شکوهی که زیبنده یک نمایشکاه تراز اول و بین‌المللی صنعت چاپ باید باشد برگزار و در تاریخ معاصر صنعت چاپ ایران ثبت شد.
 
این نمایشگاه که با رویکرد صادرات‌محور و با نگاهی به آینده صنعت چاپ طراحی و پایه‌ریزی شده بود، با توجه به تدوین استراتژی‌های مشخص و اهداف تعریف شده در نخستین گام موفق نشان داد. همچنین انتخاب محل برگزاری نمایشگاه در سطح بین‌المللی برای اجرا از حسن سلیقه و درایت مجری خبر می‌دهد.
 
از بدو ورود، شاهد امکانات رفاهی و خدمات بسیار عالی بودیم که باعث می‌شد با فراغ بال و به دور از استرس‌های مرسوم در نمایشگاه‌های ایران به بازدید از غرفه‌ها و گفت‌وگو با غرفه‌داران مشغول شد، اجرای افتتاحیه و اختتامیه مناسب و حرفه‌ای و برگزاری کارگاه‌های آموزشی با محتوای کاربردی و تخصصی نیز از نکات قابل توجه این نمایشگاه بود.
 
یکی از دیگر اتفاقات این رویداد، حضور استادان هنرستان چاپ امام صادق(ق) به طور مشترک در غرفه اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ بود، با توجه به بازدیدهای پیشین و مذاکراتی که برای حمایت از بخش آموزش انجام شده بود، منتج به حضور مدیران ارشد هنرستان چاپ در این رویداد شد. این موضوع نشان از توجه مضاعف و اهمیت بسیار زیاد این موضوع، از حیث نقش حمایتی و جریان‌ساز بودن نزد مسئولان صنفی و اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ ایران دارد، زیرا شاهد اتفاقات خیلی خوبی در امر آموزش بودیم که در آینده‌ای نزدیک اثرات این حضور خود را نشان خواهد داد.
 
نکته مهمی که در این نمایشگاه وجود داشت، تغییر نگرش به صنعت اجرای نمایشگاه تخصصی از سنتی به سمت مدرن، همچنین دوری از اجرای باری به هر جهت به سمت حرفه‌ای‌گری و افزایش کیفی و کمی یک نمایشگاه بود. مجری نشان داد که در آینده حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و مطمئناً برنده این اتفاقات، صنعت بزرگ چاپ خواهد بود.
 
رقابت و وجود رقیب، آن‌هم رقیبی بالقوه و با دانش، برای سایر فعالان این عرصه اعم از دیگر برگزارکنندگان نمایشگاه، غرفه‌داران و بازدیدکنندگان بسیار مهم، ارزشمند و تاثیرگذار خواهد بود.
 
افزایش سطح کیفی برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی و مشخصا نمایشگاه بین‌المللی چاپ و بسته‌بندی که دچار آفت انحصارگرایی و نزول کیفی زیادی شده بود، باعث می‌شود در آینده شاهد افزایش سطح برگزاری‌ چنین رویدادهایی باشیم. البته جای تاسف است که باید اشاره کنم به جای رقابت حرفه‌ای و در چارچوب اخلاق‌، شاهد بی‌اخلاقی زیادی تا روز قبل از برگزاری نمایشگاه بودیم.
 
البته کمبودها، کسری‌ها و کارهای نیمه‌تمامی هم بود که اگر اجرا می‌شد نمره نهایی نمایشگاه آینده چاپ ایران، را بالاتر نشان می‌داد اما با توجه به مشکلاتی که پیش از برگزاری نمایشگاه ایجاد شد و نبود تمرکز کافی نزد مجری، قابل اغماض و گذشت خواهد بود به شرط آنکه در برگزاری سال اینده این نواقص برطرف شود. به امید موفقیت برای صنعت بزرگ چاپ ایران و نمایشگاه IFPEX در سال آتی.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها