دوشنبه ۲۱ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۲
«داعشی و عاشقی»؛ یک پیشنهاد برای جاماندگان از پیاده‌روی اربعین

بهمن براتی، از فعالان حوزه کتاب مشهد با پیشنهاد مطالعه «داعشی و عاشقی» به‌مناسبت اربعین حسینی نوشت: «این اثر کتابی است که هم دشمنان تشیع و هم دوست‌داران اهل‌بیت‌«ع» را در مواجهه با یکدیگر قرار می‌دهد تا نشان دهد، خشونت و بی‌رحمی در ذات داعشی‌ها است.»

خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در خراسان‌‎رضوی؛ بهمن براتی، فعال حوزه کتاب: «داستان و رمان مرتبط با دفاع‌مقدس و مدافعان حرم با عنوان کلی «ادبیات پایداری» به‌دلیل ویژگی‌های خاص خود کمتر مورد توجه نویسندگان قرارگرفته و شایدبتوان گفت یکی از دلایل آن ضرورت گذر زمان از واقعه و ته‌نشین شدن ماجرا در ذهن نویسنده است؛ اما در «داعشی و عاشقی» چنین نیست.
 
داستان این کتاب، مربوط به همین دهه است و سال‌های زیادی از آن نمی‌گذرد. «داعشی و عاشقی» داستان پسری به نام «ژوزف» است که اصالتی فرانسوی دارد و دختری عرب به نام «زینا» از اعضای داعش که قصد دارند در پیاده‌روی اربعین به عملیات انتحاری اقدام کنند. 
 
تجربه شرکت در پیاده‎روی اربعین و مواجه شدن با آدم‎هایی که آرمان و اعتقاداتی متفاوت از آرمان‎ها و اعتقادات این دو داعشی دارند، داستان را خواندنی‎تر می‎کند. آنچه که این دو داعشی در واقعیت مشاهده می‎کنند با آنچه که داعش به آن‎ها تعلیم داده، تفاوت بسیار دارد و همین تفاوت‎ها از جذابیت‎های داستان است.
 
موقعیت داستان در کشور عراق با شخصیت‌های خارجی شکل گرفته است. نوشتن از شخصیتی که از یک ملّیت دیگر است، دشواری‌های خاص خود را دارد و حال‌ که با داعش نیز مواجهیم این دشواری دوچندان می‌شود. داستان شخصیت‎محور است؛ نه فُرم‌محور و تصور مردم از داعش را در یک فضای ذهنی به تصویر می‌کشد.

 
            

کتاب «داعشی و عاشقی» خط‌شکنی خاص خود را با موضوع داعش دارد. این اثر به نوعی تجربه‌آزمایی است برای نویسنده کتاب، «مجید ملامحمدی»؛ نویسنده‌ای که پیشتر کارهای تاریخی، با موضوع ائمه«ع» و بزرگان دینی را ارائه کرده، اما این بار وارد فضایی رئال شده است. نویسنده‌ای که وقتی نام او را بر روی کتاب می‌بینیم ناخودآگاه، دست پیش می‌بریم و کتاب را برمی‌داریم و تورقی کرده و در نهایت به مطالعه آن می‌پردازیم.
 
با خواندن «داعشی و عاشقی» حال و هوای پیاده‌روی اربعین در دلت زنده می‌شود. این اثر کتابی است که هم دشمنان تشیع و هم دوستداران اهل‌بیت‌«ع» را در مواجهه با یکدیگر قرار می‌دهد تا نشان دهد، خشونت و بی‌رحمی در ذات داعشی‌ها است. بعد از خواندن این کتاب حس می‌کنی کربلا باز هم غریب است. وقتی عده‌ای قصد دارند پیاده‌روی اربعین را بی‌اثر جلوه دهند قلم برای نگارش سلاحی است که باید به کار بُرد. سلاحی که باید در جا و مکان خودش به نحو درستی به کار گرفته شود و مجید ملامحمدی به‌عنوان یک نویسنده پُرکار و توانمند قدر این سلاح را دانسته و به وقت به دست گرفته است. مطالعه این کتاب را به همه جاماندگان از خیل عظیم شرکت‌کنندگان در پیاده‌روی بزرگ اربعین توصیه می‌کنم.
 
«داعشی و عاشقی» در 195 صفحه قطع رقعی از سوی انتشارات به‌نشر منتشر و تاکنون پنج نوبت تجدید چاپ شده است.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها