جمعه ۵ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۰
نوروز 1367؛ جنگ موشکی و آسمان ناامن پایتخت

«برخی رسانه‌های مشهور دنیا می‌گفتند هرچند حملات موشکی عراق، تلفات و ویرانی‌های زیادی به ایران تحمیل کرد، اما انگیزه مردم برای حمایت از دولت ایران را هم بالا برد و به قولی تنها نتیجه استمرار حملات موشکی عراق به شهرهای ایران مصمم‌تر شدن مردم در ادامه جنگ با عراق بود.»

خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) - مرتضی میرحسینی: «در پنجاه و چهارمین جلد از مجموعه کتاب‌های «روزشمار جنگ ایران و عراق» به گزارشی از گزارش‌های روزنامه انگلیسی گاردین درباره تهران زیر موشک‌های رژیم بعث اشاره می‌شود. خبرنگار این روزنامه انگلیسی برای تهیه گزارشی درباره وضعیت کشور ما در آن مقطع از جنگ، یعنی اواخر سال 66 و نوروز 67 به تهران آمده بود. او جلوی فرودگاه سوار تاکسی شد و در مسیر چند جمله‌ای با راننده صحبت کرد. راننده جایی از مسیر سرعتش را کم کرد، محلی را که موشکی از موشک‌های عراق به آنجا اصابت کرده بود به مسافرش نشان داد و گفت «تمام این‌ها نشان می‌دهد که نیروهای ما در جبهه بسیار خود عمل کرده‌اند و صدام از دست آن‌ها عصبانی است.»
 
طبق اعلام خود عراقی‌ها، آن روزها سی‌ویکمین حمله موشکی آنان به تهران انجام شده بود. همچنین هواپیماهای‌شان هم دزفول و همدان و اراک و حتی قزوین را بمباران کردند و در خرم‌آباد و کوهدشت و کبودرآهنگ دیوار صوتی را شکستند. البته ایران هم با حمله موشکی متقابل به شهرهای بغداد و خانقین و العماره و ام‌القصر به حمله عراقی‌ها پاسخ داد. خبرگزاری فرانسه در روایتی از این تبادل آتش نوشت «ایران و عراق اعلام کردند مجموعا 225 موشک به سوی خاک یکدیگر شلیک کرده‌اند. بدین ترتیب، به طور متوسط، روزانه 10 فروند موشک شلیک شده است. در دور جدید جنگ شهرها پس از ترک مخاصمه 48 ساعته در اواخر هفته گذشته (یعنی آخرین هفته سال 66) ایران تأکید کرده 125 موشک و عراق 100 موشک به خاک یکدیگر شلیک کرده‌اند. در میان 125 موشک ایران، 34 موشک به بغداد و 91 موشک به دیگر شهرهای عراق شلیک شده است.»
 
این خبرگزاری در ادامه گزارش خود، هم برخی شک و تردیدها را پیش می‌کشید و هم اطلاعات دیگری را به مخاطبانش عرضه می‌کرد. اینکه «مقامات ایرانی تعداد موشک‌هایی را که به تهران اصابت کرده است و رقم صحیح قربانیان را ذکر نکرده‌اند و تنها آمار موقتی که در پایان اصابت موشک یا بمب‌باران‌ها منتشر می‌شود حاکی از 585 کشته و 110 زخمی است. از یک‌صد موشکی که عراق اعلام کرده به سوی خاک ایران شلیک نموده، 90 فروند به سوی تهران، 8 فروند به قم و 2 فروند به اصفهان بوده است. عراق تأیید کرده که 26 موشک ایران به بغداد اصابت کرده است.»
 
در کنار گزارش خبرگزاری فرانسه که خواندیم، توصیف خبرنگار بی‌بی‌سی مقیم بغداد را هم داریم که گزارشی برای بخش انگلیسی این رادیو تهیه کرده بود. این گزارش نیز بسیار جالب و خواندنی است و فراتر از آمارها و عدد و رقم‌ها، تصویر روشنی از شرایط حاکم بر آن روزهای جنگ ارائه می‌کند. این خبرنگار می‌گفت «در ذهن مردم منطقه کوچک‌ترین تردیدی وجود ندارد که این عراق بود که بار دیگر جنگ را شدت بخشید تا بار دیگر توجه جهان خارج را به آن جلب کند و این عراق بوده است که خواسته با حملات تلافی‌جویانه ایران بهانه تلافی‌جویی مجدد بیابد.»
 
وی در پاسخ به سوالی درباره تأثیر حمله مستمر موشکی عراق به تهران هم معتقد بود که «در کوتاه‌مدت این حملات بسیار موثر بوده، زیرا دقیق و ویرانگر بوده‌اند، اما پس از آن، استمرار حملات موشکی عراق اثر معکوس داشته است، زیرا مرتباً یک موضوع را از ایرانی‌هایی که به خارج مسافرت می‌کنند می‌شنویم و آن اینکه مردم ایران اکنون بیش از هر زمانی به پشتیبانی از دولت خود برخاسته‌اند و این پشتیبانی به مراتبی بیشتر از پشتیبانی سه هفته پیش، زمانی که حملات موشکی شروع شد است.» او در جمع‌بندی گزارش خود آورده بود «اصلاً موضوع سازش با عراق به هیچ وجه مطرح نبوده و تنها نتیجه استمرار حملات موشکی عراق به شهرهای ایران مصمم‌تر شدن مردم در ادامه جنگ با عراق بوده است.»
 
*پی‌نوشت:
اطلاعات این متن از کتاب «روزشمار جنگ ایران و عراق» جلد 54، نوشته یدالله ایزدی (مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس) بود.
همچنین ناگفته نماند در گزارش روزنامه گاردین به این نکته هم اشاره شده بود که شمار زیادی از مردم تهران، برای در امان ماندن از حملات موشکی بعدی عراق، تصمیم گرفته‌اند عید را در جایی غیر از پایتخت بمانند و از این‌رو عید سال 67 مسافرت تهرانی‌ها به خارج از تهران بیشتر از قبل شده بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها