دوشنبه ۳ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۹
ذوالفقار را فرود آر/ بر خواب ابریشم/ که از افیلیا جز دهانی سرودخوان نمانده است

به مناسبت درگذشت" هوشنگ چالنگی" علیرضا شکرریز، نویسنده، شاعر و مسئول انجمن شعر سپید اهواز یاداشتی را با این عنوان «ذوالفقار را فرود آر/ بر خواب ابریشم/ که از افیلیا جز دهانی سرودخوان نمانده است...» در اختیار ایبنا قرار داده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خوزستان، هوشنگ چالنگی را شاملو خوب شناخت. آنجا که گفت: «شعر هوشنگ چالنگی همچون کوچ عشایر مخاطره‌آمیز است». و دکتر رضا براهنی در مجله تکاپو درباره شعر او نوشت: «هوشنگ چالنگی لحن بیان چیستی الحان عرفانی را دارد و ترکیباتش یادآور برش شکیل متون دردمندانه عرفانی است».

از ویژگی‌های شعر چالنگی می‌توان به‌طور اجمالی گفت: در شعر او همنشینی واژگانی به شکلی که موجب هارمونی و موسیقی در متن می‌شود، موج می‌زند. فشردگی در تصاویر بدیع و تازه و همین‌طور دارای تصاویری دینامیک و ایجاد حسی نوستالژیک ، گاهی حماسی با فخامت در کلام و نیز بازآفرینی اسطوره‌‌ای، طبیعت‌گرایی همراه با بوم‌گرایی و استعاره‌گرایی با ایجاد حرکت‌‎های انتزاعی و فرا واقعی، غیرمنتظره‌بودن متن با جرقه‌های عرفانی و... است که بی‌شک از تاثیرگذارترین شاعران خوزستان محسوب می‌شود.
 
چالنگی بنیانگذار شعر دیگر است. هنوز افتخار آشنایی با ایشان را به یاد دارم. یک‌بار در اوایل دهه‌ی هفتاد در منزل شاعر "نعیم موسوی"(روحش شاد) و بار دیگر در دوره‌ای از جشنواره‌ی شعر استانی این دیدار محقق شد.

حافظه‌ی قوی داشت و پس از گذشت ۱۰ سال وقتی به ایشان سلام کردم، گفتند:« جناب شکرریز لطفا همان شعری را بخوانید که در منزل نعیم موسوی خواندید». گفتم: به یاد نمی‌آورم؛ اما چالنگی خود شروع به خوانش آن شعر کرد. نکته قابل توجه این بود که در آن زمان شاعری تازه‌کار بودم؛ و اصلاً آنچه را نوشته بودم فراموش کرده بودم. 
 
 امروز در این بازار شلوغ ادبیات چه‌قدر انگشت‌شمارند شاعرانی که هم در شعر و هم درخصلت‌های انسانی از دیگران سبقت می گیرند! اما من همچنان مات و مبهوت شاعری هستم که: 
 
«ذوالفقار را در خواب ابریشم فرود نیاورد
 و فروتنانه با فررفتن یال‌هایش درسنگ
آینده را همچنان با خود دیوانه خواهد کرد»

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها