یکشنبه ۱۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۲
کاش خبرنگار خوف و رجای معیشت را نداشت!

معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان در یادداشتی برای «ایبنا» به‌مناسبت روز خبرنگار نوشت: کاش خبرنگار بدون خوف و رجای معیشت بتواند با چاشنی عشق، خبرنگار باشد!

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در سمنان - ابوالفضل صادقی‌نژاد: موعد تکریم اهالی قلم به شرافت شهادتِ صارمی است و 17 مرداد هر سال دل می‌تپد که در سال ماضی برای خبرنگاران چه کرده‌ایم و آیا در مقابل آن همه شکوه خلاقانه هنری و فرهنگی، توانسته‌ایم حق شایسته و بایسته اهالی قلم را ادا کنیم یا نه؟
 
خبرنگار، واژه‌یاب اقیانوس معانی و آیینه تمام‌نما از رفتار در تمام ابعاد سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و نیز بسیاری از زمینه‌های متعدد تخصصی است که با اتکا به تخصص و البته تبحر هنری، خبر را در حکم خون به رگ‌های جامعه می‌رساند تا با آگاهی‌های محیطی، ملی و بین‌المللی نسل پویا و جویای معاصر را به پویایی بیشتر دعوت کند.
 
خبر در نگاه عرفا جان‌مایه کسب دانایی است و هرگز در ساختار مادی تعریف ارزشی چندانی ندارد که البته در ساختار معیشت و معاش، خبرنگاران باید مورد توجه دولتمردان قرار گیرند و با حمایت موثر زمینه‌های رشد این سنگرداران فرهنگی را تامین کنند.
 
کاش! روز خبرنگار به ابهت ذات خبر به شیوه‌ای کریمانه معرفی شود و وجاهت ذاتی خبرنگار بدون نگاه به شغل و زمینه ارتزاق خبرنگار و اهالی او در محک اجتماعی تعریف یابد و البته وضعیت معاش وی نیز به نگاه بزرگان منظور شود تا خبرنگار بدون خوف و رجای معیشت بتواند با چاشنی عشق، خبرنگار باشد.
 
و اما حیطه‌بندی خبری و طبقه‌بندی خبرنگاران بعد از زمینه تخصصی تحصیلات و تجارب باید تابعی از توانمندی‌های ذاتی خبرنگار باشد زیرا با تحصیل صرف و ممارست در حوالی خبر نمی‌توان خبرنگار شد و در هیچ کلاسی، صراحت در کلام و تهور در ابلاغ خبر و تسلط بر پیرامون خبر و بازخوردهای آن را تدریس نمی‌کنند و از همه مهمتر زمینه آگاهی‌های عمومی خبرنگاران است که در چرخه اجتماعی شاید فراموش ‌شود و کمتر مورد توجه قرار گیرد که ناقل خبر، ذات خبر را می‌داند و قدرت تحلیل داشته و قدرت تفسیر مقدمات و موخرات خبر را نیز در اختیار دارد لذا در کمترین مقدار ممکن در حیطه ذاتی معادل خبرساز، صاحب اطلاعات است و به عبارت ساده، حیطه رفتاری و اجتماعی خبرنگار بر حوزه مطالعه او تاثیر می‌گذارد و خبرنگار به این معنا چشم بیدار جامعه است لذا مدیران ایرانی به سادگی می‌توانند از فرصت مشاوره و رایزنی اجتماعی خبرنگاران و البته تخصصی در حوزه سازمانی بهره داشته باشند ولی نوع ساختار خدمتی خبرنگار که در اندکی از شرایط و در بعضی از شهرهای کوچک ممکن است ناکارآمد جلوه کند باعث شده تا جمعی از مسئولان به خبرنگاران با نگاه غیرحرفه‌ای مواجه شوند و این امر اصلا خوب نیست و باید چاره‌ای اندیشید.
 
روز خبرنگار را با پاسداشت نام بلندِ شهید صارمی محضر خبرنگاران عزیز، همکاران فرهنگی خود در سراسر استان سمنان تبریک و تهنیت عرض می‌کنم و از درگاه حضرت مستعان دوام توفیقات این جمعیت خدوم را خواستارم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها