سه‌شنبه ۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۱
یزد در اندیشه پایتختی کتاب جهان

نیلوفر صالحی، مسئول «گروه کتابخوانی راوی» در یزد در یادداشتی برای خبرگزاری کتاب ایران (اینبا) ضمن اشاره به عنوان پایتختی کتاب ایران برای این شهر، خواستار توجه بیشتر عموم مردم دارالعباده به این موفقیت شد.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در یزد - نیلوفر صالحی: حدود شش سال پیش بود كه در اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد زمزمه‌هایى در مورد پایتخت كتاب ایران شنیدم. این تركیب كلمه برایم جالب بود و خیلی هم خوشحال بودم كه در جلسات اولیه هم‌اندیشى آن نیز دعوت شدم، سال اول فرصت یزد برای برنامه‌ریزى و ارائه طرح كم بود ولى با این حال از همان سال اول، یزد جزو شهرهایى بود كه با رتبه نخست فاصله زیادی نداشت.
 
در سالهاى بعد جزو این كمیته نبودم ولی از دور تلاش همكارانم را شاهد بودم؛ اینكه در حال ایجاد فضاى پویاى كتابخوانى در سطح شهر بودند، مثلا با كافه‌ها صحبت شده و برای آنها عناوین كتابهایى تهیه و ارائه می‌شد. براى رونق بحث مطالعه در آن فضاها یا در اتاق انتظار پزشكان، و تمركز زیادى بر رونق كتابخوانى در روستاها صورت گرفت و می‌دانم كه طرح‌هاى زیادى براى كتابخوانى زنان خانه‌دار در دست اجراست.
 
خلاصه بعد از چندین سال تلاش اداره‌كل فرهنگ و ارشاد اسلامى یزد و چند ارگان دیگر، یزد به عنوان پنجمین پایتخت كتاب ایران در سال ١٣٩٨ انتخاب شد و این در حالی بود كه طرحى بالغ بر ٣٤٨ صفحه که وضعیت موجود و افق‌هاى پیش روى كتابخوانى را در یزد تشریح کرده بود، ارائه شد. همچنان عملى شدن آن طرح‌ها در حال پیگیرى است چرا كه یزد به این مى‌اندیشد كه در سال ٢٠٢٢ به عنوان پایتخت جهانى كتاب انتخاب شود.
 
از جمله طرح‌های پیش‌بینی شده یزد در کسب این عنوان می‌توان به ایجاد نخستین گذر فرهنگ و هنر کشور، رعایت کپی‌رایت داوطلبانه، نشان دانایی برای برند‌های تجاری، جشنواره بین‌المللی گفتگوی تمدن‌ها با محوریت کتاب، تور کتاب‌نوردی در کویر، کتاب و وحدت ادیان، کاروان دانایی، قرار دانایی، شهر دوچرخه‌های دانایی، گردشگری ادبی نویسندگان، کنسرت کتاب، فرشته کتابخوان، جشنواره بین المللی بازآفرینی متون کهن جهان جایزه ویژه آذریزدی، کتابفروشی سیار، داستان برای کودکان مهاجر به زبان مادری، تاسیس باغ کتاب در دانشگاه، احیای کتابخانه زرتشتیان، کتاب سمبل اصلاح و تربیت و طرح لیگ ورزشی دانایی اشاره کرد.
 
امیدوارم این تلاش‌ها سبب شود كه كتاب از سطح مخاطب همیشگی آن یعنی بخش متوسط فرهنگى براى دیگر سطوح جامعه هم به دغدغه تبدیل شود تا جایى كه كتاب و كتابخوانى گفتمان غالب مردمانى شود كه در یك شهرى با سابقه تاریخ جهانى به افق پایتخت جهانى كتاب مى‌اندیشند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط