شنبه ۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۱
توضیحات دبیر شورای برنامه‌ریزی درباره تعیین معاون اجرایی نمایشگاه کتاب

دبیر شورای برنامه‌ریزی سی‌و یکمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در یادداشت خود ضمن تشریح جزئیات چهار جلسه این شورا درباره برخی اخبار درباره تعیین معاون اجرایی نمایشگاه توضیح داد.

خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) فتح‌الله فروغی، دبیر شورای برنامه‌ریزی سی‌یکمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، با ارسال یادداشت به خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، به برخی اخبار درباره تعیین معاون اجرایی نمایشگاه کتاب سال 1394 واکنش نشان داد.  
 
درباره دلایل زمان انتشار این مطلب، تشریح روند برگزاری چهار جلسه شورای برنامه‌ریزی و اجرایی صنفی نمایشگاه سی‌و‌یکم و در آخر به چند نکته دیگر اشاره می‌کنم.    
   
1ـ‌ هر چند قرار اعضای شورا این بود که حداقل تا چند جلسه از ارائه گزارشی خودداری کنیم تا به جمع‌بندی‌های لازم برسیم، اما در طول این مدت و بعد از هر جلسه شورا خبرهایی مطرح می‌شد که یا اساس و پایه‌ای نداشت و یا کامل نبود و یا اینکه براساس منویات فرد خبر دهنده، سمت و سویی خاص داشت؛ در حالی‌که نظر شورا بر این بود که اطلاعات دقیق از ناحیه سخن‌گوی شورا براساس مصوبات طرح شود و موضع رسمی شورا باشد؛ اما الان که همکاران صنفی ما برخوردار از اطلاعات دقیقی نیستند و این‌گونه اخبار می‌تواند آثار نامطلوبش را به صنف منتقل کند؛ لازم می‌بینم در مقام دبیر شورا برای شفاف‌سازی اطلاعاتی، خلاصه‌ای از مصوبات شورا را به اطلاع همکارانم برسانم.

2ـ در جلسه اول که با حضور هفت نفر اعضا (آقایان آخوندی ـ حاتمی ـ فریدون، فروغی، آموزگار ـ حسینی و معینی) تشکیل شد، موارد کلی و این که روند کار چگونه باشد مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت. از نکات ارزشمند این جلسه می‌توانم به این مورد اشاره کنم که تمامی اعضای شورا تاکید داشتند آیین‌نامه‌ها و شرح وظایف و ضوابط قبل از هرگونه اقدامی تدوین شود و برای سرعت‌بخشیدن به این کار قرار شد از توان همکاران در این‌باره کمک بگیریم. هم‌چنین بهره‌گیری از ظرفیت صنفی در برنامه‌های نمایشگاه هم مورد توافق تمامی اعضا بود و قرار شد راهکارهای آن مشخص شود.

3ـ‌در جلسه دوم هم که در اتحادیه تشکیل شد، تمامی اعضای شورا حاضر بودند ـ موضوع تدوین آیین‌نامه‌های و چگوگی کار به منظور واگذاری امور نمایشگاهی به صنف مطرح شد و نظرات اعضای شورا ارائه شد. در این جلسه با توجه به نامه معاونت فرهنگی ارشاد مبنی بر تسریع در پاسخ‌دهی برای معرفی معاون اجرایی و مدیران کمیته‌های صنفی نمایشگاه، شورا تصمیم گرفت شاخص‌های لازم برای انتخاب معاون اجرایی را مورد بحث و تبادل نظر قرار دهد.

شاخص‌های مورد تصویب قرار گرفته عبارتند از:
الف) شخص پیشنهادی اهل صنف باشد. (اعم از ناشر یا کتابفروشی)
ب) شخص پیشنهادی به اجرای مصوبات شورا پایبند و متعهد باشد.
پ) شخص پیشنهادی تجربه مدیریتی داشته و از حسن شهرت صنفی برخوردار باشد.
ت) شخص پیشنهادی توان و دانش اجرایی مأموریت محول شده را داشته باشد.
ث) شخص پیشنهادی توان لازم برای ارتباط با نهادی بالادستی را داشته باشد.

هم‌چنین اعضای شورا در این جلسه افرادی را که به نظرشان می‌رسید، مطرح کردند:
آقایان آموزگار، حسینی و معینی پیشنهادشان آقای مهدی اسماعیلی (مدیرعامل آشنا) بود و آقای حاتمی از آقایان حسین آخوندی (انتشارات علم و ادب) عباس حسینی‌نیک (انتشارات مجد) محمدحسین زارع (انتشارات نص) رضا ناجیان (انتشارات رسا) نام بردند. من هم از آقایان حمیدرضا کفاش (انتشارات عابد) و مهرداد عابدی (انتشارات همگامان) اسم بردم.
آقای فریدون دو نفر را پیشنهاد دادند؛ یکی آقای محمدرضا توکل (انتشارات صابرین) و دیگری آقای علوی از مجمع ناشران انقلاب اسلامی که با توجه به ناشر و کتاب‌فروش نبودن ایشان، پیشنهاد خود را پس گرفتند.

در این جلسه قرار شد، بین اشخاص معرفی شده رأی‌گیری به‌عمل آید تا پس از مشخص‌شدن بیشترین آراء امکان گفت‌وگو و جلب‌‌نظر کاندیدا فراهم شود. این آراء به شرح زیر بود:
آقای حمیدرضا کفاش با پنج ‌رأی (چهار رأی نمایندگان اتحادیه و یک رأی از آقای معینی) که می‌توانست تکلیف معاون اجرایی را مشخص کند. آرای بعدی چهار رأی آقای حسین آخوندی و چهار رأی هم آقای حسینی‌نیک (نمایندگان آشنا به هیچ‌کدام از افراد دیگر رأی ندادند) در پایان این مبحث قرار شد با این افراد مذاکره شود.  

از دیگر مصوبات این جلسه انتخاب رئیس و دبیر برای شورا بود که آقای معینی با پنج رأی (چهار رأی نمایندگان اتحادیه به همراه آقای آموزگار) به‌عنوان رئیس و من با هفت رأی به‌عنوان دبیر شورا انتخاب شدم. البته در هنگام امضای صورت‌جلسه آقایان حسینی و معینی رأی رئیس را به هفت رأی ارتقا دادند.

در این جلسه با توجه به دیدگاه اعضای شورا مبنی بر بهره‌گیری از ظرفیت تشکل‌ها و افراد صنفی، قرار شد اطلاعیه‌ای به منظور مشارکت آنان تهیه و اطلاع‌رسانی شود که این کار انجام شد.

4ـ جلسه سوم براساس قرار، باید در اتحادیه تشکیل می‌شد که متأسفانه آقای حسینی با اعلام قبلی در جلسه حضور نیافتند و آقایان معینی و آموزگار همین‌طور که این موضوع باعث گلایه‌مندی ما نمایندگان اتحادیه شد. در این جلسه مواردی مطرح شد از قبیل اعلام نظرات افراد پیشنهادی که هرکدام به علتی دعوت شورا را قبول نکردند، پیشنهاد آقای علی‌اکبر تورانیان (مدیرمسئول انتشارات شهرآب) که قرار شد در همان وقت از ایشان سوال شود و اعلام آمادگی ایشان به اطلاع دیگر اعضای شورا برسد. حاضران جلسه به‌منظور بهره‌گیری از مشارکت بیشتر پیشنهاد جلسه فوق‌العاده کردند که مورد توافق قرار گرفت و جلسه چهارم تشکیل شد.

5ـ جلسه چهارم شورا در حالی تشکیل شد که فرصت زیادی برای انتخاب معاون اجرایی نداشتیم و باید به معاونت فرهنگی پاسخ می‌دادیم و نظرمان را اعلام می‌کردیم. بنابر مذاکرات جلسات قبل نمایندگان آشنا کماکان گزینه آقای اسماعیلی را مطرح کردند و نمایندگان اتحادیه نفر جدید‌(آقای تورانیان) را مطرح کردند که به توافق نرسیدیم و این چیزی بود که من و آقای فریدون در جلسه با معاونت فرهنگی اعلام کرده بودیم که شیوه توافق‌نامه غلط است و کار را به بن‌بست می‌کشاند.

علی ایحال، اعضا تصویب کردند که موضوع به اطلاع معاونت برسد و برای انتخاب مدیران کمیته‌ها فرصت بیشتری بخواهیم تا شاخص‌ها را و ملاک‌ها را معلوم کنیم. ضمن این‌که اهالی صنف فرصت داشته باشند پیشنهادهای خود را ارسال کنند. هرچند نمایندگان «آشنا» اعلام کردند که افراد مورد نظرشان را آماده کرده‌اند و می‌توانند اسامی آن‌ها را اعلام دارند. اما این مورد به‌ تصویب نرسید و قرار شد زمان آمادگی صنف برای مشارکت به دهم بهمن‌ماه تغییر یابد که اطلاعیه دوم شورا صادر شد و شورا قرار گذاشت تا آن‌زمان به تعیین شاخص‌ها بپردازد.

6ـ اما نکته‌های مورد نظر من
اول: همکاران را به مصاحبه‌های قبلی خودم با خبرگزاری ایلنا، ارجاع می‌دهم به‌منظور دریافت اطلاعات بیشتر.
دوم: نمایشگاه کتاب بخشی از فعالیت‌های هیات‌ مدیره اتحادیه است و کوچک‌کردن اتحادیه با محدودکردن اعضاء به اقلیت و اکثریت کار ناپسندی است که کار را برای اعضای هیات مدیره سخت می‌کند و از طرف دیگر راه را برای آنانی که خواهان توقف و در جازدن فعالیت‌های اتحادیه‌ هستند؛ باز می‌دارد.
سوم: خواسته نمایندگان اتحادیه در شورای برنامه‌ریزی و اجرایی صنفی در ابتدا هم رأی شدن رئیس اتحادیه با نمایندگان خودش است و حمایت از برنامه‌های مصوب شورا به منظور عبور از یک واگذاری کم‌مایه.
چهارم: از همکاران محترم نماینده «آشنا» انتظار دارم باتوجه به چگالی موجود اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران به قاعده دموکراسی احترام بگذارند و اجازه ندهند با خط‌مشی معرفی تنها یک نفر به‌عنوان فرد موردنظر برای تصدی پست معاون اجرایی نمایشگاه، راه همراهی و همکاری‌های صنفی را بیش از این به بن‌بست بکشانند.

پنجم: اگر اعضای محترم شورا به مذاکرات جلسه مورخ 13/10/96 که با حضور معاون محترم فرهنگی ارشاد تشکیل شد، توجه کرده‌ باشند، ما نمایندگان اتحادیه نسبت به مصوبه آن معترض بودیم و آن را خلاف قاعده می‌دانستیم و اعتقاد داشتیم در این روش کار به بن‌بست می‌رسد و شورا بی‌خاصیت خواهد شد. همچنان که در آن جلسه اعلام کردیم در چنین شرایطی نمایندگان اتحادیه مجبور می‌شوند از نمایندگی کنار برودند و در این صورت چالشی بر چالش‌های دیگر افزوده می‌شود. در این‌جا من از طرف خودم و از ناحیه دیگر نمایندگان اتحادیه این موضوع را مجدداً یادآوری می‌کنم.

والسلام، به امید بهره‌‌گیری از خرد جمعی در کارهای پیش‌رو

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها