پنجشنبه ۴ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۲:۲۸
«خياط زنانه» رمان ديگري درباره افغانستان

تاريخ پرنشيب و فراز افغانستان تاكنون دستمايه كتاب هاي داستانی متعددی شده كه برخي از آنها مانند «بادبادك باز» اثر «خالد حسيني» و «3 فنجان قهوه» نوشته «گرگ مورتنسون» به موفقيت هاي جهاني دست يافتند ولي به نظر مي رسد هنوز جای زیادی برای داستان سرایی در این زمینه وجود دارد.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) به نقل از يواس ا تودي،اين بار كتاب «خياط زنانه خيرخانا» نوشته «گايل زماچ لمون» ممكن است به موفقيت مشابهي دست يابد.اين كتاب درباره 5 خواهر در يك خانواده افغان است كه يكي از آنها براي امرار معاش خانواده اش با مشكلات فراواني دست و پنجه نرم مي كند.

در اين كتاب داستان واقعي دختري به نام «كاميلا صديقي» در سال 1996 به تصويركشيده مي شود.وي در سن 19 سالگي درست زماني كه طالبان كابل را تصرف كرده بودند، براي حمايت از خانواده و همسايه هايش، مخفيانه خياطي مي كند.در اين دوره زنان از رفت و آمد در خيابان ها منع شده و مجبور بودند از كار كردن دست بكشند و در واقع در خانه هاي شان زنداني شوند. 

نويسنده 37 ساله اين كتاب معتقد است اين داستان تنها متعلق به افغانستان نيست و در سطر سطر آن مي توان اتفاقاتي مشابه را در جهان يافت و به همين دليل داستاني جهاني دارد.نمونه مشكلات زنان اين كتاب را در جريان جنگ جهاني دوم در بريتانيا و جنگ هاي داخلي برخي كشورها مي توان ديد. 

«لمون» روزنامه نگار پيشين ABC News ،درحال حاضر معاون دبير برنامه هاي زنان و سياست خارجي در مجمع روابط خارجي آمريكاست.اين كتاب تاكنون مورد توجه بسياري از ناشران و كتابفروشان قرار گرفته است. 

موسسه چاپ و نشر هارپركالينز هم با توزيع بخش هايي از كتاب در ميان نظاميان، وبلاگ ها و... براي تبليغات اين كتاب تلاش كرده است. «بكي ميلنر» مالك يك كتابفروشي بزرگ معتقد است مردم تشنه خواندن داستان هايي در زمينه افغانستان و خاورميانه هستند و داستان اين كتاب نيز باورنكردني و احساسي است. 

به گفته «جوليا چيفتز» از مسئولان هارپركالينز در اين كتاب با نويسنده اي طرف هستيم كه در عين حال تجربه سياسي هم دارد و براي گفت وگو با زنان در دوران جنگ به نقاط مختلف جهان سفر كرده است. 

«لمون» كه تاكنون 6 بار از افغانستان بازديد كرده،اميدوار است داستان كاميلا، فرصت هاي اقتصادي بيشتري در اختيار زنان اين منطقه قرار دهد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها