جمعه ۶ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۶:۰۰
بررسي تطبيقي خسارت عدم‌النفع با رويكرد امام(ره)

كتاب «بررسي تطبيقي خسارت عدم‌النفع» با رويكرد به ديدگاه امام خميني (ره) و بررسي كليات و تعاريف و تدقيق در موضوعي فقهي و حقوقي منتشر شد.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، روش تحقيق و اسلوب تنظيم مطالب اين كتاب به صورت تطبيقي است و به همين دليل، تطبيق ديدگاه فقه‌ مذاهب چهارگانه و اماميه با محور ديدگاه امام خميني (ره) مدنظر نگارنده بوده است.

عدم‌النفع در لغت به معناي سود نبردن و افزوده نشدن بر دارايي است كه فقها و حقوق‌دانان عدم‌النفع را به معناي منع از نفع مي‌دانند.

كتاب حاضر شامل پنج فصل است كه در آن علاوه بر تاريخچه فقهي و حقوقي عدم‌النفع بررسي مي‌شود، موضوعاتي مانند كليات و اقسام عدم‌النفع نيز بيان شده است.

نخستين فصل كتاب، كليات آن است كه شامل بررسي معناي اصطلاحات و واژگان كليدي، واژه خسارت در زبان فارسي، خسارت از نگاه فرهنگ‌نويسان عرب و تعريف خسارت در حقوق خارجي مي‌شود.

بررسي خسارت عدم‌النفع از ديدگاه فقه، عنوان دومين فصل كتاب است كه در آن عدم‌النفع در فقه اماميه، مسووليت ناشي از خسارت عدم‌النفع، منافع مستوفات، منافع گوناگون و متضاد و ... بيان شده است.

سومين فصل كتاب درباره رويكردي به ديدگاه امام خميني (ره) است، بررسي آرا و نظرات امام درباره عدم‌النفع، ضمان محرومتي از كار و حبس صنعتگر و ... در اين بخش قرار داده شده اند.

در فصل چهارم كتاب نيز خسارت عدم‌النفع ازديدگاه حقوق بررسي مي‌شود و شامل موضوعاتي مانند مستندات قانوني در عدم‌النفع، بررسي مسووليت ناشي از خسارت عدم‌النفع و ضمان كار در قوانين جاري است.

كتاب «بررسي تطبيقي خسارت عدم‌النفع» در شمارگان يك هزار نسخه، 194 صفحه و بهاي 40 هزار ريال از سوي انتشارات «كلك سيمين» منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها