چهارشنبه ۱۵ دی ۱۳۸۹ - ۱۴:۲۳
نقشه‌اي از مسير حركت تقربب مذاهب در سده گذشته

كتاب دو جلدي «مسیرة التقریب» نوشته دكتر محمدعلی آذرشب كه به زبان عربی به رشته تحرير درآمده است، از سوی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی منتشر شد. اين كتاب مسير تقریب و سردمداران آن را در ۱۰۰ سال گذشته معرفي مي‌كند._

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) به نقل از روابط عمومي و اطلاع‌رساني خبرگزاري تقریب(تنا)، محمدعلی آذرشب، عضو شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، استاد دانشگاه، نویسنده و كارشناس مسايل فرهنگی جهان اسلام است كه در كارنامه علمی خود، علاوه بر ترجمه فارسی به عربی حدود ۵۰ كتاب و مقاله، تألیف مجموعه‌ای از آثار در موضوع تقریب مذاهب اسلامی، روابط فرهنگی ایران و عرب و فرهنگ ایرانی و ادبیات فارسی را در تهران، بیروت و دمشق به ثبت رسانده است. 

تحقیق كتاب «مفاتیح الاسرار و مصابیح الابرار» (تفسیر شهرستانی) نيز از آثار وی به شمار مي‌آيد.
 
آذرشب در معرفي اين كتاب گفت: جلد نخست مسیرة التقریب درباره موسسات تقریبی و پیشتازان تقریب است و جلد دوم به موضوع استراتژی‌های تقریبی اختصاص دارد. 

وی درباره هدف از نگارش این كتاب عنوان كرد: در این كتاب دو جلدی قصد داشتم حركت تقریب در ۱۰۰ سال گذشته را به عنوان محوری مستحكم، فراگیر، ریشه‌دار و استوار بر پایه‌های قرآن و سنت معرفي كنم. تمامي احیاگران جهان اسلام تقریبی بوده‌اند و همه كسانی كه در راه احیای امت اسلامی قدم برداشتند، خود به خود در مسیر تقریب حركت كرده‌اند. 

نویسنده و استاد دانشگاه افزود: با مطالعه در زندگی مؤثران جهان اسلام مي‌بينيم، كسانی كه اندیشه تقریبی ندارند، هرگز اندیشه احیای جهان اسلام را نداشته‌اند. اساسا ضدتقریبی‌ها، ضد احیا نیز به شمار مي‌آيند. احیا و زنده كردن جهان اسلام هم‌معنی و مترادف تقریب مذاهب اسلامی‌اند و اسلام نیز دین احیاست؛ همچنان كه قرآن كریم می‌فرماید: یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُواْ اسْتَجِیبُواْ لِلّهِ وَلِلرَّسُولِ إِذَا دَعَاكُم لِمَا یحْییكُمْ. 

آذرشب سید جمال‌الدين اسدآبادي را سردمدار حركت تقریبی معاصر خواند و امام خمینی(ره) را اثرگذارترین فرد در احیای عملی و تقریب جهان اسلام نه به صورت نظری كه در عمل دانست و گفت:‌ حركت امام خمینی(ره) با داعیه تقریب نبود، اما حركتی در ایران به وجود آورد كه موجبات تقریب مذاهب اسلامی را در عرصه عمل در سطح جهان اسلام ایجاد كرد. امام(ره) با ترغیب جهان اسلام به اسلام ناب محمدی(ص) روح تقریب را در پیكر جهان اسلام دمید و بسیاری را بیدار كرد.
 
تحلیلگر مسائل فرهنگی جهان اسلام همچنین سیدحسن نصرالله را از پرچمداران تقریب مذاهب اسلامی در فضای كنونی جهان اسلام دانست و گفت: سيدحسن نصرالله در ظاهر داعیه تقریب ندارد، اما از آنجا كه احیاگر است، در مسیر تقریب حركت می‌كند.

آذرشب درباره كتاب «مسیرة التقریب» گفت: اين كتاب به زبان عربی منتشر شد و به زودی كار ترجمه كامل فارسی آن 
آغاز خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها