پنجشنبه ۹ دی ۱۳۸۹ - ۱۲:۰۹
صمد ورغون در نقاشی های هنرمندان آذری

نمایشگاه آثار نقاشان جمهوری آذربایجان با عنوان «صمد ورغون از دیدگاه هنرمندان» در گالری «گیز گلعسی»(قلعه دختر) شهر باکو افتتاح شد._

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در این نمایشگاه، عکس و پرتزه های صمد ورغون، شاعر شهیر جمهوری آذربایجان و قهرمانان آثار او که توسط نقاشان مشهور این کشور چون عارف حسین اف، ستار بهلول زاده، طاهره صالح آوا، مارال رحمان زاده، کامله خانلر آوا و المیرا شاختانسکی کشیده شده، در معرض دید عموم گذاشته شده است. برخی از این آثار از موزه صمد ورغون که امسال از تاسیس آن 35 سال می گذرد ، به این گالری منتقل شده اند.

عارف حسین اف، نقاش سرشناس آذری می گوید در بیشتر کتاب های صمد ورغون، حتی در زمان شوروی آثار این نقاش کار و همه آنها تا امروز حفظ شده اند. او می گوید این آثار و این نمایشگاه به خوانندگان کمک می کند تا به عمق معانی اشعار صمد ورغون بیشتر پی ببرند. 

«صمد ورغون» شاعر مشهور آذربایجانی در سال 1906 به دنیا آمد و در سال 1956 از دنیا رفت. وی نخستین شاعر مردمی جمهوری آذربایجان بود و چندین کتاب شعر، از جمله «حوادث»، «مرادخان»، «خمار»، «صبح روستا»، «محل مرگ»، «عشق مرده» در کارنامه اش دارد. 

خیابانی در شهرهای مسکو و باکو، کتابخانه ای در شهر کی یف پایتخت اوکراین، موزه ای در شهر دوشنبه پایتخت تاجیکستان، آموزشگاهی در بلغارستان و تئاتر اپرا و باله در شهر باکو به نام این ادیب شده است.
گزارشگر : شاه منصور شاه میرزا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها