شنبه ۲۰ آذر ۱۳۸۹ - ۱۰:۴۸
روايت ديلتاي از تاريخ هرمنوتيك

جلد چهارم مجموعه آثار ويلهلم ديلتاي ترجمه شد. وي به عنوان نخستين متفكري كه اهميت تاريخ در فهم هرمنوتيكي را يادآور شد، در اين اثر به بررسي تاريخ هرمنوتيك از دوران قرون وسطي مي‌پردازد.\

منوچهر صانعي دره‌بيدي، مترجم اين اثر در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) اظهار داشت: ديلتاي در كتاب «رابطه تاريخ و هرمنوتيك» بررسي‌هايش را از تفسيرهايي كه در قرون وسطي براي كتاب مقدس به ويژه انجيل ارايه مي‌شد، آغاز كرده است. اين تفسيرها مشابه تفاسيري‌اند كه براي قرآن ارايه مي‌شوند.

وي افزود: هرمنوتيك به متون مقدس محدود نشد و تا سال‌ها بعد گسترش يافت و به مسايلي نظير چگونگي رابطه كتاب مقدس با وحي كشيده شد.

استاد دانشگاه شهيد بهشتي ادامه داد: چگونگي پيوند وحي با زبان از ديگر موارد جست‌وجوي ديلتاي است. با جست‌وجو در تاريخ هرمنوتيك درمي‌يابيم اين مبحث در پي يافتن پاسخ اين پرسش است كه چگونه مفاهيم آسماني به زبان انسان‌ها بيان شده‌اند و كيفيت اين تحول و بيان چيست.

به گفته صانعي دره‌بيدي، ديلتاي در سير بررسي‌هايش درباره هرمنوتيك نقش شرايط تاريخي دوره‌هاي مختلف و تاثير اسطوره‌ها و سنت‌هاي پيشين را در تفسير متن بررسي مي‌كند.

وي يادآور شد: او در ادامه بررسي‌هايش چگونگي به فهم درآوردن يك اثر فرهنگي نظير شعر، داستان، رمان و حتي نقاشي و مجسمه‌سازي را جست‌جو مي‌كند،‌ چرا كه هرمنوتيك در سال‌هاي پس از قرون وسطي تنها ويژه تفسير متون مقدس نبوده است.

مترجم كتاب «دين در محدوده عقل تنها» يادآور شد: ديلتاي كوشيد به اين پرسش پاسخ دهد كه پديده‌ها تحت چه شرايط تاريخي شكل مي‌گيرند.

وي يادآور شد: مجلد چهارم آثار ديلتاي به هرمنوتيك شلايرماخر از لابه‌لاي بيان و مقدمات و مؤخرات او مي‌پردازد. همچنين وي با بررسي هرمنوتيك‌نويسان قبل و بعد شلايرماخر، آراي خود را نيز به دستاوردهاي آنها اضافه مي‌كند. 

ديلتاي نخستين كسي بود كه اهميت تاريخ در فهم هرمنوتيكي آن را يادآور شد و از اين رهگذر به مفهوم «خودتاريخي» رسيد. از اين رو امروزه ديلتاي را از جمله پايه‌گذاران اوليه هرمنوتيك مي‌دانند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط