سه‌شنبه ۳۰ آذر ۱۳۸۹ - ۱۴:۲۰
«قصه‌های زندگی پیامبر(ص)» براي كودكان و نوجوانان

جلد دوم کتاب «قصه‌های زندگی پیامبر(ص)» نوشته عبدالتواب یوسف با ترجمه سیدهادی خسرو‌شاهی از سوی موسسه بوستان کتاب تجديد چاپ شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، عبدالتواب در این کتاب، قصه‌های زندگی پیامبر اکرم(ص) را از زبان حیوانات، نباتات، جمادات و دیگر مظاهر طبیعت بیان کرده است.

سیدهادی خسرو‌شاهی در مقدمه اين اثر، درباره قصه‌ها یا سیره زندگی پیامبر(ص) می‌نویسد: «تقریبا چهل سال قبل، ماهنامه‌ای ویژه کودکان در "قم" منتشر می‌شد که در واقع تنها نشریه اسلامی برای نوجوانان مسلمان ایران بود... سردبیري این مجله به مدت دو سال به عهده اینجانب بود و به همین دلیل، برای پربار ساختن محتوای آن، به هر کشوری که سفر می‌کردم، در جست‌وجوی کتاب‌های داستانی در سطح این گروه از نسل نو کشور بودم که ترجمه و نشر آنها در آن مجله -یا به طور مستقل- می‌توانست در آشنا ساختن آنان با تاریخ اسلام و برنامه زندگی یک مسلمان، مفید و مؤثر باشد.
... در سفری به لبنان -بیروت- کتاب: "حیاة محمد- فی عشرین قصة" تالیف یک نویسنده مصری، به دستم رسید و آن را که در واقع بخشی از سیره زندگی پیامبر اکرم(ص) بود، با خود به ایران آوردم و دوازده داستان آن را در سال های 1352 و 1353 ترجمه و در آن ماهنامه آوردم.
... هشت قصه دیگر آن کتاب، ترجمه نشده باقی ماند... و به تدریج به فراموشی سپرده شد! تا این که چندی پیش، از سوی مقام معظم رهبری، سالي به عنوان "سال پیامبر اعظم(ص)" اعلام شد و من به یاد آن قصه‌ها افتادم که نشر مجموعه کامل آنها به صورت کتابی مستقل، برای آگاهی و شناخت کودکان و نوجوانان می‌توانست مفید باشد. به ویژه که متاسفانه در سال پیامبر اعظم(ص)، برای این گروه سنی از نسل معاصر ایران، کتابی جامع و ارزشمند انتشار نیافت!
... به سراغ آن قصه‌ها رفتم! و ضمن اقدام به ترجمه هشت قصه ترجمه نشده، به باز نویسی یا بازنگری قسمت‌های دوازده‌گانه قبلی پرداختم و محصول این اقدام، کتابی شد که هم اکنون در دو جلد، در اختیار علاقه‌مندان قرار دارد... به این امید که مطالعه آن برای نونهالان و نوجوانان میهن اسلامی ما مفید و آموزنده باشد.» 

متن عربی این کتاب در سالیان گذشته بارها و بارها در مصر و بعضی دیگر از بلاد عربی تجدید چاپ شده و سپس به زبان‌های گوناگون از جمله انگلیسی، اردو، ترکی و فارسی ترجمه و در همه جا با استقبال نسل نو روبه‌رو شده و جایزه‌های ادبی معروفی را از سوی کانون‌های فکری و پرورشی کودکان دریافت كرده است. 

20 قصه‌اي كه از زندگی پیامبر(ص) به همت عبدالتواب یوسف تهیه شده و در قاهره به چاپ رسیده، مورد توجه و تقدیر محافل و مراکز آموزشی- تربیتی و نهادهای پرورش فکری کودکان مصر قرار گرفته است. چگونگی بیان قصه‌ها که از قول موجودات زنده مانند؛ فیل و شتر و کبوتر یا نباتاتی نظير؛ گیاه، انگور، درخت و جماداتی نظیر؛ سنگ، چاه و پرچم، توجه کودکان و دانش‌آموزان نوجوان دنیای عرب را به خود جلب کرده و تاکنون بارها تجدید چاپ شده است.

این کتاب در سال 1999 میلادی جایزه «بهترین کتاب کودک و نوجوان» را از سازمان فرهنگی مصر در قاهره دریافت کرد و در سال 2000 میلادی جایزه «افق‌های نوین» در نمایشگاه بین‌المللی کتاب کودک در بولونی -ایتالیا- به آن داده شد.

دوازده بخش از این قصه‌ها در سال 1352 شمسی ترجمه و به تدریج در ماهنامه پیام شادی (ویژه کودکان، چاپ قم) که سردبیر آن را پدر مولف كتاب به عهده داشت، چاپ و منتشر شد و اکنون ترجمه هشت قصه دیگر باقیمانده نیز به آنها اضافه شده است.

ناشر کتاب درباره این اثر می‌نویسد:«همه رفتارها و سخنان پیامبر گرامی اسلام(ص) درس‌آموز و حیات‌آفرین است، از همین روست که خداوند متعال، ایشان را "اسوه" همه مردم معرفی کرده است.
اثر حاضر با نقل قصه‌هایی از زبان موجودات زنده یا نباتات و جمادات، گوشه‌هایی از زندگانی و شخصیت این پیامبر بزرگ خدا را برای کودکان و نوجوانان، به تصویر کشیده است.
متن عربی این کتاب، مورد استقبال دانش‌آموزان نوجوان جهان عرب قرار گرفته و بارها موفق به دریافت جایزه شده است.»

در جلد دوم این کتاب 10 داستان از زندگی پيامبر(ص) برای گروه سنی نوجوان و جوان نقل شده است. در راه يثرب، پيامبر در يثرب، پدر، احد، تخته سنگ، گوسفند، نخل، درخت نامدار، سكه و پول، و پرچم اسلام، عناوین دهگانه این داستان‌ها را تشكيل مي‌دهند.

چاپ دوم کتاب «قصه‌های زندگی پیامبر(ص)» (جلد دوم) در شمارگان 2500 نسخه، 72 صفحه و بهای 39000 ریال راهی بازار نشر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط