شنبه ۲۰ آذر ۱۳۸۹ - ۱۶:۳۰
اخلاق اسلامي در كلام اميرالمومنين(ع)

كتاب «اخلاق در نهج‌البلاغه» نوشته سيدحسين هاشمي از سوي موسسه بوستان كتاب به چاپ سوم رسيد./

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اين اثر گوشه‌هايي از مطالب اخلاقي نهج‌البلاغه را ترسيم مي‌كند كه در قالب كلمات و جملات اعجاب‌انگيز، بيماري‌هاي اخلاقي و خطر آنها و راه‌هاي درمان را به همه انسان‌ها ارايه مي‌كند. 

در قسمتي از مقدمه كتاب حاضر آمده است: «نهج‌البلاغه دارويي است كه عارفان و عالمان روشن‌ضمير وقتي به اين نسخه شفابخش رسيده‌اند، دست از او برنداشته و درمان خويش را در آن يافته‌اند كه از آن جمله مي‌توان به علامه و فيلسوف شهيد مرتضي مطهري اشاره كرد. او مي‌نويسد: "از كودكي با نام نهج‌البلاغه آشنا بودم و آن را در ميان كتاب‌هاي مرحوم پدرم ـ‌ اعلي‌الله مقامه ‌ـ‌ مي‌شناختم. پس از آن، در تمام مدت تحصيل، نام نهج‌البلاغه بعد از قرآن، بيش از هر كتاب ديگر به گوشم مي‌خورد؛ اما با دنياي نهج‌البلاغه بيگانه بودم... به اصفهان رفتم و تصادف كوچكي مرا با فردي آشنا با نهج‌البلاغه آشنا كرد. دست مرا گرفت و اندكي وارد دنياي نهج‌البلاغه كرد. آن وقت بود كه عميقاً احساس كردم اين كتاب را نمي‌شناختم... چهره نهج‌البلاغه در نظرم عوض شد، مورد علاقه‌ام قرار گرفت، محبوبم شد."»

گردآوري نهج‌البلاغه به همت مرحوم سيد رضي صورت گرفت. سيد رضي(متولد 359 هجري قمري و متوفاي سال 406) نامش محمد، كنيه‌اش «ابوالحسن»، دومين پسر دانشمند «حسين‌بن احمد» ملقب به «طاهر ذوالمناقب» بود. لقب وي «رضي» است كه فارسي زبانان او را «سيد رضي» مي‌خوانند.

اين نوشتار داراي يك مقدمه و سه بخش است كه هربخش فصل‌هاي متعددي دارد. در مقدمه، به اهميت و ضرورت بحث اخلاق و جايگاه اخلاق در نهج‌البلاغه پرداخته شده است. اميرالمومنين(ع) در اين زمينه فرموده‌اند: «اي كميل! همانا خداوند پيامبر را تعليم فرمود، رسول خدا مرا تربيت كرد و من نيز مومنان را پرورش مي‌دهم و فرهنگ و آداب و رسوم را به مردم بزرگوار خواهم آموخت.»

كتاب در سه بخش تنظيم شده است. بخش اول آن سه فصل دارد. فصل اول، به بيان خطر حركت در سايه نفس اماره پرداخته و راه‌هاي مقابله و درمان آن بيان شده است. در فصل دوم، آثار شكم‌بارگي و راه درمان اين بيماري نشان داده شده است. فصل سوم درباره شهوت‌طلبي، خطرات رذيله و راه‌هاي مقابله با آن است.

بخش دوم هشت فصل دارد. در فصل اول، علاوه بر خطر بيماري كبر كه آثار فردي، اجتماعي و سياسي آن مي‌تواند فرد و جامعه را نابود كند، به علت‌هاي ابتلا به اين بيماري و درمان آن پرداخته شده است. فصل دوم فخر اختصاص دارد. فصل سوم، بررسي عصبيت را عهده‌دار است. در اين فصل، علاوه بر آثار تخريبي عصبيت، به ريشه‌هاي آن اشاره شده كه جهل از مهمترين آنها به شمار مي‌رود. 

در فصل چهارم، درباره حرص، نكوهش و درمان آن مطالبي عنوان شده‌اند. از علت‌هاي مهم ابتلا به اين بيماري، بدگماني به خداست. فصل پنجم، درباره حسد است. فصل بعدي به بيان عجب، نكوهش و مفاسد آن اشاره دارد. فصل هفتم، درباره رياست است. در اين فصل علاوه بر نكوهش آن، عوامل ايجاد ريا و درمان آن ذكر شده و نشانه‌هاي رياكار نيز آمده‌اند. نكاتي درباره غضب در فصل پاياني اين بخش جاي دارد. در اين فصل، عوامل خشم و راه‌ درمان آن بيان شده‌اند.

بخش آخر، درباره رذايل زبان است كه هفت فصل دارد. فصل نخست درباره غيبت و نكوهش آن است و در آن، ريشه‌ها و انگيزه‌هاي غيبت كننده بيان شده‌اند. فصل بعدي به بيان تعريف دروغ، نكوهش و راه درمان آن مي‌پردازد. فصل چهارم، درباره تهمت است و ريشه‌هاي بروز و ظهور آن را عنوان مي‌كند. بهترين راه درمان شخص مورد اتهام، دوري از مواضع اتهام است. 

فصل پنجم، عهده‌دار بحث سخن‌چيني است. در اين فصل ضمن نكوهش سخن‌چيني، تفاوت آن با سعايت بيان شده و در پايان به راه درمان اشاره شده است. ناسزاگويي در فصل ششم مورد بحث قرار مي‌گيرد. از مهمترين راه‌هاي درمان آن ياد معاد است. فصل هفتم، در زمينه استهزاست. در اين فصل نيز، به تعريف، نكوهش و راه درمان آن اشاره‌هايي مي‌شود. 

چاپ سوم كتاب «اخلاق در نهج‌البلاغه» در شمارگان 1000 نسخه، 276 صفحه و بهاي 46000 ريال راهي بازار نشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط