یکشنبه ۳ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۷:۰۰
ميگل هرناندس; رهبري مبارزه طلب در ادب و سياست

اگر ميگل هرناندس امروز زنده بود به يك رهبر سياسي و ادبي تبديل مي‌شد. اين اظهارات سياستمدار و نويسنده اسپانيايي «ميگل آنخِل رودريگِس» و« آنتونيو سن خوسه» خبرنگار است كه در مراسم يادواره صدمين سال تولد شاعر بيان شد./

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران به نقل از خبرگزاري افه، مراسم بزرگداشت صدمين سال تولد اين شاعر اسپانيايي كه توسط دانشگاه كومپولوتنسه (بزرگترين دانشگاه اسپانيا) در شهر «اسكوريال» نزديك مادريد برگزار شد، بررسي فعاليت‌هاي خبرنگاري شاعر را هدف داشت و طي آن صاحبنظران آثار شاعر را بحث‌برانگيز و جنجالي خواندند.

«سن خوسه» در اين مراسم گفت هرناندِس، يك خبرنگار خبره بود كه به دليل بي‌نظير بودن اشعار و استعدادش در نثر و تمجيدي كه از آن مي‌شد، در زمينه خبرنگاري به موفقيت نرسيد. اما اشعار سياسي كنايه‌آميز او اين امر را به وضوح تاييد مي‌كند.

در همين راستا «ميگل آنخل رودريگس» دبير سابق سازمان ارتباطات در زمان رياست جمهوري «خوسه ماريا ازنار» بيان كرد كه ميگل از نگاه او، همواره يك مبلغ جنگجو و كارآزموده است كه عقايد جمهوري خواهانه‌اش را تقويت مي‌كند. به عقيده او ويژگي اصلي شعر ميگل هِرناندس، «جستجوي حقيقت از راه كلام» است.

براي «آنتونيو سن خوسه» ميگل يك شاعر بزرگ است نه يك خبرنگار بزرگ چرا كه او در آثارش مي‌كوشيد سطح اخلاق را در رزمندگانش (خوانندگان آثارش) بالا ببرد، نه آن‌كه آنچه را مي‌پنداشت بيان كند.

در پايان مراسم «ميگل آنخل رودريگِس» با خواندن شعر مورد علاقه‌اش با عنوان «كلام» خاطرنشان كرد كه شايد بتوان از شاعران بزرگ زندگي‌شان را گرفت اما كلامشان را نمي‌توان.  

ميگل اِرناندس در 30 اكتبر 1910 در شهر آليكانته اسپانيا به دنيا آمد. وي يكي از شاعران و نمايشنامه نويسان تاثيرگذار قرن بيستم اسپانياست. او با شروع جنگ داخلي اسپانيا به گروه جمهوري خواهان پيوست و در سپتامبر 1939 به زندان افتاد و در دادگاه به مرگ محكوم شد. اين حكم در مورد او انجام نشد، اما در نهايت در مارس 1942 در حالي كه 32 سال داشت،‌بر اثر بيماري جان خود را در زندان از دست داد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها