سه‌شنبه ۲۹ تیر ۱۳۸۹ - ۱۳:۲۱
نويسندگان انگليس به حمايت از خانه خالق شرلوك هولمز برخاستند

در حالي كه مالك خانه پيشين سر آرتور كونان دويل خالق شرلوك هولمز، قصد دارد با اجازه شوراي شهر اين خانه را تغيير دهد، مخالفان اين كار قصد شكايت به دادگاه عالي را دارند.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا) به نقل از گاردين، خانه آندرشاو كه آرتور كونان دويل در آن داستان سگ‌هاي باسكرويل را نوشت، با اجازه شوراي شهر به خانه‌هاي جداگانه تبديل مي‌شود.

مالك فعلي اين خانه قصد دارد اين خانه را كه يكي از خانه‌هاي باقي مانده مربوط به آرتور كونان دويل است، تغيير دهد.

طراحي اين خانه در دهه 90 قرن نوزدهم به وسيله خود كونان دويل تغيير كرد و در همينجا بود كه او داستان‌هاي شرلوك هولمز را نوشت كه سگ‌هاي باسكرويل هم يكي از اين داستان‌هاست.

«گيبسون» كه نويسنده 5 كتاب درباره آرتور كونان دويل است، مي‌گويد نمي‌داند چطور ماه گذشته با توسعه و تغيير اين خانه موافقت شده است. او مي‌گويد فقط چند خانه باقي مانده كه با طراحي و نظرات خود اين نويسنده بزرگ طراحي شده‌اند.

اين موافقت براي جرمي هانت وزير محافظه‌كار فرهنگ نيز كه از هيات موسسان همين خانه است، موقعيت نامناسبي را پديد آورده است. اين راي پيش از اين كه هانت بتواند حمايتي از اين خانه به عمل آورد صادر شده است. با اين حال منشي او گفت كه او مجبور به عقب نشيني در اين زمينه خواهد بود.

كونان دويل در 10 سالي كه در اين خانه اقامت داشت آثار بسيار تاثيرگذاري نوشت و از نام هولمز براي پاك كردن نام جورج ادالجي كه به اشتباه در زندان افتاده بود استفاده كرد. او از اين خانه براي اسكان دادن نويسندگان ديگري چون برام استوكر و جي‌ام بري نيز استفاده كرد.

خانه آندروشاو بعدها تبديل به يك هتل كوچك شد و دوستداران اين نويسنده را از چين و آمريكا به سوي خود فراخواند. اين خانه در سال 2004 به فوسوي فروخته شد.

در سال 2008 به فوسوي هشدار داده شد كه نسبت به نگهداري اين خانه توجه بيشتري به خرج دهد و او طرحي را ارائه كرد كه اين خانه را به 3 خانه مجزا تقسيم مي‌كند و 5 بخش جداگانه نيز به يك سمت آن اضافه مي‌كند. بر مبناي اين طرح اتاق بيليارد كونان دويل به آشپزخانه تبديل مي‌شود و اصطبل او به گاراژ تغيير كاربري مي‌دهد.

اندرو براون طراح ميراث انگليسي گفت :«تنها راهي كه بتوان جلوي اين برنامه‌ريزي را گرفت شكايت به دادگاه عالي است».

اين در حالي است كه نويسندگاني چون جولين بارنز، يان پانكين و استفن فراي نيز به مبارزه براي حفظ اين خانه ملحق شده‌اند.

شوراي ويورلي كه چنين حكمي را صادر كرده مي‌گويد به دليل مشكلات مالي موجود با اين تغييرات موافقت كرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها