دوشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۹:۴۶
«اسطوره‌شناسي پهلوانان ايراني» نقد و بررسي شد

«اسطوره‌شناسي پهلوانان ايراني» عنوان كتاب دكتر شروين وكيلي است كه با حضور منتقدان و اسطوره‌پژوهان عصر روز دوشنبه (10 خرداد) در سراي اهل قلم موسسه خانه كتاب نقد و بررسي شد. در اين نشست دكتر مهدي ماحوزي، ياسر هدايتي و نويسنده كتاب حضور داشتند و سخناني را در اين‌باره ارايه دادند._

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، در ابتداي جلسه ياسر هدايتي دبير نشست گفت: ما به پهلوانان نگاه تاريخي داريم. ساختار كتاب دكتر وكيلي تلاش دارد چارچوب‌هاي اسطوره‌شناسي را به تصوير بكشد. همچنين در اسطوره‌شناسي ايراني منابع غني داريم كه مي‌توانيم از آن‌ها براي نگارش كتاب‌هاي ارزشمند بهره بگيريم.

سپس دكتر شروين وكيلي اسطوره‌پژوه و پژوهشگر تاريخ گفت: دامنه تاريخي اساطير ايراني 5 هزاره است و پارادايم و چارچوب نظري آن بر اين مسأله استوار است كه بتوانيم آن را فهم كنيم. خواست كتاب اين است كه براي توليد و تمركز مفهوم پهلوان شكل خاصي از انسان اساطيري با مفهوم جنگ به تصوير كشيده شود.

سخنران بعدي نشست دكتر اميرحسين ماحوزي استاد ادبيات دانشگاه آزاد اسلامي بود، وي سخنانش را با ابياتي از مثنوي مولانا آغاز كرد و گفت: عشق به طرز عجيبي همراه پهلوانان ايراني است و تعريف اخلاقي، ادبي و انساني از عشق در كتاب «اسطوره‌شناسي پهلوانان ايراني» به روشني آشكار است.

کتاب «اسطوره‌شناسي پهلوانان ايراني» توسط انتشارات پازينه منتشر شده است. اين کتاب نخستين جلد از مجموعه‌اي سه جلدي درباره صورت‌بندي اساطير ايراني است. جلدهاي دوم و سوم اين مجموعه (اسطوره‌شناسي ايزدان ايراني- زندِ گاهان: شرحي بر سروده‌هاي اشو زرتشت) نيز در دست تدوين است و احتمالا طي سال جاري توسط همين ناشر به بازار کتاب عرضه خواهد شد.

کتاب اسطوره‌شناسي پهلوانان ايراني ساختارشناسي روايت‌هاي پهلواني را در ايران مورد بررسي قرار مي‌دهد، عناصر و مضمون‌هاي کليدي آن را تبارشناسي مي‌کند و در نهايت به مدلي فراگير از پنج رده‌ اصلي از پهلوانان ايراني منتهي مي‌شود. نگارنده در اين كتاب مفهوم ابرپهلوانان را بيان کرده که گويا تنها در اساطير ايراني وجود داشته باشند و پيکربندي آن درباره رستم و اسفنديار به طور مقايسه‌اي بررسي شده و ارتباط آن با مفهوم جنگجو بررسي مي‌شود.

گزارش تكميلي اين نشست متعاقبا در خروجي «ايبنا» قرار مي‌گيرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها