چهارشنبه ۱۸ فروردین ۱۳۸۹ - ۱۰:۴۸
«کتاب آبی» ژاپن خشم کره‌ای‌ها را برانگیخت

کره جنوبی روز سه‌شنبه ادعای مالکیت ارضی ژاپن بر جزایره «دوکدو» را که در چاپ جدید کتاب آبی این کشور مطرح شده، محکوم کرد./

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران( ایبنا) به نقل از خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی، وزارت خارجه اين كشور اعلام کرده که به زودی «ریچیرو تاکاهاشی» معاون سفارت ژاپن در سئول را به وزارت امور خارجه احضار و اعتراض رسمی خود را به این موضوع اعلام خواهد کرد.

«کتاب آبی دیپلماتیک» گزارشی سالانه از فعالیت‌های سیاست خارجی ژاپن است و در چاپ جدید آن ادعا شده که جزایر دوکدو به لحاظ تاریخی و حقوق بین‌الملل جزو خاک ژاپن محسوب می‌شود. این کتاب از سوی مجلس ژاپن نیز تایید شده است.

یک مقام وزارت خارجه کره جنوبی به خبرنگاران گفت: این کتاب موضع قبلی ژاپن درباره دوکدو را تکرار کرده ولی این قابل پذیرش نیست زیرا می‌تواند حاکمیت ما بر دوکدو را زیر سوال ببرد و ما نیز واکنش نشان خواهیم داد.

ژاپن مدت طولانی است که ادعا می‌کند مالک جزایر دوکدو است و در نخستین کتاب آبی خود در سال 1963 نیز چنین ادعایی را مطرح کرد ولی در برخی سال‌ها مانند سال های 2002 و 2007 که این موضوع به مناقشه توکیو-سئول دامن زد، از تکرار آن صرف نظر كرد. مقام‌های کره‌ای می گویند با توجه به اینکه سال جاری صدمین سالگرد شروع حاکمیت استعماری ژاپن بر کره طی سال‌های 45-1910 است، مطالب کتاب آبی ژاپن احتمالا آسیب بیشتری به مناسبات طرفین خواهد زد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها