جمعه ۱۳ فروردین ۱۳۸۹ - ۱۱:۰۰
رهیافتی بر زندگانی پیامبر(ص) از ولادت تا بعثت

بررسی ویژگی‌ها و صفات اخلاق فردی و اجتماعی رسول اکرم(ص) قبل از مبعوث‌ شدن ایشان در کتابی با نام «رهیافتی بر زندگانی پیامبر(ص) از ولادت تا بعثت» به قلم حیدر مظفری‌ورسی به رشته تحریر درآمد.\

به گزارش خبرگزاری این کتاب ایران(ایبنا)، نویسنده این اثر می‌کوشد به دور از گمانه‌زنی و اطناب که در ابتدای اثر نیز به آن اشاره کرده، مطالب مهمی که در دیگر آثار و تالیفات از این دوره زندگانی پیامبر اکرم(ص) به آن توجه اندکی شده‌ است را بازگو سازد.

او در پیشگفتار درباره دلیل نگارش کتابشس عنوان کرده است که بیشترین رویکرد گویندگان، سرایندگان و نویسندگان در بازگفتن صفات و کمالات رسول خدا(ص) مربوط به دوران «پس از بعثت»‌اند و از بازگو کردن رفتار و کردار خردمندانه و خدامحورانه آن حضرت در دوره «پیش از بعثت» غفلت ورزیده‌اند، به طوری که در این زمینه حتی یک اثر مستقل و روشمند که با رویکرد سیره‌نگاری آن حضرت نگارش یافته باشد، وجود ندارد و اگر مطالبی بازگو شده اغلب با زبان عربی و بدون عنوان مشخص و در ضمن مطالب دیگر است که امکان استفاده از آن برای همگان میسر نیست.

این در حالی است که اگر با دقت به سیره و روش زندگی پیام‌آور اسلام(ص) در دوره پیش از بعثت دقت شود، به روشنی صفات، کمالات و برجستگی‌هایی در سیره اجتماعی و فردی آن بزرگوار وجود دارد که بازگو کردن آنها برای آگاهی پیروان آن حضرت راهگشا خواهد بود.

این کتاب در ۹ فصل با عناوینی نظیر «شخصیت فردی و خانوادگی پیامبر(ص) پیش از بعثت، سیره عبادی و مذهبی پیامبر(ص) پیش از بعثت، رفتار و فعالیت‌های اجتماعی پیامبر(ص) پیش از بعثت، ازدواج پیامبر(ص) پیش از بعثت و فرزندان پیامبر(ص) پیش از بعثت» تدوین شده است.

از موضوعات این نوشتار می‌توان ایمان پیامبر(ص)، انجام نذر با الهام غیبی، حلیمه سعدیه، شبهه در مصداق‌شناسی ذبیحین، درگذشت آمنه مادر رسول خدا(ص)، کرامات و برکات الهی، دوری گزیدن از بت‌کده‌ها و بت‌پرستان، مبارزه با سنت‌های غلط اجتماعی، عفت و پاکدامنی، رحلت رقیه، جایگاه خدیجه نزد پیامبر(ص)، تضادهای تاریخی، دورنمایی از شخصیت خدیجه، علی‌بن ابی طالب(ع) و هجرت زینب به مدینه را نام برد.

نخستین چاپ کتاب «رهیافتی بر زندگانی پیامبر(ص) از ولادت تا بعثت» را انتشارات دلیل ما در شمارگان ۳۰۰۰ نسخه، ۲۸۴ صفحه و بهای ۳۲۰۰۰ ریال به تازگی روانه بازار نشر کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط