شنبه ۱۴ فروردین ۱۳۸۹ - ۱۰:۰۰
«بحران فلسطين و آينده آن» مكتوب شد

تحلیل کمّی بحران فلسطین در کتابی با عنوان «بحران فلسطین و آینده آن» به قلم منوچهر محمدی و پیروز غفرانی از سوی مرکز چاپ و نشر وزارت امور خارجه چاپ و روانه بازار کتاب شد.\

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، این اثر به بررسی موضوع فلسطین؛ سیاست و حکومت، یهود و اعراب، اعراب و رژیم صهیونیستی و مناقشات در فلسطین می‌پردازد.

در بخشی از پیشگفتار این کتاب آمده است: «گرچه درگیری فلسطینی‌ها و اسرائیلی ها در بدو امر در قالب درگیری بین اعراب و اسرائیل ظاهر شد و با وجود این که حامیان اولیه فلسطینی‌ها در جهان عرب، متعاقبا و در اثر فشارهای بین‌المللی و تلاش‌های به عمل آمده، اختلافات خود را با اسرائیل پایان دادند، بحران خاورمیانه به حیات خود ادامه داده و ابعاد تازهای یافته و بازیگران جدیدی را خلق کرده است. خیلی‌ها بر این باورند که ملت‌ها گذشته را فراموش می‌کنند و با شرایط جدید خود را وفق می‌دهند. در حقیقت، در مراحل اولیه ایجاد اسرائیل، حامیان تاسیس این کشور بر همین باور بودند. آنها معتقد بودند که با گذشت زمان، مخالفت با این پروسه روندی فرسایشی خواهد یافت و فلسطینی‌ها با قوانین بازی همراه خواهند شد، اما بر خلاف این پیش فرض‌ها و امیدها، و علیرغم این که فلسیطینی‌ها قریب به یک قرن تحت فشارهای شدید بوده‌اند، روندها حاکی است که آرمان آنها برای رسیدن به حقوقشان و ایجاد وطن فلسطینی و آنچه به زور از آن ها گرفته شده، تاکنون تغییری نکرده است.»

این کتاب شامل 9 فصل است. در فصل نخست، ابعاد جغرافیایی و منطقه‌ای بحران فلسطین، جوانب جغرافیایی و منطقه‌ای بحران بررسی شده است. همچنين تاریخ فلسطین، تاسیس دولت رژیم صهیونیستی ، اشغال سرزمین‌های متعلق به فلسطینیان و طرح تجزیه سازمان ملل در این فصل بررسی و ریشه‌های بحران تشریح شده‌اند. فصل دوم با عنوان «ابعاد سیاسی بین المللی بحران فلسطین» درباره جوانب سیاسی بحران در فلسطين است. در این فصل درباره نحوه برخورد مجامع بین‌المللی با این بحران و عوامل خارجی و داخلی ايجادكننده بحران بحث مي‌شود.

«ابعاد جمعیتی بحران فلسطین، آوارگان، جابجایی ها و مهاجرت» موضوع فصل سوم كتاب است. مشکل آوارگان، مساله جابجایی و اخراج فلسطینیان، فرار یهودیان (مهاجرت معکوس)، ترکیب جمعیتی در هر دو جامعه عربی و یهودی و آینده آن با توجه به روند رشد جمعیت در دو جامعه و پویایی بعد جمعیت‌شناسی بحران در این فصل بررسی شده‌اند. وضعیت اقتصادی منطقه با تمرکز بر اوضاع اسرائیل و فلسطین در فصل چهارم با عنوان «ابعاد اقتصادی بحران فلسطین»، بررسی شده و تحلیلی مقایسه‌ای برای مشاهده روند زندگی اقتصادی دو جامعه انجام گرفته است.

فصل پنجم با عنوان «ابعاد اجتماعی بحران فلسطین» مسائل اجتماعی بحران فلسطین و مقایسه بین زندگی اجتماعی فلسطینیان و صهیونیست ها را در برمی‌گیرد. شرایط رفاهی، تحصیلات، آزادی بیان و آزادی در نقل مکان به همراه حقوق مدنی هر دو اجتماع در اين فصل بررسی شده است. «ابعاد نظامی و امنیتی بحران فلسطین» عنوان فصل ششم است.

در فصل هفتم با عنوان «تحلیل پویایی (دینامیزم) بحران فلسطین» نويسنده سعی کرده است تا دینامیزم اجزا، عوامل و نیروهای مختلف بحران را استخراج كند. در این فصل عوامل مختلف درگیر در بحران و نقش آنها در حلقه‌های بازخورد، بررسی شده‌اند. همچنین در این فصل دینامیزم کلی بحران با استنتاج دینامیزم ابعاد ششگانه نشان داده شده است. 

فصل هشتم با عنوان «یافته ها و نتایج تحقیق» به جمع‌بندی یافته‌های فصول پیشین است و فصل پاياني با عنوان «طراحی یک راه حل پایدار» بحران‌های شبیه به بحران فلسطین را شرح داده و روش‌های به کار گرفته شده برای حل آنها را مورد بررسی قرار می‌دهد و از این طریق بنا دارد تا الگوی رسیدن به راه حلی پایدار برای این بحران را بیابد.

از دیگر مباحث این اثر می‌توان به دلایل اصلی بحران در سطح منطقه‌ای، دینامیزم بحران از بعد امنیتی، دینامیزم بحران از بعد سیاسی، اقلیت‌ها در نیروی دفاعی رژیم صهیونیستی ، هزینه‌ها و هم‌پیمانان رژیم صهیونیستی ، نظامیگری در رژیم صهیونیستی ، جنگ سال 2006 با لبنان، تبعیض در قوانین، معاهده اسلو، حقوق بشر فلسطینیان، وجوه اصلی اقتصاد رژیم صهیونیستی ، مهاجر یهودیان به فلسطین و نقش جامعه ملل در بحران فلسطین اشاره کرد.

چاپ نخست کتاب «بحران فلسطین و آینده آن» در شمارگان 1000 نسخه، 405 صفحه و بهای 46000 ریال روانه بازار کتاب شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط