دوشنبه ۳ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۳:۳۱
«گوشه‌ای در اصفهان» به بازار نشر می آید

دومین مجموعه غزل «گوشه‌ای در اصفهان» سروده جواد زهتاب توسط انتشارات دفتر شعر جوان در دست چاپ است. سروده‌های این مجموعه طبق گفته شاعر گاه دارای زبانی کلاسیک و گاه زبانی نئوکلاسیک است.\

زهتاب در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) درباره این مجموعه گفت: «گوشه‌ای در اصفهان» شامل 40 قطعه غزل است که اغلب در فضاهای تغزلی و اجتماعی سروده شده‌اند.

وی درباره تفاوت دومین مجموعه شعرش در مقایسه با نخستین مجموعه او با عنوان «هر آینه آه» اظهار داشت: تنوع زبانی در مجموعه دوم بیشتر به چشم می‌آید. از نظر فضای شعرها نیز سعی کردم این فضاها متنوع‌تر باشند.

این شاعر ادامه داد: به‌طور کلی سروده‌های مجموعه «گوشه‌ای در اصفهان» از نظر ساختار و فرم مشخص‌ و منسجم‌ هستند. این ویژگی به ویژه در مقایسه با مجموعه نخستم مشهودتر است.

وی زبان غزل‌هایش را گاه کلاسیک و گاه نئوکلاسیک خواند و توضیح داد: در برخی از غزل‌ها زبان شعری من سنتی‌تر و است اما گاهی این زبان به زبان امروز نزدیک می‌شود. این مسئله به حال و هوای من در زمان سرایش شعر بستگی دارد. از آن‌جا که به ادبیات کهن علاقه بسیاری دارم، گاه تحت تاثیر این ادبیات زبان شعرهایم سنتی‌تر می‌شود.

زهتاب با تاکید بر این نکته که سعی داشتم زبان در تمام غزل‌ها یکدست باشد درباره غزل امروز تشریح کرد: نمی‌توان به‌طور کلی غزل امروز را موفق یا ناموفق ارزیابی کرد اما در غزل معاصر چهرهای شاخصی چون حسین منزوی دیده می‌شود که ادامه مسیر 1000 سال غزل فارسی توسط این شاعران ادامه داده شده است.

وی در پایان درباره غزل در دهه‌های اخیر تصریح کرد: در حال حاضر یک شکاف عمیق میان شاعران جوان و ادبیات کهن ایجاد شده است. این امر به غزل امروز آسیب جدی وارد می‌کند.

جواد زهتاب متولد 1359 است. نخستین مجموعه غزل او با عنوان «هر آینه آه» شهریور 1386 توسط انتشارات سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان منتشر شده و نامزد جایزه قلم زرین درهمان سال بوده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط