سه‌شنبه ۲۹ دی ۱۳۸۸ - ۱۱:۳۷
مقالات همايش بين‌ا‌لمللي آسياي مركزي و قفقاز كتاب مي‌شود

هفدهمين همايش بين‌المللي آسياي مركزي و قفقاز با موضوع «انرژي، آب،‌ غذا و حمل و نقل: زمينه‌هايي براي همكاري و همگرايي» با حضور جمعي ازچهره‌ها و محققان داخلي و خارجي برگزار مي‌شود. مقالات برگزيده اين همايش در قالب كتاب منتشر مي‌شود.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران ( ايبنا)، با توجه به اهميت اين موضوع و پيامدهاي آن در سطوح منطقه‌اي و بين‌المللي، دفتر مطالعات سياسي و بين‌المللي در نظر دارد هفدهمين همايش بين‌المللي آسياي مركزي و قفقاز را با عنوان «انرژي،‌آب،غذا و حمل و نقل: زمينه‌هايي براي همكاري و همگرايي»در سال جاري برگزار و ابعاد پيامدهاي آن را بررسي و تحليل كند.

تحول مفهوم «امنيت» در عصر پسامدرن، تاثيرات عميقي بر تعاريف ژئوپليتيك از محيط‌هاي جغرافيايي از جمله منطقه آسياي مركزي و قفقاز داشته است. طي دهه گذشته امنيت، آب، غذا، انرژي و حمل و نقل از جمله موضوعات مطرح در محافل سياسي و مراكز مطالعاتي جهان و همچنين از موضوعات محوري در نشست‌هاي متعدد نهادهاي وابسته به سازمان ملل متحد بوده است.

برخي صاحب‌نظران بر اين باورند كه نزاع برسر آب و نحوه استفاده از آن، يكي از عوامل بروز چالش‌هاي سياسي و رويارويي طي دهه‌هاي آينده خواهد بود. منطقه آسياي مركزي و قفقاز با وجود برخورداري از منابع آبي گسترده، به دليل اختلافات بر سر نحوه استفاده از اين منابع، ظرفيت ناامني را در خود افزايش داده است. اكنون بي‌ثباتي ناشي از بحران غذا در برخي از كشورهاي منطقه از جمله افغانستان، سازمان‌هاي بين‌المللي را براي مهار اين بحران به تكاپو انداخته است.‌ منابع انرژي و مسيرهاي انتقال آن از ديگر عواملي‌اند كه موجب رقابت‌هاي تنش‌زا در منطقه شده‌اند.

‌ نشست هاي متعدد سران منطقه و نگاهي گذرا به تحولات منطقه آسياي مركزي و قفقاز، حاكي از آن است كه با وجود سر برآوردن تهديدها و چالش‌هاي مربوط به امنيت آب، غذا، انرژي و حمل و نقل، نقش ژئوپليتيكي جمهوري اسلامي ايران در زمينه دستيابي به امنيت عوامل حياتي فوق و توسعه حمل ونقل شمال، جنوب، شرق و غرب مورد توجه كافي قرار نگرفته است، زيرا توسعه حمل و نقل باعث ايجاد امنيت مي‌شود كه در پي گسترش ارتباطات اقتصادي و فرهنگي و در نهايت همگرايي منطقه‌اي را به ارمغان خواهد آورد.

جايگاه انرژي، آب، غذا و حمل و نقل در ايجاد همگرايي منطقه‌اي، ارزيابي ابعاد و جوانب امنيت انرژي در منطقه، آب و غذا: ماهيت ملي، منطقه‌اي و بين‌المللي آن،‌ چالش‌ها و راهكارها، پيامدهاي سياسي و اجتماعي فقدان امنيت انرژي، آب، غذا و حمل و نقل در آسياي مركزي و قفقاز، ظرفيت‌هاي منطقه‌اي براي همكاري و همگرايي و نقش جمهوري اسلامي ايران در اين فرايند، چشم‌اندازه امنيت انرژي، آب، غذا و حمل و نقل و راهكارهاي مناسب براي مقابله با موانع و تهديدهاي همكاري و همگرايي در انرژي، آب، غذا و حمل و نقل، از مباحث اين همايش‌اند.

علاقه‌مندان به مشاركت در همايش مي‌توانند خلاصه مقاله را در يك صفحه a4 در فرمت word حداكثر تا پانزدهم بهمن ماه و اصل مقالات را حداكثر در 15 صفحه تا بيستم بهمن ماه به زبان فارسي، انگليسي و روسي از طريق پست الكترونيكي به نشاني www.conference_cis@ipis.ir به دبيرخانه همايش ارسال كنند.

دبيرخانه همايش در خيابان شهيد باهنر (نياوران)، خيابان شهيد آقايي، دفتر مطالعات سياسي و بين‌المللي، مركز مطالعات آسياي مركزي و قفقاز قرار دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط