سه‌شنبه ۱۵ دی ۱۳۸۸ - ۱۴:۳۵
گذري بر تأليفات كهن عاشورايي

معرفی کهن‌ترین و مهم‌ترین متون تاریخی مربوط به تاریخ عاشورا در کتاب «تأملی بر نهضت عاشورا» تأليف رسول جعفریان از سوي نشر علم منتشر شد._

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) به نقل از روابط عمومي دفتر نشر معارف، اين كتاب به معرفي متون معتبر و كهن ديني كه درباره واقعه عظيم كربلا و نهضت امام حسين(ع) اطلاعات جامعي در اختيار خوانندگان قرار مي‌دهد مي‌پردازد و زمينه‌هاي پژوهش و تأليفات اين عرصه را هموارتر مي‌كند.

در نخستین بخش این کتاب، مقتل‌‌های «ابومخنف»، «محمدبن سعد»، «بلاذری»، «دینوری» و «ابن عثم» که پنج مقتل اصیل و منبع مقاتل دیگرند، بازبینی شده‌اند و در ادامه در زمينه طبری و تاریخ عاشورا مطالبي عنوان مي‌شود.

نویسنده كتاب معتقد است مهم‌ترین مقتلی که در تاریخ طبری آمده، مطالبی است که از کتاب «مقتل الحسین» اثر «ابومخنف» برگرفته شده‌اند و این متن را طبری از طریق هشام‌بن محمد بن سائب کلبی روایت کرده و از خود مقتل هشام کلبی نيز بهره زیادی برده است. 

بخش دیگر فصل نخست به معرفي مقتل‌الحسین خوارزمی اختصاص دارد كه در دو جلد در هند به چاپ رسیده است. در پایان این بخش منابع داستانی، ادبی و روضه‌ای نهضت عاشورا واکاوی شده‌اند.

فصل دوم با عنوان «زمینه‌های قیام کربلا» وضعیت قریش و جناح‌های داخلی آن تا کربلا را تحلیل مي‌كند. نحوه‌های برخورد با دین اسلام پس از رحلت رسول‌الله(ص)،از جمله برخورد "مصلحت‌جویانه"  و "سودجویانه" و نيز برخورد "ارادتمندانه امام علی(ع) با کتاب و سنت" از ديگر مطالب اين بخش‌اند.

در این فصل نظام‌های سیاسی از زمان رسول‌ خدا(ص) تا حکومت معاویه معرفي و نظام نبوی ولایی، نظام خلافت و نظام سلطنتی ـ خلافتی كه سه نوع نظام سیاسی‌اند، بررسي مي‌شوند. برخورد امام علی(ع) و آل علی(ع) با مشکلات و دشواری‌ها، چگونگی عقاید عامه مردم در مناطق مختلف، راه‌های منحرف کردن عامه مردم توسط امویان، چگونگی تحریف دین در این دوره، عناوین بخش‌های این فصل به شمار مي‌روند. 

کتاب «تأملی بر نهضت عاشورا» به همت نشر علم در شمارگان 2200 نسخه و بهای 58000 ریال منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط