شنبه ۲۸ آذر ۱۳۸۸ - ۱۷:۴۰
نمايشگاه پژوهش و فناوري؛ كتاب‌هايي در حسرت مخاطب

هفته پژوهش فرصتي مغتنم براي ارايه دستاوردها و كتاب‌هاي پژوهشي در حوزه‌هاي گوناگون فني ـ ‌مهندسي، علوم پايه، علوم انساني و ساير گروه‌هاي علمي و تخصي بود. از جمله، برپايي نمايشگاه پژوهش و فناوري در مصلاي بزرگ امام خميني(ره) كه همزمان با هفته پژوه برگزار شد و بسياري از دستاوردها و كتاب‌هاي پژوهشي در اين نمايشگاه در معرض ديد عموم به ويژه متخصصان اين حوزه‌ها قرار گرفت._

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، در اين نمايشگاه بخش‌هاي پژوهشي و كتاب‌هاي دانشگاهي نيز حضور فعال داشتند كه از ميان آنها مي‌توان به انتشارات دانشگاه آزاد اسلامي، دانشگاه شاهد، دانشگاه هنر تهران، دانشگاه شهيد بهشتي، دانشگاه بيرجند دانشگاه صنعتي سهند تبريز و ... اشاره كرد.

در اين نمايشگاه، غرفه‌هاي عرضه كتاب تقريبا به اندازه غرفه‌هاي معرفي آثار پژوهشي فعاليت داشتند، اما به روال معمول(!) تبليغات و اطلاع‌رساني درباره ارايه كتاب‌هاي كاربردي و پژوهشي دانشگاهي در اين نمايشگاه بسيار كمرنگ بود و بسياري از علاقه‌مندان پس از حضور در نمايشگاه، از حضور ناشران در اين نمايشگاه مطلع مي‌شدند.

جمشيد كريمي، مسوول فروش نمايشگاه‌هاي انتشارات «فدك ايساتيس» درباره اطلاع‌رساني درباره كتاب‌ها به خبرنگار «ايبنا» گفت: با توجه به اين كه در اين نمايشگاه بيشتر كتاب‌هاي تخصصي دانشگاهي و پژوهشي عرضه شده‌اند، نياز به اطلاع‌رساني گسترده از طريق رسانه ملي و دانشگاه‌ها احساس مي شد. اگرچه رسانه ملي درباره برپايي اين نمايشگاه اطلاع‌رساني خوبي انجام داد، اما به حضور ناشران در اين نمايشگاه اشاره‌اي نشد.

وي افزود: تمام دانشگاه‌ها‌ي شركت‌كننده در اين نمايشگاه علاوه بر دستاوردهاي خودشان، كتاب‌هاي جديد و انتشارات تخصصي‌ خود را نيز به نمايش گذاشته‌اند، اما به دليل اطلاع‌رساني ضعيف، استقبال از بخش كتاب‌ها در حد پيش‌بيني شده نبود، زيرا مخاطب كتاب‌هاي دانشگاهي و تخصصي بيشتر استادان دانشگاه و دانشجويانند. اين آثار براي عموم جامعه جذابيتي ندارند و مخاطب متخصص بيشتر سراغ كتاب مي‌آيد.

همچنين حسن ايوبي، مدير اجرايي مركز نشر دانشگاهي، با اشاره به اين كه اين مركز كاربري فروش در اين نمايشگاه را هدف قرار نداده و بيشتر به لحاظ اطلاع‌رساني و معرفي آثار جديد اين مركز در نمايشگاه پژوهش و فناوري شركت كرده‌ است، عنوان كرد: كمترين اطلاع‌رساني درباره حضور ناشران نشده است، لذا بيشتر بازديدكنندگان اين نمايشگاه قشر عام جامعه بودند و مخاطبان اصلي نمايشگاه تخصصي در اين نمايشگاه حضور نداشتند.

وي افزود: اگر در مراكز دانشگاهي تبليغات مناسب براي اين نمايشگاه انجام و همزمان، تسهيلاتي براي اهالي دانشگاه در نظر گرفته مي‌شد، دانشجويان از اين مجموعه كه در آن دستاوردهاي نوين علمي ـ پژوهشي و كتاب‌هاي تازه منتشر شده تخصصي در كنار هم به نمايش گذاشته شده‌اند، استقبال بيشتري مي‌كردند.

ايوبي گفت: اين‌گونه نمايشگاه‌ها و همايش‌هاي علمي ـ تخصصي به اطلاع‌رساني گسترده‌تري نياز دارند تا هدف والايشان محقق شود.

بخش‌هاي گوناگون نمايشگاه، مخاطبان خاص خودش را دارد و عده‌اي در مقابل هر غرفه‌اي به نظاره ايستاده‌اند. برخي ديگر نيز از بخش‌هايي كه محصولات خود را عرضه مي‌كنند، خريد كرده‌اند. البته بخش خريد بيشتر در حوزه كتاب انجام مي‌شود كه بيشتر مخاطبان آنها استادان دانشگاه و دانشجويانند. دانشجويان نيز درباره اين نمايشگاه نظرات گوناگوني دارند.

امير شوقي، دانشجوي مهندسي عمران، در اين باره گفت: از حضور ناشران در اين نمايشگاه اطلاع نداشتم و پس از مراجعه به اين مكان، از برنامه‌هاي آن مطلع شدم.
 
كتاب‌هاي مهندسي و پژوهشي خوبي در اين نمايشگاه عرضه شده‌اند، اما به دليل اطلاع‌رساني ضعيف و اين كه داخل نمايشگاه نيز نقشه غرفه‌ها ارايه نشده است، ميزان فروش را براي انتشارات و بهره‌وري را براي مخاطب كاهش مي‌دهد.

وي برگزاري نمايشگاه‌هاي تخصصي را ضروري خواند و گفت: قيمت كتاب‌ها بسيار بالاست و براي دانشجويان خريد كتاب بدون تخفيف مقدور نيست. از سوي ديگر، كتابخانه‌ها نيز كتاب‌هاي جديد حوزه‌هاي تخصصي را به طور كامل ندارند و كتاب‌هاي آنها به دليل قديمي بودن، كارايي چنداني ندارند.

شوقي با اشاره به اين كه دانشجويان براي تهيه كتاب‌هاي مناسب بايد به فروشگاه‌هاي اطراف ميدان انقلاب مراجعه كنند، عنوان كرد: تهيه كتاب تنها از يك منطقه شهر، بسيار مشكل است. همچنين برگزاري چنين نمايشگاه‌هايي براي دانشجويان كاربرد بسياري دارد كه با اطلاع‌رساني دقيق مي‌تواند جوابگوي نياز بسياري از متخصصان، پژوهشگران و دانشجويان باشد.

نمايشگاه پژوهش و فناوري همزمان با هفته پژوهش از 22 تا 26 آذرماه در مصلي بزرگ امام خميني(ره) برپا بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها