دوشنبه ۱۱ آبان ۱۳۸۸ - ۱۲:۳۲
چاپ قرآن دوره صفويه در موزه و مركز اسناد مجلس

مدير روابط عمومي و امور بين‌الملل كتابخانه، موزه و مركز اسناد مجلس شوراي اسلامي از آماده چاپ شدن قرآن دوره صفويه كه ثواب قرائت آن به امام زمان(عج) هديه شده است، خبر داد و گفت: اين اثر علاوه بر ارزش‌هاي معنوي، از نظر هنري نيز اثري ارزنده و نفيس به شمار مي‌آيد.

احسان شكراللهي در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، در توضيح اين خبر افزود: اين نسخه قرآني كامل كه به خط احمد نيريزي تحرير شده، از دوره صفويه برجاي مانده و در شمار نخستين آثاري است كه در كتابخانه مجلس ثبت و نگهداري مي‌شوند.

وي سال كتابت اين اثر هنري ـ مذهبي را 1122 هجري قمري يعني حدود 300 سال قبل عنوان كرد و يادآور شد: اين كتاب در 787 صفحه تأليف شده و در هريك از صفحات آن 12 سطر تقرير يافته است.

مصحح نسخ خطي با اشاره به وقف‌نامه‌اي كه در ابتداي اين اثر تدوين تدوين شده است، گفت: استفاده از تذهيب‌هاي گوناگون در طراجي جلد، مقدمه، وقف‌نامه و صفحات اين نسخه قرآني، از ويژگي‌هاي بارز آن به شمار مي‌روند و در تمامي صفحات، رنگ كادر اصلي(جدول‌بند) با متن متمايز و به صورت تيره و روشن ديده مي‌شود.

شكراللهي وجود احاديثي از پيامبر گرامي اسلام(ص) و ائمه اطهار(ع) در حاشيه اين نسخه از كتاب آسماني را از ديگر مشخصه‌هاي اين نسخه برشمرد و بيان داشت: به دليل عدم دقت‌نظري كه در گذشته درباره اعراب‌گزاري آثار صورت گرفته است، اين اثر از سوي صاحب‌نظران و كارشناسان گوناگون قرآني بررسي شده تا قرائت نسخه جديد اين اثر بدون دشواري و با اطمينان كامل انجام شود.

مدير روابط عمومي و امور بين‌الملل كتابخانه، موزه و مركز اسناد مجلس شوراي اسلامي با ذكر اين كه اين نسخه اكنون در مراحل پيش از چاپ به سر مي‌رود و مسوولان كتابخانه مجلس شوراي اسلامي درصدد يافتن چاخانه مناسبي براي چاپ اين اثرند، خاطرنشان كرد: پيش‌بيني مي‌شود نسخه جديد اين كتاب حداقل در شمارگان 1000 نسخه، قطع رحلي و به صورت تمام رنگي چاپ و منتشر شود.

پيش از اين قرار بود اين نسخه قرآني همزمان با هفته كتاب جمهوري اسلامي ايران رونمايي شود، اما به دلايلي از قبيل برطرف كردن اغلاط اعراب‌گذاري و تصحيح حروف آن از سوي كارشناسان قرآني، چاپ و رونمايي آن احتمالا با تأخير مواجه خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها