پنجشنبه ۱۲ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۱:۴۴
«ساويانو» سراغ جدايي‌طلبان باسك رفت

روبرتو ساويانو نويسنده رمان «گومورا» در اسپانيا جنجالي ديگر آفريد.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)به نقل از خبرگزاري فرانسه، «روبرتو ساويانو» نويسنده جوان ايتاليايي كه با نخستين اثر خود به نام «گومورا» درباره گروه‌هاي مافيايي در ناپل شهرتي جهاني يافت، در جنجالي تازه در اسپانيا، گروه جدايي‌طلب «اتا» در ايالت باسك اسپانيا را «فرامافيايي» خطاب كرد و آن را «مسئول حمل و نقل كوكائين در اسپانيا» دانست. وي ادعا ‌كرده كه اين گروه به وسيله گروه گوئريلا در كلمبيا تغذيه مي‌شود.
 
به نقل از خبرگزاري اروپا ساويانو در كنفرانسي مطبوعاتي مي‌گويد: «اتا مانند يك سازمان مافيايي عمل مي‌كند ولي خود را سياسي نشان مي‌دهد. با غرور و افتخار خود را سازماني اخلاقي جا مي‌زند و ادعاي آن را دارد كه مخالف مواد مخدر است ولي خود به تجارت كوكائين مشغول است.» 

ساويانو مي‌افزايد: «اتا منابع مالي خود را از طريق تجارت كوكائين به دست آورده و از طرفي از نيروهاي نظامي گروه انقلابي كلمبيايي فارك (گوئريلا با ادعاي گرايش ماركسيستي) مواد مخدر خريده و بر اساس تحقيقاتي كه پليس ايتاليا خلال دهه 90 درباره فعاليت‌هاي گروه مافيايي كامورا در ايتاليا انجام داده بود گروه اتا انتقال اسلحه از گروه نظامي كلمبيايي را به كامورا در ناپل را انجام مي‌دهد.  

اتا، گروهي است كه از طرف اتحاديه اروپا به عنوان گروهي تروريستي و مسئول كشتار 828 نفر انسان در طول 41 سال مبارزه مسلحانه معرفي شده است. 

در اظهار نظر ديگري ساويانو مي‌گويد: «تعداد زيادي از اعضاي مافياي ايتاليايي و روسي كه از دست عدالت در كشورهايشان گريخته‌اند در حال حاضر در كمال آرامش در اسپانيا زندگي مي‌كنند و از طرف حكومت اسپانيا نيز تهديدي به شمار نمي‌آيند چرا كه ضرري آشكار را به وجود نياورده‌اند». 

روبرتو ساويانو نويسنده رمان پرفروش «گومورا» درباره مافيا در ناپل، از سال 2006 تا كنون تحت حمايت پليس زندگي مي‌كند. «گومورا» تاكنون بيش از 2 ميليون نسخه در 33 كشور دنيا فروش داشته و نسخه آمريكايي آن با ترجمه «ويرجينيا جويس» چند ماه پيش منتشر شد. فيلمي كه بر مبناي اين كتاب ساخته شد نيز جايزه جشنواره كن سال پيش را ازآن خود كرد و با اين‌كه يكي از 5 نامزد فيلم خارجي براي جايزه معتبر گلدن گلوب بود، اما موفق به دريافت آن نشد و از اسكار نيز باز ماند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها