سه‌شنبه ۱۳ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۲:۴۵
دانشگاه‌های آمریکا، زماني طرفدار نازیسم بودند

یک استاد دانشگاه در آمریکا در کتابی که به تازگی نوشته، نشان داده است که دانشگاه‌های آمریکا در دهه 1930 از دولت نازی آلمان حمایت کردند و حتی در مشروعیت بخشی به آن نقش داشتند.\

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از «نورمن ترنسکریپ»، «استفن نوروود» استاد دانشگاه اوکلاهامای آمریکا در کتاب جدید خود با عنوان «رایش سوم در برج عاج: پیچیدگی و کشمکش در دانشگاه‌های آمریکایی» که 5 سال برای نوشتن آن تحقیق کرده، رویکردهای ذهنی و اقدامات دانشگاه‌های آمریکا طی دهه 1930 را بررسی کرده و به این نتیجه رسیده است که در آن دوره در آموزش عالی آمریکا تمایلات شگفت‌انگیزی نسبت به نازیسم وجود داشت.

او در کتاب خود می‌نویسد: گرچه آشکار است که آلمان بعد از سال 1933 وارد سال‌های سیاه شد و آنچه رخ می‌داد وحشیانه بود، ولی واکنش دانشگاه‌های آمریکا متفاوت بود و در واقع آنها در حال همکاری و برقراری مناسبات دوستانه با رژیم  آلمان نازی بودند.

«نوروود» در کتاب خود که انتشارات کمبریج آن را منتشر کرده، معتقد است در تمایل دانشگاه‌های آمریکایی به نازیسم در سال‌های دهه 1930 هیچ شکی وجود ندارد و تمایلات عمومی وحشتناکی در این باره وجود داشت.

اين استاد دانشگاه در کتاب خود به این نکته اشاره کرده که تاریخ‌نگاران برجسته دیگری مانند «دیوید وایمن» ، « استیون کاتز» و «رادو لائونید» نیز فرضیه او را قبول دارند و در نوشتن کتاب به او کمک کردهاند.

او در اين کتاب اقدامات بسیاری از دانشگاه‌های آمریکا در دوران نضج گرفتن نازیسم در آلمان را بررسی کرده و معتقد است دانشکده‌های آمریکایی به جای حمایت سفت و سخت از مقاومت در برابر آلمان نازی، از این رژیم منحط حمایت می‌کردند و روسای دانشگاه‌ها با دعوت از مقام‌های بلندپایه نازی، با آنها مانند میهمانان با ارزش برخورد می‌کردند.

در اين كتاب به موارد متعددی از توجه دانشگاه‌های آمریکا به نازی‌ها اشاره شده و از یک به یک دانشگاه‌های امریکایی سواحل شرقی آمریکا سخن رفته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها