یکشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۵:۲۳
سفرنامه‌ پژوهش‌هاي دو جهانگرد ايراني

سفرنامه‌اي خودنگاشت از نخستين جهانگردان پژوهشگر ايراني با عنوان «سفرنامه برادران اميدوار» نوشته عيسي و عبداله اميدوار از سوي نشر جمهوري منتشر شد._

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) به نقل از روابط عمومي مركز پخش كتاب‌هاي علوم اسلامي و انساني پكتا، اين دو برادر پژوهشگر پرشور سال 1333 تصميم گرفتند جهان را با تمامي پيچدگي‌هايش بكاوند. در آن دوران كه امكانات سفر قابل مقايسه با جهان امروز نبود، آنها سفر خود را به وسيله دو موتور سيكلت از تهران به سوي مشهد و سپس مشرق زمين آغاز كردند.

همان‌گونه كه در بخشي از مقدمه اين اثر آمده است؛ «در اين ماجراجويي منحصر به فرد در تاريخ ايران، برادران اميدوار از صحراهاي سوزان آفريقا تا جنگل‌هاي انبوه آمازون، در سال 1337 به قطب شمال و زندگي با افراد اسكيمو در دشوارترين شرايط جوي، در سال 1345 در سفر پر حادثه ديگري، اولين افراد آسيايي بودند كه به اتفاق گروه علمي كشور شيلي سفر به ششمين قاره سرسخت جهان، قطب جنوب را تجربه كردند. همچنين قاره استراليا و سراسر خشكي‌هاي سياره ما را در نورديدند و زندگي با ابتدايي‌ترين انسان‌هاي خطرناك مختلف جهان را در سخت‌ترين شرايط اقليمي به تحقيق و مطالعه پرداختند.»

با توجه به مضامين اين كتاب، نخستين سفر اين دو برادر هفت سال به طول انجاميد و آنها سال 1340 به ميهن بازگشتند. اما بيش از سه ماه نگذشت كه بار ديگر جذابيت‌هاي پر راز و رمز سياره و شوق آشنايي دوباره با آداب و رسوم،‌ تفاوت‌ها و شباهت‌هاي فرهنگي اقوام و ملل گوناگون آنان را به سفر بزرگ ديگري رهنمون ساخت.

آنها در مرحله دوم به وسيله اتومبيل سيتروئن دو سيلندر از طريق كويت و عربستان‌ سعودي رهسپار قاره آفريقا شدند و بار ديگر به مدت سه سال به جست‌وجو و اكتشاف پرداختند.

حاصل اين سفرهاي پر مخاطره علاوه بر كتاب سفرنامه اين جهانگردان، عكس‌ها، فيلم‌هاي مستند، اشيا و لوازم مربوط به زندگي قبايل و اقوام گوناگون در موزه برادران اميدوار در كاخ سعدآباد است كه بازتاب غنا، پيچدگي و گوناگوني فرهنگ‌هاي بشري است و بر عظمت و گستردگي كار برادران اميدوار گواهي مي‌دهد.

كتاب «سفرنامه برادران اميدوار» توسط نشر جمهوري در شمارگان 5200 نسخه، 775 صفحه و بهاي 160هزار ريال توسط مركز پخش پكتا روانه بازار نشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها