دوشنبه ۷ خرداد ۱۳۸۶ - ۱۰:۳۷
فاز اول نسخه برداری هنری کاخ گلستان به پایان رسید

نسخه برداری هنری 70 نسخه خطی کاخ گلستان به پایان رسیده و اطلاعات این پژوهش آماده چاپ است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)،دکتر محمدحسن سمسار و همکارش فاطمه سراییان از سال 1384 نسخه برداری هنری نسخ خطی کاخ گلستان را آغاز کردند که به تازگی اطلاعات هنری 70 نسخه خطی به پایان رسیده و آماده چاپ است.

دکتر سمسار در این باره گفت:نسخه برداری هنری به این معناست که علاوه بر معرفی فیزیکی نسخه های خطی اطلاعات هنری دیگری مانند نام کاتب،نام نگارگر،سبک نگارگری،نوع تذهیب،نوع جلد و ... نیز شناسایی و معرفی می شود.

او درباره این 70 نسخه نیز یادآور شد:این اطلاعات شامل 300 تصویر اصلی و 100 تصویر فرعی است.به طور مثال کتاب مهمی همچون انوار سهیلی سه تصویر دارد.

این پژوهشگر ادامه داد:نحوه انتخاب این نسخه های خطی کاملا تصادفی است و سعی شده نسخه هایی انتخاب شود نمونه ای از همه نسخه های خطی کاخ گلستان باشد.بدین معنا که برخی از نسخه ها از لحاظ نگارگری،برخی از لحاظ خوشنویسي و برخی دیگر از لحاظ نوع جلد ارجح هستند.

وی گفت:به تازگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری قول مساعد داده تا نتیجه این تحقیقات منتشر شود.

وي گفت:ما در حال شناسایی 70 نسخه خطی فاز دوم پژوهش هستیم.

سمسار افزود:متاسفانه وضع نسخه های خطی کاخ گلستان بسیار بد است و برخی از آنها در حال نابودی هستند و این می طلبد به طور جدی درباره مرمت و آفت زدایی آنها تصمیم گیری شود.


دکتر سمسار دکترای باستان شناسی هنری است و سالهاست که پژوهش های زیادی در زمینه میراث فرهنگی انجام می دهد.او همراه مرحوم یحیی ذکاء کتابهای مرجع فراوانی به بازار عرضه کرد که به دلیل تجدید چاپ نشدن آنها همگی از کتابهای کمیاب به شمار می روند.

در کاخ-موزه گلستان تعداد سه هزار نسخه خطی وجود دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها