شنبه ۲۴ اسفند ۱۳۸۷ - ۱۵:۴۷
فشار آمریکا براي تغییر محتواي کتاب‌های درسي اسلامی

یک مدرسه اسلامی وابسته به دولت سعودی در ایالت ویرجینیای شمالی تحت فشار مقام‌های محلی و كنگره آمریکا بخشی از متون کتاب‌های درسی خود را تغییر داد.\

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از آسوشیتدپرس، فرهنگستان اسلامی سعودی از سال 1984 برای آموزش مسایل اسلامی به مسلمانان آمریکایی تاسیس شده و اكنون حدود 900 نفر تحت آموزش‌های اسلامی آن قرار دارند. ولی بعد از حوادث 11 سپتامبر که فشار روی مسلمانان آمریکایی افزایش پیدا کرد، این مدرسه نیز از سوی آمریکایی‌ها تحت فشار قرار گرفت تا متون درسی خود را که ادعا می‌شد به اصطلاح آموزه‌های غیرتسامح‌آمیز دارد، تغییر دهد.
 
فشار مقام های محلی و همچنین کنگره آمریکا سرانجام باعث شد که این مدرسه که با حکومت عربستان ارتباط دارد، بخش‌های مهمی از متون درسی خود را تغییر دهد، ولی  آمریکایی‌ها هنوز هم از تغییرات صورت گرفته راضی نیستند.

ظاهرا این مدرسه تحت فشار آمریکایی‌ها این اعتقاد را که زنان مسلمان باید سر خود را بپوشانند، از متن کتاب‌های آموزشی خود حذف کرده و در متون کتاب‌ها حجاب زنان مسلمان فقط به پوشاندن بدن محدود شده است.
 
در ادامه فشارهاي آمريكا، مقام های این مدرسه آموزشی همچنین الفاظی مانند «کافر» را از کتاب‌های آموزشی حذف کرده و عباراتی نظیر «غیرمسلمانان» را جایگزین آن کرده‌اند تا به ادعای آمریکایی‌ها، نفرت و خشونت در جامعه آمریکا ترویج نشود، ولی این تغییرات نیز آمریکایی‌ها را راضی نکرده است.
 
مقام‌های مرتبط به امور مذهبی آمریکا از جمله کمیسیون آزادی‌های مذهبی بین‌المللی ایالات متحده اعلام کرده‌اند که کتاب‌های جدید و سطح اصلاحات انجام شده در آنها را بررسی خواهد کرد.

«علی الاحمد» ،رییس موسسه اي كه مسایل خلیج فارس را مطالعه مي كند، در واشنگتن که با کمیسیون آزادی های مذهبی آمریکا ارتباط زیادی دارد و گفته می‌شود یکی از عاملین افزایش فشار بر مسلمانان آمریکایی محسوب می‌شود نیز گفته که تغییرات انجام شده اندک است و این موضوع نشان می‌دهد که مقام‌های این مدرسه مایل نیستند اصلاحات واقعی را در كتاب‌ها اعمال کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها