یکشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۸۷ - ۱۲:۰۰
«سفر به آمریکا»براي درك جهان اسلام

يك استاد پاکستانی دانشگاه‌های آمریکا به همراه یک گروه 20 نفره، کار بر روی پروژه‌اي تحقیقاتی درباره مسلمانان آمریکا را آغاز کرد و قرار است نتایج این پژوهش در قالب یک کتاب منتشر شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از «سی.ان.ان» و سایت اینترنتی وطن، پروفسور «اکبر احمد» استاد مطالعات اسلامی دانشگاه واشنگتن و گروه 20 نفره که عمدتا  دانشجویان او محسوب می‌شوند، از چندی پیش پروژه‌اي تحقیقاتی را با نام «سفری به آمریکا» آغاز کرده‌اند که هدف آن آشنایی با هویت مسلمانان در آمریکاست.

این گروه تحقیقاتی که یک زن مسلمان نیز در آن مشارکت دارد، با سفر به نقاط مختلف آمریکا و ارایه پرسشنامه به جوامع هدف، تلاش می‌کنند نوع نگاه غیر مسلمانان به مسلمانان آمریکایی را بررسی و تحلیل کنند.

اکبر احمد 65 ساله که خود قبلا یک دیپلمات بوده و اکنون به عنوان نویسنده و استاد دانشگاه فعالیت می‌کند، معتقد است پژوهش درباره نحوه نگاه پیروان سایر مذاهب به مسلمانان، به ویژه بعد از حوادث 11 سپتامبر بسیار مهم است.
 
وي درباره این پروژه گفت: این پروژه‌اي کاملا بلند پروازانه محسوب می‌شود، زیرا من در انجام آن نه تنها به دنبال جوامع مسلمان هستم بلکه به دنبال یافتن راهی برای زندگی در قرن بیست و یکم نیز مي‌گردم.

این گروه پژوهشی به 60 شهر آمریکا سفر و برای درك دیدگاه شهروندان آمریکایی نسبت به مسلمانان صدها پرسشنامه به آنها ارایه خواهند كرد تا نتایج این پژوهش میدانی شش‌ماهه در قالب یک کتاب منتشر شود. 

پروفسور احمد در سال 2007 نیز پژوهش میدانی مشابهی انجام داد که با عنوان «سفری به اسلام» توسط موسسه آمریکایی بروکینگز منتشر شد. این پروژه حاصل دو ماه مطالعه میدانی در هفت کشور اسلامی بود. در این پروژه از مسلمانان سوال شده بود که بزرگ‌ترین تهدید اسلام چیست که آنها جواب داده بودند «تصور غلط آمریکایی‌ها از اسلام، بزرگ‌ترین تهدید است.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها