پنجشنبه ۱۷ بهمن ۱۳۸۷ - ۱۳:۰۲
چهاردهمين‌ «غلط ننويسيم» به بازار آمد

«غلط ننويسيم» (فرهنگ دشواري‌هاي زبان فارسي) نوشته ابوالحسن نجفي از سوي مركز نشر دانشگاهي براي چهاردهمين‌بار منتشر شد. اين كتاب، فهرستي الفبايي از غلط‌هاي رايج در نوشته‌هاي امروز، اعم از غلط‌هاي املايي و انشايي و استعمال نادرست واژه‌ها را در برمي‌گيرد._

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، به عقيده نجفي،‌ اين غلط‌ ها شامل واژه‌هاي ماخوذ از زبان‌هاي خارجي و اشتباهات صرفي و نحوي مي‌شود؛ به‌ویژه آنچه به «گرته‌برداري» معروف است، يعني ترجمه لفظ به لفظ اصطلاحات و تركيبات خارجي كه عمدتا در سال‌هاي اخير بر اثر شتابزدگي خبرگزاري‌ها و سهل‌انگاري مترجمان و نارسايي زبان دانشجويان از فرنگ برگشته در مطبوعات،‌ راديو، تلويزيون و بسياري از كتاب‌ها رواج يافته، با روح و طبيعت زبان فارسي مغاير است.

علاوه بر اين‌ها، دشواري‌هايي كه در خود زبان وجود دارد و غالب اوقات نويسندگان را هنگام نوشتن گرفتار ترديد و تزلزل مي‌كند، تا جايي ‌كه حكم به نارسايي زبان فارسي مي‌كنند، در این کتاب مورد توجه قرار گرفته است. 

وي در مورد ملاك غلط و درست بودن در اين كتاب می‌نويسد: «مهمترين ملاك بي‌شك استعمال اهل زبان است؛ خاصه زبان زنده روزمره كه در وهله نخست در كوچه و بازار و خانه به آن سخن مي‌گويند و در وهله بعد در راديو و تلويزيون و روزنامه‌ها و مجله‌ها و يا در كتاب‌ها آن را به كار مي‌برند. اما زبان گذشته‌اي نیز دارد. خصوصا زبان فارسي كه آثاري به نظم و به نثر در همه زمينه‌هاي ادبي و فلسفي و علمي، طي دوراني نزديك به هزار و دويست سال از آن باقي است.» 

وي متذكر مي‌شود: «البته كسي منكر تحول نيست و نمي‌تواند بگويد كه دراين مدت طولاني، زبان فارسي تغيير نكرده است؛ يا اين تغيير را ناديده بگيرد و از اهل زبان بخواهد كه به شيوه گذشتگان سخن بگويند و بنويسند. ولي آيا هر تغييري را مي‌توان جزو تحول طبيعي زبان به شمار آورد؟»

مبناي احكام كتاب حاضر در غلط يا صحيح بودن كلمات و عبارات روزمره در فارسی امروز، سه منبع زير است: زبان كهن براساس معتبرترين آثار به جاي مانده در طي هزار و دويست سال گذشته، زبان گفتار امروز، و زبان نوشتار امروز. 

«غلط ننويسيم» را براي چهاردهمين‌بار در ۸۰۰۰ نسخه، قطع رقعي، ۴۶۸ صفحه و بهاي ۵۲۰۰۰ ريال، انتشارات مركز نشر دانشگاهي در زمستان ۸۷ در اختيار علاقمندان قرار داده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها